شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
کد خبر : 2550

فروش اوراق بهترین روش جبران کسری بودجه

کامران ندری: به همین دلیل فکر می‌کنم که به لحاظ روانی می‌تواند تاثیرگذار باشد اما اثر واقعی روی نرخ تورم و رشد اقتصادی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان اینکه حذف صفر تاثیری بر روی بازارهای بورس و سرمایه نخواهد داشت، اظهار داشت: این کار فقط یک اصلاح ظاهری است و آقای روحانی هم گفتند که می‌خواهند پول ملی را زیباتر بکنند و منظورشان از زیباتر کردن هم این است که امروز که یک دلار 16 هزار تومان است پس از حذف چهار صفر 16 تومان خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل فکر می‌کنم که به لحاظ روانی می‌تواند تاثیرگذار باشد اما اثر واقعی روی نرخ تورم و رشد اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس در رابطه با ادعای رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش تورم پس از حذف چهار صفر ادامه داد: بعید می‌دانم این مسئله باعث کاهش تورم شود زیرا آنچه که بر تورم تاثیر می‌گذارد رشد نقدینگی است و در کوتاه‌مدت هم شوک‌هایی مثل خروج از  FATF و یا تشدید تحریم‌ها یا بحرانی مثل کرونا اگر عرضه کالا و خدمات را در اقتصاد با چالش مواجه کند می‌تواند بر نرخ تورم تاثیر بگذارد.

ندری با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر تاثیری بر رشد نقدینگی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: اتفاقا عامل بلندمدتی که اقتصاد ما چند دهه است دچار آن شده رشد بالای نقدینگی است و حذف چهار صفر هم رشد نقدینگی را حل نمی‌کند. مشکلات بانک ها و کسری بودجه در سال 99 همچنان پابرجاست و حذف چهار صفر تاثیری بر آن نخواهد داشت.

میانگین تورم سال 99 حدود 25 درصد خواهد ماند

وی درباره روند تغییرات نرخ تورم در سال 99 تاکید کرد: ممکن است عوامل کوتاه مدت موثر بر نرخ تورم در سال 99 محدود شود یعنی شوکی نداشته باشیم هرچند که سال خوبی را شروع نکردیم و ممکن است تورم از میانگین بلندمدت خود فاصله بگیرد و کمتر شود اما تورم ناشی از رشد نقدینگی را داریم و میانگین تورم حدود 25 درصد خواهد ماند.

این کارشناس با اشاره به اینکه اگر شوک‌هایی از جنس آنچه در سال 97 و 98 اتفاق افتاد ظهور کند احتمال تورم بالا در سال 99 را داریم، افزود: اگر برای کسری بودجه دولت هم چاره‌ای اندیشیده نشود و روش‌های خوبی برای جبران آن اتخاذ نشود باز هم مشکل افزایش تورم را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که فروش دارایی‌های دولت در بورس شیوه خوبی برای این موضوع است یا خیر؟ گفت: این کار روش بهتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی است اما اگر دارایی‌ها بخواهد اینگونه افزایش قیمت داشته باشد و دولت هم بخواهد بازار را تشویق کند تا قیمت‌ها افزایش یابد این کار تنها باعث افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و آثار تورمی در اقتصاد ایجاد می‌کند.

ندری با بیان اینکه بهترین روش برای جبران کسری بودجه فروش اوراق است، ادامه داد: متاسفانه دولت از این روش استفاده گسترده‌ای نکرده است هرچند درست است که عرضه دارایی‌ها در بازار سهام رشد نقدینگی را افزایش نمی‌دهد و باعث می‌شود دولت کمتر به سراغ استقراض از بانک مرکزی برود اما باز هم اثرات تورمی خواهد داشت و باعث می‌شود مردم نخواهند پول ملی را نگه دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

پراپ تریدینگ

کمان