شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر : 77083

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن
طی سال‌های اخیر، تورم بالا تبعات زیادی بر بازار مسکن داشته است، در این گزارش درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن پرداخته شده است.

به گزارش شهر بورس، گرانی همسو با تورم مدت زیادی است که گریبان‌گیر بازار مسکن هم شده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، خرید خانه به‌ویژه از نیمه دوم سال جاری برای اکثر خانوارها از اولویت خارج شده است. در این گزارش درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن پرداخته شده است.

از دلار به‌عنوان یکی از بزرگترین عوامل موثر بر قیمت مسکن نام برده می‌شود. افزایش قیمت دلار به طور سنتی همواره قیمت مسکن را هم با خود بالا کشیده است. در این میان اما عموما قیمت مسکن به دلیل آنچه از آن با نام «چسبندگی قیمت» یاد می‌کنند، در روند نزولی دلار کاهش جدی نداشته است.

حالا باید دید افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته چه تبعاتی برای بازار مسکن در سال آینده خواهد داشت!

پیروی مسکن از دلار

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در این خصوص گفت: با توجه به تورم و خلق نقدینگی، به طور طبیعی همه کالاها به‌ویژه مسکن افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد، ولی در حال حاضر با اتفاقاتی که در سیاست خارجی به وجود آمده است شاهد تقویت پول ملی هستیم. به عبارت دیگر علاوه بر اینکه از سقوط بیشتر آن نسبت به دلار جلوگیری شده می‌توان گفت در وضعیت بهتری نیز نسبت به هفته قبل قرار گرفته است.

او ادامه داد: اگر دولت و تیم اقتصادی بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند شاید شاهد این باشیم که قیمت ارز بیشتر از این کاهش پیدا کند. در صورتی‌که قیمت در بازار ارز باز هم روندی نزولی داشته باشد قیمت کالاها نیز نزولی می‌شود و بازار مسکن هم از آن مستثنی نیست.

تبعات گرانی مسکن بر جامعه

محتشم در مورد تبعات گرانی‌ها برای بازار مسکن نیز توضیح داد: تبعاتی که گرانی‌ها تا کنون برای بازار مسکن داشته است در آینده خود را در جامعه نشان می‌دهد. یکی از این موارد نقل مکان تعداد زیادی از افراد به محله‌های پایین‌تر از لحاظ امکانات و کیفیت است. جمعیتی که دیگر قادر نیست به دلیل گرانی‌های بیش از حد و کمبود درآمد در محله قبلی خود به زندگی ادامه دهد؛ در واقع این مهاجرت‌‍‌ها ابعاد فرهنگی هم دارد.

او ادامه داد: این مورد به‌ویژه در خانواده‌هایی که فرزندی برای مدرسه رفتن دارند بیشتر خود را نشان می‌دهد و آثار و عواقب زیادی روی آنها دارد. حتی خانواده‌ها نیز برخی مواقع با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

محتشم گفت: بعضی افراد وقتی محل زندگی آنها تغییر می‌کند حتی به کار عادی خود نیز نمی‌توانند ادامه دهند و مجبورند تغییر شغل دهند. این تغییر فرهنگی محیط، تغییر شغل و تغییر محل آموزش فرزندان آثار و عواقب ناگواری دارد که شاید حتی در کوتاه‌مدت نیز برای جامعه منفی باشد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین گفت: دولت باید در طرح نهضت ملی اقدامی کند و همچنین باید به فکر این باشد که شرایط اقتصادی را به گونه‌ای تعیین کند که مردم سرگردان نشوند.


بیشتربخوانید: با سوداگران بخش مسکن برخورد می شود


خروج سرمایه‌گذاران از حوزه ساخت و ساز

او درباره تاثیر تورم بر ساخت و ساز بیان کرد: تورم همان‌طور که تا کنون تاثیرگذار بوده است اگر پس از این هم ادامه پیدا کند قیمت نهاده‌های ساختمانی باز هم افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا ساخت و ساز پایین می‌آید؛ زیرا تا زمانی که اقتصاد از ثبات برخوردار نباشد بخش مسکن نمی‌تواند با سرعت کافی ادامه دهد و برخی از سازندگان از این حوزه خارج می‌شوند.

