شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر : 77599

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

دلار در 1402 چه می شود؟/ پیش بینی ترسناک از آینده بازار

دلار در 1402 چه می شود؟/ پیش بینی ترسناک از آینده بازار
«دلار» پر بحث‌ترین مبحث اقتصادی کشور در سال گذشته بود که تاثیر روانی زیادی بر جامعه داشت؛ اما دلار در 1402 چه می شود؟

شهر بورس – فریده توپچی پور، بازار دلار در سال 1401 بدون شک پرحاشیه‌ترین بازار کشور بود. در این راستا وضعیت دلار در 1402 می‌تواند تاثیر زیادی در تصمیمات افراد داشته باشد.

وضعیت دلار در سالی که گذشت

دلار در سال 1401 تحت تاثیر عوامل سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. همچنین بیم و امیدها از احیای برجام تا اواسط سال نیز در روند قیمتی دلار تاثیرگذار بود.

دلار طی این سال، سقف تاریخی خود در محدوده 60 هزار تومان را نیز لمس کرد.

رشد قیمتی دلار همزمان با رخدادهای اجمتماعی آغاز شد و تا اوایل اسفندماه ادامه داشت. در این راستا قیمت ارز سقف های جدیدی را به ثبت رساند.

در اواخر سال 1401 و با انتشار خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان، روند صعود شارپی نرخ ارز کنترل شد.

افزایش قیمت دلار یکی از مسائل مهمی است که در استعفای علی صالح آبادی از بانک مرکزی نقش داشته است.


بیشتر بخوانید: تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن


به علاوه، افزایش قیمت دلار با توجه به وجود بسترهای مختلف تأثیر روانی بر اقتصاد ایران دارد.

شامگاه هشتم دی ماه 1401 یک بود که خبر استعفای علی صالح آبادی منتشر شد. پس از این استعفا، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی بر سکان ریاست بانک مرکزی تکیه زد.

تخصیص ارز 28500 برای آنچه از سوی فرزین به عنوان «کالای اساسی» نامیده می‌شد، انتقادات فراوانی در پی داشت.

حضور رئیس کل بانک مرکزی تنها برای چند روز موجب کاهش قیمت دلار شد، اما دلار بار دیگر به جهش خود ادامه داد و حتی به سطح 60 هزار تومانن نیز رسید.

حال باید منتظر ماند و دید که دلار در 1402 چه می شود؟ آیا رشد قیمت ارز ادامه خواهد داشت؟

دلار در 1402 چه می شود؟

برزو حق شناس در گفت‌وگو با شهر بورس درباره پیش بینی دلار در 1402، اظهار داشت: ارزش ذاتی دلار در حال حاضر ۴۵ هزار تومان است. با این توضیح که هر ماه به دلیل سیاست‌های پولی، تورم، حجم نقدینگی چیزی نزدیک به دو هزار تومان بر این ارزش ذاتی اضافه می‌شود.

وی افزود: دلار در سال گذشته به یکباره رشد عجیبی داشت تا از این ارزش ذاتی فاصله گرفته و تا محدوده ۶۰ هزار تومان پیش‌روی کند.

این کارشناس اقتصادی، تصمیمات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی را یکی از دلایل رشد قیمت دلار دانسته و گفت: دلیل این موضوع، سیاست‌های اشتباه رئیس کل جدید بانک مرکزی بود.

حق شناس ادامه داد: نرخی مشهور به نام دلار فرزینی راه انداختند. در حالی که همان موقع کارشناسان گفتند که این همان سیاست غلط آقای جهانگیری است و نمی‌تواند پایدار بماند. این کار باعث رشد عجیب دلار و تلاطم در بازار شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با کوتاه آمدن ایشان از این مسئله و همچنین کم شدن تنش با کشورهای همسایه، مقداری آرامش به بازار بازگشته است. دلار در اواخر سال در حوالی ارزش ذاتی خود در نوسان بود، اما سال آینده چه چیزی به نرخ دلار جهت خواهد داد؟


بیشتر بخوانید: ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟


چشم دلار به رخدادهای سیاسی

وی عنوان کرد: اولاً در بحث سیاست‌های پولی همچنان مشکلات ریشه‌ای وجود دارد. حجم نقدینگی به صورت افسار گسیخته رشد می‌کند که عاملی برای تحریک بالا رفتن قیمت دلار است. قیمت دلار متاسفانه به طور تصاعدی هر ماه افزایش پیدا می‌کند که این عاملی است تا در سال جدید هم چشم انداز نرخ رشد دلار صعودی باشد.

حق شناس با اشاره به موضوع سیاست‌های خارجی گفت: اگر تنش زدایی با کشورهای همسایه جدی و ادامه دار باشد و دسترسی بانک مرکزی به منابع دلاری، مقداری بهتر شود، قیمت دلار در سال آینده با یک شیب ملایم، صعودی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اگر این سیاستی که در چند هفته اخیر شکل گرفته ادامه پیدا نکند و در سیاست خارجی تنش بالا برود قیمت دلار از این ارزش ذاتی باز هم فاصله معناداری پیدا می‌کند.

برزو حق شناس - دلار در 1402

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان