شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 55849

کارشناس مسئول معاملات کالایی کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با شهر بورس:

انتقال بورس کالا به وزارت صمت برای اقتصاد کشور تبعات هنگفتی دارد

انتقال بورس کالا به وزارت صمت برای اقتصاد کشور تبعات هنگفتی دارد
کارشناس مسئول معاملات کالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: انتقال بورس کالا به وزارت صمت مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و برای اقتصاد و تولید کشور در بلندمدت تبعات هنگفتی خواهد داشت.

المیرا بشیری در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره انتقال بورس کالا به وزارت صمت، اظهار داشت: بورس کالا در سال‌های اخیر با سامانه های مختلفی از جمله بهین یاب، سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها که زیر نظر وزارت صمت است سعی در تخصیص بهینه کالاهای مورد معامله در این بازار کرده که جنبه‌های مثبت و منفی خود را دارد و خارج از کنترل بورس کالا است.

وی افزود: موضوع قرار گرفتن بورس کالا در زیر مجموعه وزارت صمت در واقع زیر سوال بردن کارآمدی و ماهیت اصلی بورس کالا به عنوان یک تشکل خود انتظام است. تشکلی که به موجب بند ۶ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار به تنهایی قادر به وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی لازم برای تنظیم فعالیت های حرفه ای و روابط بین اعضا خودش خواهد بود.

کارشناس مسئول معاملات کالایی کارگزاری بانک کشاورزی یادآور شد: ارتباط زیادی میان وزارت صمت و بورس کالا به عنوان بخشی از بازار سرمایه که تولیدکنندهها و عرضه کننده ها در آن فعالیت دارند، وجود دارد که نیازمند همکاری متقابل این دو بخش است. با انتقال بورس کالا به وزارت صمت ، شفافیتی که در بسیاری از بخش های کشور با عرضه ها و معاملات بورس کالا ایجاد شده و موجب حذف رانت شده بود دچار مشکلات زیادی می‌شود که برای اقتصاد و تولید کشور در بلندمدت تبعات هنگفتی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: تاثیرات واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت


بشیری با اشاره به عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا، خاطرنشان کرد: بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۲، با راه اندازی بورس فلزات تهران فعالیت خودش را آغاز کرده است که نشان دهنده قدمت معاملات زنجیره فولاد در بورس کالاست. کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که مخالف عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا است.

وی ادامه داد: عرضه محصولات فولادی از ابتدای زنجیره از جمله سنگ آهن و آهن اسفنجی در هر دو رینگ داخلی و صادراتی تا انتهای زنجیره شامل تمامی مقاطع طولی و ورق های فولادی که با قیمتی مطابق قیمت های جهانی معامله می شود منجر به ساماندهی کل این زنجیره و ایجاد شفافیت شده است. شفافیت منجر به حذف رانت و دلال پروری در این بازار شده و منجر به رقابتی شدن فضای عرضه کنندگان این بخش می‌شود. از بعد دیگر، تامین مواد اولیه فولادی برای بسیاری از فعالین این صنعت اطمینان خاطر و برنامه ریزی در فعالیت‌های‌شان را در پی دارد.

کارشناس مسئول معاملات کالایی کارگزاری بانک کشاورزی، بورس کالا را محلی برای کاهش التهابات بازار دانسته و عنوان کرد: مکانیزم تعیین قیمت، تقابل عرضه و تقاضاست که بورس کالا از طریق زیرساخت‌های خود در بازارهای مختلف سعی در کشف قیمت عادلانه و شفافیت قیمتی دارد.

بشیری تصریح کرد: عرضه مداوم سیمان در بورس کالا منجر به کاهش التهاب موجود در این بازار از طریق تقابل میان تولید کننده و مصرف کننده شد و تقاضای مبتنی بر دلالی و قاچاق را تا حد بسیاری کاهش داده است.

وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در صورتی منجر به کاهش التهاب در بازار خودرو می شود که خودرو به صورت مدام در بورس کالا عرضه شود. تجربه بورس کالا در تنظیم بازار برای بسیاری از محصولات تضمین کننده این کاهش است.

المیرا بشیری

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

پراپ تریدینگ

کمان