محتشم ادامه داد: عدم پایداری باعث می‌شود انبوه‌سازی که خود سرمایه کافی برای ساخت ندارد و از کانال‌های دیگر نیز نمی‌داند به چه قیمتی باید تهیه کند با مشکل مواجه شود. یکی از این کانال‌ها نیز مبحث پیش‌فروش است که با این شرایط پیش‌فروش نیز در وضعیتی نامشخص قرار می‌گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد کمبود عرضه نیز گفت: این آثار باعث می‌شود با کمبود عرضه در بازار مسکن مواجه شویم. اگر عرضه نتواند جوابگوی تقاضا در جامعه باشد قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن

محتشم در مورد تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن بیان کرد: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت کالاهای خرد به سرعت خود را با قیمت دلار هماهنگ می‌کند؛ البته این افزایش قیمت ارز در نتیجه افزایش چاپ پول در کشور پدید می‌آید. از آنجا که در مقابل این افزایش عرضه پول، تعداد کالا زیاد نمی‌شود این مسئله خود قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

او در مورد تاثیر این عامل بر بازار مسکن ادامه داد: اما مسکن به سرعت و روزانه قیمت خود را با دلار هماهنگ نمی‌کند؛ مسکن مقداری صبر می‌کند و پس از اینکه دلار در نقطه‌ای ثابت ماند خود را با آن قیمت هماهنگ می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در این مورد توضیح داد: در واقع مسکن خود را با دلاری که تا کانال 60 هزار تومانی نیز بالا رفت تطبیق نداده است. پس باید منتظر باشیم که اگر قیمت دلار کاهشی باشد و ریزش قیمت قابل توجهی را تجربه کند قاعدتا بخش مسکن باید خود را با آن تطبیق دهد و کاهش بیاید.

او ادامه داد: ولی اگر دلار بیش از این روند نزولی خود را ادامه ندهد و در همین حدود باقی بماند مسکن در بخش ساخت بالا نمی‌رود، اما در بخش عرضه و تقاضا می‌تواند تفاوت و جهش قیمت پیدا کند.

پیش بینی بازار مسکن در سال آینده

محتشم همچنین در مورد روند بازار مسکن در آینده نیز گفت: باید این چند روز آخر سال بگذرد تا مشخص شود قیمت ارز روی چه پایه‌ای توقف می‌کند. در پایان فروردین‌ماه که عملا 15 روز بازار غیرفعال است؛ باید دید دولت می‌تواند قیمت ارز را روی چه حدودی نگه دارد و بازار مسکن چه واکنشی به شرایط اقتصادی نشان می‌دهد.

او بیان کرد: البته مسلما با بودجه 1402 که دولت بسته است، در صورتی‌که رشد نقدینگی نیز ادامه داشته باشد در تمام بخش‌ها از جمله مسکن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

مسکن بازار هوشمندی است و همان‌طور که گفته در فازهای هیجانی خود را با قیمت ارز منطبق نمی‌کند، همچنین در صورتی که با نرخی افزایش یافته باشد کاهش قیمت آن مدت زمان بیشتری نسبت به باقی کالاها می‌برد.

اکنون باید منتظر ماند و دید با توجه به انتظارات تورمی موجود، این بازار مولد در سال جدید که تنها چند روز تا آغاز آن باقی مانده است با چه نرخی از دلار خود را هماهنگ می‌کند و با وجود چشم‌انداز افزایش تورم در بودجه سال 1402 تا چه اندازه شاهد افزایش قیمت و در نتیجه رکود خواهد بود؟

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + بیست =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان