شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
کد خبر : 11552

نقد شوندگی سهام را چگونه تشخیص دهیم؟

به گزارش شهر بورس، قابلیت نقد شوندگی (Liquidity) به معنای امکان تبدیل یک دارایی به پول نقد در زمانی کوتاه یا به عبارتی شرایط خرید یا فروش آسان یک دارایی است. یکی از عوامل موثر بر ریسک دارایی‌ها، قابلیت نقد شوندگی آن‌ها است و منظور از قابلیت نقد شوندگی سهام این است که پس از

به گزارش شهر بورس، قابلیت نقد شوندگی (Liquidity) به معنای امکان تبدیل یک دارایی به پول نقد در زمانی کوتاه یا به عبارتی شرایط خرید یا فروش آسان یک دارایی است.

یکی از عوامل موثر بر ریسک دارایی‌ها، قابلیت نقد شوندگی آن‌ها است و منظور از قابلیت نقد شوندگی سهام این است که پس از سرمایه‌گذاری در یک سهم، اگر قصد فروش آن را داشته باشید، بتوانید در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه آن را به پول‌ نقد‌ یا به سهمی دیگر تبدیل کنید. دارایی هایی نظیر ارز، طلا، سهام شرکت‌های بورسی و اوراق مشارکت نقد شوندگی بهتری نسبت به ملک و زمین دارند.

در بازار سرمایه سهام زیادی وجود دارند و یکی از عواملی که سرمایه گذار را در انتخاب سهام مناسب راهنمایی می‌کند، قابلیت نقد شوندگی سهم است.

نقد شوندگی به زبان ساده یعنی شما بتوانید هر زمان که می‌خواهید سهم‌تان را بفروشید و مجبور نباشید برای فروش سهم به قیمت مناسب منتظر بمانید و چندین روز صبر کنید. سهام بسیاری در بازار وجود دارند که میزان نقدشوندگی آن‌ها بالا است و برای فروش آن‌ها به قیمت مناسب نیازی به انتظار و صبر زیاد نخواهد بود.

سازمان بورس به صورت فصلی ۵۰ شرکت برتر بورسی نسبت به کل شرکت‌های موجود در بازار را انتخاب و معرفی می‌کند و فرایند انتخاب این شرکت‌ها براساس سه معیار اصلی صورت می‌گیرد. این معیارها عبارتند از:

  • میزان دادوستد سهام در تالار معاملات
  • تناوب دادوستد سهام در تالار معاملات
  • میزان تاثیر گذاری شرکت بر کل بازار

۵۰ شرکت برتر بورسی که دارای این ویژگی‌ها هستند، به صورت فصلی و هر سه ماه یک ‌بار از طرف سازمان معرفی می‌شوند. به همین خاطر این لیست ثابت نیست و ممکن است سهام شرکتی از این لیست حذف شود یا به آن اضافه گردد که جهت دسترسی به آخرین لیستی که سازمان برای فعالین بازار سرمایه منتشر کرده است می‌توانید به سایت tsetmc.com مراجعه نمایید و به آخرین گزارش از ۵۰ شرکت برتر بورسی دسترسی پیدا کنید.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان