شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر : 2896

علت ریزش شاخص بورس چیست؟ / آیا افت بورس ادامه‌دار است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، بازدهی بیش از ۷۰ درصدی بازار سهام طی ۴۰ روز اول امسال، عبور بازدهی بازار سهام از ۱۰۰ درصد در کمتر از دو ماه، سبقت بازدهی بازار سهام از دلار و طلا طی یک سال اخیر؛ همه این‌ها تیترهایی بودند که در چند وقت اخیر توسط رسانه‌های مختلف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، بازدهی بیش از ۷۰ درصدی بازار سهام طی ۴۰ روز اول امسال، عبور بازدهی بازار سهام از ۱۰۰ درصد در کمتر از دو ماه، سبقت بازدهی بازار سهام از دلار و طلا طی یک سال اخیر؛ همه این‌ها تیترهایی بودند که در چند وقت اخیر توسط رسانه‌های مختلف برجسته شدند. با این حال افت سرعت بازدهی بورس از دو هفته پیش آغاز شد. زمانی که بازدهی بازار سهام دیگر دو رقمی نشد و در هفته قبل نیز این بازدهی به چهار درصد تقلیل یافت.

طی هفته گذشته بعد از مدت‌ها بازدهی بورس از دلار و طلا کمتر شد. با این حال همچنان مثبت بود. در این شرایط سیگنال‌های اقتصادی قابل مشاهده برای بازار سهام نیز مبین این نبود که عامل قوی‌ای بتواند شاخص این بازار را دچار چالش جدی کند. اما چرا امروز شاخص بازار سهام بیش از ۳۵ هزار واحد معادل حدود ۳٫۵ درصد افت داشته است؟

از نگاه کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سهام چند عامل در ریزش امروز نقش داشته‌اند. عده‌ای خبر بازگشایی نماد ایران‌خودرو را عامل موثری در این ریزش عنوان کرده‌اند که مانند هفته پیش هنگام بازگشایی نماد سایپا شاخص بازار سهام افت قابل توجهی کرد.

دسته دیگر نوسان در دیگر بازارها را عامل موثری در اتفاق امروز بازار سهام می‌دانند. هرچند امروز دلار صرافی ملی نوسان قابل توجهی نداشت اما جدیدترین نرخ ارز در سامانه نیما که مربوط به بیست و پنجم اردیبهشت ماه است نشان می‌دهد نرخ فروش دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی و عبور از مرز ۱۶ هزار تومانی رقم ۱۶ هزار و ۱۴۸ تومان اعلام شده است.

اخبار اولیه از بازار طلا نیز حاکی است همچنان این بازار نوسانات محدودی دارد. با توجه به سبقت بازدهی دلار و طلا نسبت به بورس در هفته گذشته، ممکن است برخی همچنان تمایل به خروج سرمایه از بازار سهام برای ورود به دیگر بازارها داشته باشند.

افزایش نگرانی‌های سهامداران به واسطه برخی هشدارهای کارشناسان نیز عامل سوم توسط برخی معرفی می‌شود. در حالی که هفته گذشته شبکه العالم در گفت‌وگو با مدیر عامل بورس تهران چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از بورس ترسیم کرده بود اما عصر پنجشنبه اخیر در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی در شبکه سه سیما یکی از تحلیلگران اقتصادی هشدارهای جدی نسبت به ریزش شاخص بورس داده بود. این برنامه در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد جدی قرار گرفت که چرا در دوره حمایت از بازار سهام، صداوسیما رویکردی متفاوت را اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر این هشدارها همزمان با اظهارات اخیر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. حسین مدرس خیابانی درباره بورس گفته است: دست‌به‌دست شدن سهام بین کارخانه‌ها و بین دستگاه‌های شبه‌دولتی و دولت، هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. این‌که امروز اگر بتوانند حتی دستگاه‌های شبه‌دولتی و نهادهای عمومی بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.

با این حال از سوی مقامات دولتی همچنان اظهارات حمایتی درباره بورس قابل مشاهده است و معلوم نیست که رویکرد سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت چقدر همراستا با سیاست‌های کلی دولت دوازدهم است.

با این حال، اخبار جدید از عرضه اولیه‌های بورسی، اظهارات حمایت‌گرایانه برخی مقامات مسئول و اخبار نشانگر کنترل دیگر بازارها از جمله ارز همچنان تعدادی از سهامداران را امیدوار نگه داشته است که این افت شاخص احتمالا مقطعی است. آیا عوامل مورد اشاره موثر در افت شاخص بورس ادامه نخواهند یافت؟

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

پراپ تریدینگ

کمان