شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر : 55344

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

سلمان نصیرزاده: جهش های تورمی رشد بعدی بورس را رقم می زند

سلمان نصیرزاده: جهش های تورمی رشد بعدی بورس را رقم می زند
سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه گفت: جهش‌های آتی بازار سهام و سایر بازارهای کالایی در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل جهش‌های تورمی خواهد بود.

سلمان نصیرزاده در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سهام مجدداً وارد مرحله بیش واکنشی و هیجان فروش قرار گرفته است؛ امری که با توجه به گسست تصمیمات منطقی در حوزه اقتصادی سیاسی و تحولات بیرونی نظیر بازارهای جهانی قابل تصور بود.

وی با اشاره به ریسک های پیش‌روی بازار سرمایه، افزود: در حوزه داخلی، مداخلات دولت در حوزه قیمت گذاری دستوری، برهم زدن عرضه مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا، سرکوب نرخ ارز نیمایی به عنوان فاکتور اثر گذار در درامد شرکت های صادرات محور، اعمال سیاست انقباظی با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح 2 ساله و عدم به سرانجام رساندن برجام و رفع تحریم ها به عنوان مهمترین ریسک سیستماتیک همچنان به رفتارهای محافظه کارانه در بازار سرمایه منجر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بخش بازارهای جهانی نیز سیاست های تهاجمی بانک های مرکزی با رهبری فدرال رزرو برای اعمال سیاست های ضد تورمی و رشد نرخ بهره عامل تضعیف مارکت جهانی شده است.

سلمان نصیرزاده راجع‌به افزایش نرخ بهره بین بانکی، گفت: به قول وارن بافت، نرخ بهره مانند «نیروی جاذبه» برای بازارهای مالی عمل می کند. وقتی این نیرو افزایش پیدا می‌کند، قیمت سایر دارایی ها باید قیمت خودشان را پایین بیارند تا با نرخ پایین بازده پول تطبیق پیدا کنند. همین عامل به افت محسوس بازارهای مالی و کالایی در مارکت جهانی منجر شده است در مقابل جنگ روسیه و اوکراین و اتحاد غیر رسمی روس با کشورهای عضو اوپک عامل بالا نگه داشتن بهای زنجیره انرژی و قیمت نفت شده است که معادلات را در مارکت جهانی پیچیده کرده است.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال فارس و شستا


وی تصریح کرد: عوامل یاد شده همچون زنجیره‌ای از فاکتورهای موثر بر شکل گیری انتظارات منفی در بین اهالی بازار سرمایه شده است. یکی از راه‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها، جمع ارزش فعلی جریانات نقد آتی شرکت‌ها است و اگر تصور شود که شرکت ها در آینده سطح درآمد کاهش و یا هزینه ها رشد و سودآوری تضعیف شود انتظارات از مقدار جریانات آتی شرکت ها کاهش خواهد یافت.

سلمان نصیرزاده گفت: در شرایط فعلی شکل گیری رکود تورمی و افزایش سیاست‌های ضد تورمی در بازار جهانی از یک سو و چالش های یاد شده در حوزه داخلی انتظار رشد کم و جریانات نقد آتی کمتر را در بین سرمایه گذاران ایجاد کرده است. از این رو این تفکر ایجاد شده است که سرمایه گذار نمی‌تواند رشد مورد انتظار خود را از بازار سهام کسب کند. این باعث می‌شود تا سرمایه گذاری در سهام برای آنها جذاب نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شاهد خروج سرمایه از بازار سهام به سایر بازارهای موازی و یا تمایل به حضور بخشی از جریان وجوه به اوراق بدون ریسک تا مشخص شدن ابهامات هستیم که این موارد به رکود در بازار سهام، کم عمق شدن نوسانات و افت نسبت P/E بازار سهام منجر شده است.

سلمان نصیرزاده افزود: مولفه های تورم زا ادامه دارند و مسائلی مانند رشد نقدینگی و پایه پولی، افزایش انتظارات تورمی، اثرات آزادسازی قیمت‌ها که با حذف ارز ترجیحی آغاز شده است، به افزایش قیمت حامل های انرژی ختم خواهد شد که می‌تواند مهم‌ترین فاکتور برای جهش‌های آتی بازار سهام و سایر بازارهای کالایی در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل جهش‌های تورمی باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 13 =

پراپ تریدینگ

کمان