شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
کد خبر : 69688

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی طبق «تبصره ١ ماده ۷۶ مردان و زنان را با 30 سال سابقه بازنشسته می کند، شرایط برخورداری از مستمری با ١٠ سال سابقه چیست؟

به گزارش شهر بورس، بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود.

بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

سازمان تامین اجتماعی طبق «تبصره ١ ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی» مردان را با ۵۰ سال سن و ٣٠ سال سابقه و زنان را با ٣٠ سال سابقه و ۴۵ سال سن بازنشسته می‌کند؛ اما شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟

سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (یعنی بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.

اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در ایران که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت داشته و در مجموع هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر جزو مستمری‌بگیران خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

جمعیتی که با پرداخت حق‌بیمه در دوران اشتغال، کسب سابقه لازم و سن مقرر در قوانین مربوطه می‌توانند در دوران بازنشستگی هم از مزایای معین در قانون این سازمان برخوردار شده و مستمری دریافت کنند.


بیشتربخوانید: جزئیات جدید از واریز حقوق بازنشستگان


طبق مقررات ماده ٧٦ قانون تامین‌اجتماعی مستمری‌بگیران مرد، با ٦٠ سال سن و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، ٥٠ سال سن و ٣٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه و نیز ٣٥ سال سابقه پرداخت حق بیمه (بدون شرط سنی) می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند.

زنان بیمه‌شده نیز با ۳۰ سال سابقه و پرداخت (۳۰سال) حق بیمه و ۴۵ سال سن می‌توانند از این قانون استفاده کنند. ٤٢ سال سن و ٢٠ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه هم برای «زنان کارگر مشمول قانون کار» لحاظ شده است.

تبصره ٢ ماده ٧٦ این قانون نیز ٢٠ سال سابقه متوالی یا ٢٥ سال سابقه متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (برای زنان و مردان) را شرایط استفاده از مزیت‌های قانون بازنشستگی عنوان می‌کند. اما شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟

رییس اداره امور بازماندگان سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به این پرسش گفت: برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه، برای مردان (بیمه‌شدگان) دارای حداقل ٦٠ سال تمام سن و زنان ٥٥ سال تمام سن و ١٠ سال تمام سابقه پرداخت حق‌بیمه امکان‌پذیر خواهد بود.

رضا دهقان‌زاده اظهارداشت: این امکان برای بیمه‌شدگان دارای حداقل ۳۵ سال سابقه فعالیت و پرداخت حق‌بیمه بدون شرط سنی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای مقررات جاری، برخی بیمه‌شدگان که «طبق آراء کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون تأمین‌اجتماعی ازکارافتاده کلی شناخته شوند اما حائز شرایط دریافت مستمری نشده و کمتر از ٦٠ سال (مردان) و کمتر از ٥٥ سال (زنان) باشند» نیز می‌توانند از این مستمری بهره‌مند شوند.

میزان مستمری بازنشستگی هم عبارت است از «یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ضرب در سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ مشروط بر اینکه از سی و پنج سی‌ام متوسط مزد یا حقوق تجاوز نکند.»

متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی نیز برابر است با «مجموع مزد یا حقوق بیمه‌شده که براساس آن حق‌بیمه پرداخت‌شده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار شود.»

بیمه‌شدگان در صورت احراز شرایط بازنشستگی می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت و همه مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی از این طریق پیگیری کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

پراپ تریدینگ

کمان