تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 55347

نرخ دلار کاهش نمی یابد

سهیلا نقی پور: سیاست گذار برنامه ای برای کاهش نرخ بهره ندارد

سهیلا نقی پور: سیاست گذار برنامه ای برای کاهش نرخ بهره ندارد
سهیلا نقی پور کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که سیاست گذار پولی فعلا قصدی برای کاهش این نرخ ندارد.

سهیلا نقی پور در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: در حال حاضر شاخص کل در ناحیه مهمی قرار دارد و عواملی مانند بودجه، نقدینگی، بانک‌ها، نرخ بهره و وضعیت بازار ارز، مولفه های تاثیر گذار بازار سرمایه به حساب می‌آیند.

وی در مورد عوامل خارجی تاثیرگذار بر بازار سرمایه، گفت: وضعیت برجام بلاتکلیف مانده و ناامیدی نسبت به توافقات افزایش پیدا کرده است. بایدن در حضور رهبران اسرائیل که مخالفان اصلی هستند منتظر تایید ایران نسبت به پیش نویس توافق احیای برجام است.


بیشتر بخوانید: جهش های تورمی رشد بعدی بورس را رقم می زند


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی، تورم‌های پی در پی در دولت جدید باعث خروج سرمایه سهامدارن از بازار سرمایه شده است و تورم رابطه مستقیمی با بازار سرمایه دارد. به طور مثال اگر تورم 50 درصد باشد چون شرکت‌ها با نرخ‌های بالاتری محصولات خود را می‌فروشند، با یک تأخیر زمانی سود بالاتری را شناسایی می‌کنند. همچنین ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و ارزش سهام اکثر شرکت‌ها می‌تواند بیش از 50 درصد رشد ‌کند.

سهیلا نقی پور نرخ ارز دلار در بازار آزاد نیز وارد کانال 32 هزار تومانی شده و همچنین نرخ دلار نیما در محدوده 26 هزار تومان قرار دارد. در صورت ثبات نرخ ارز، امکان سودآوری در شرکت ها بیشتر خواهد بود، اما با توجه به عدم برنامه مناسب دولت و ابهامات در مورد برجام و بحث توافقات هسته ای کاهشی در نرخ ارز دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ بهره بین بانکی طی هفته‌های گذشته، خاطرنشان کرد: نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از بخش های اصلی بازار پول، می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر نرخ سود سپرده های بانکی داشته باشد و افزایش یا کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از عوامل موثر بر سرمایه است.

سهیلا نقی پور یادآور شد: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه شود. در این شرایط به نظر می‌رسد که سیاست گذار پولی فعلا قصدی برای کاهش این نرخ ندارد؛ چراکه در هفته های اخیر مانده ریپو در حال کاهش بوده است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات