شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر : 6907

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دولت نباید به جای کمک، مانع تولید شود/ بهترین بازار در اقتصاد ایران بازار سرمایه است

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای گفت: ایران ظرفیت جهش تولید را دارد، اما مهم رفع موانع تولید از سوی دولت است. آقای مصباحی مقدم در گفت‌وگویی با تاکید براینکه تسهیل شرایط تولید از وظایف دولت است، گفت: ما رفتار برخی از مدیران دولتی را

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای گفت: ایران ظرفیت جهش تولید را دارد، اما مهم رفع موانع تولید از سوی دولت است.

آقای مصباحی مقدم در گفت‌وگویی با تاکید براینکه تسهیل شرایط تولید از وظایف دولت است، گفت: ما رفتار برخی از مدیران دولتی را باعث کند شدن مسیر تولید می‌دانیم.

وی موضوع خام فروشی و صادرات مواد اولیه تولید را یکی از مشکلات سد راه تولید خواند و گفت: صادرکنندگان با اهداف اقتصادی خام فروشی می‌کنند، اما اگر همین مواد خام دراختیار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد، ما شاهد بهبود شرایط تولید و جهش خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط تحریم و رکود در کشور گفت: این شرایط موجب شده ما دربخش‌هایی نتوانیم سرمایه گذاری گسترده کنیم، اما در همین شرایط هم، بخش‌هایی از فرصت استفاده، و سرمایه گذاری‌های خوبی کردند.

آقای مصباحی مقدم بخش کشاورزی کشور با رشد ۷ و هشت دهم درصدی را از جمله این بخش‌ها خواند وگفت: بخش‌هایی از صنعت همچون لوازم خانگی، قطعه سازی و پوشاک نیز وضعیت مناسبی دارند.

وی همچنین با اشاره به موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور، گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدات جدید و خوبی ارائه کردند که قابلیت صادرات هم دارد.

آقای مصباحی مقدم بابیان اینکه دربرخی بخش‌های تولید هم شاهد مشکلاتی هستیم، گفت: نمیتوان حکم کلی داد، اما چشم انداز، چشم اندازی به نسبت خوب است.

بهترین بازار در اقتصاد ایران بازار سرمایه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بازار بورس، به طور عمده روی مهمترین و بزرگترین شرکت‌های داخلی همچون شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی بنا شده است، گفت: از این جهت بهترین بازار در اقتصاد کشور ما همین بازار سرمایه است.

آقای مصباحی مقدم با بیان اینکه بازار سرمایه طی سال گذشته شاهد یک رشد فوق العاده بوده است، گفت: شاخص‌ها مرتبط در حال رشد است و گاهی هم اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به ورود جمعیت قابل توجهی از هموطنان به بازار بورس بدون تجربه و سابقه قبلی در ماه‌های اخیر، گفت: علت اساسی این است که نرخ سود بانکی نسبت به نرخ تورم بسیار پایین است و میتوان کوچ سرمایه‌های مردمی به بازار بورس را یک حسن خواند.

وی گفت: اقتصاد ایران بانک محور است، اما بعضی کشور‌ها اقتصادشان بازار سرمایه محور است.

آقای مصباحی مقدم با اعلام اینکه تا کنون حدود ۸۰ درصد اقتصاد ایران براساس بانک و ۲۰ درصد بازار سرمایه بوده، گفت: اگر منابع کوچ کند و بازار سرمایه جذابیت لازم را داشته باشد بهبود شرایط هم اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: شاخص‌های بازار سرمایه نشان دهنده وضعیت اقتصاد کل کشور نیست بلکه نشان دهنده سود و وضعیت مالی بخش خاصی از بنگاه‌های کشور است.

عمده شرکت‌های بورسی صادراتی هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه را، افزایش قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به حوالی ۲۰ هزار تومان خواند و گفت: عمده شرکت‌های بورسی صادراتی هستند و براساس ارزی که بدست می‌آورند ارزش گذاری می‌شوند.

آقای مصباحی مقدم که با خبرگزاری صدا و سیما  مصاحبه کرده است با بیان اینکه رشد سریع بازار سرمایه، میتواند باعث این نگرانی هم شود که نکند حباب صف شکل گرفته باشد، گفت: حباب صف در شرایطی شکل می‌گیرد که شرکت‌های بورسی از منابع کسب شده برای توسعه و سرمایه گذاری استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بورسی و سازمان بورس خوب می‌دانند، که باید از این منابع جدید برای سرمایه گذاری‌های بیشتر استفاده کنند، گفت: مثلا اگر از منابع فروش سهام پالایشگاه خلیج فارس که بخش مهم آن متعلق به شرکت نفت است برای طراحی و ایجاد یک پالایشگاه دیگراستفاده شود، ارزش این سهام واقعی است و اگر این اتفاق نیفتند ارزش سهام همراه با حباب خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص برخی اظهار نظر‌ها درخصوص وجود حباب در بازار سرمایه و احتمال شکست آن هم گفت: بعضی نظر‌ها به دلیل عدم اشراف و احاطه به وضعیت بازار سرمایه و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است.

آقای مصباحی مقدم در عین حال تاکید کرد، در بورس نمی‌توان بدون دغدغه بود، بورس همیشه ریسک دارد و هموطنان توجه داشته باشند برای کاهش ریسک خود باید از کارگزارانی که تجربه بیشتری در مدیریت بازارسرمایه دارند، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید؛
فروش اوراق سلف نفتی با طرح رییس‌جمهوری متفاوت است
طرح‎‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی نباید دولت آتی را مقروض کند
مشکل فروش سهام عدالت در بانک ملی چیست؟

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 4 =

پراپ تریدینگ

کمان