شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
کد خبر : 11509

کارگزاری چیست و کارگزار چه می‌کند؟

کارگزاری چیست و کارگزار چه می‌کند؟
در تعریف کارگزار می‌توان این گونه بیان کرد که، کارگزاران اشخاصی حقوقی هستند که به نوعی وکیل سرمایه گذاران به حساب می‌‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در تعریف کارگزار می‌توان این گونه بیان کرد که، کارگزاران اشخاصی حقوقی هستند که به نوعی وکیل سرمایه گذاران به حساب می‌‌آیند. کارگزاری به نمایندگی از مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار، کالا یا اوراق مبتنی بر کالا  و سایر خدمات در بازار سرمایه می‌کنند. در واقع کارگزاران نماینده مشتریان برای خرید و فروش در بازار سهام هستند.

برای تاسیس و آغاز به کار کارگزاری نیاز به دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس اوراق بهادار است. کارگزار پس از اخذ مجوز تاسیس، به عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در می‌آید. برای اخذ مجوز تاسیس، کارگزار بورس باید آزمون‌های تخصصی و متعددی که مرتبط با فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار هستند را بگذراند.

تمامی سرمایه گذاران از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند و به همین خاطر کارگزاری‌ها از حساسیت کاری بالایی برخوردارند؛ به همین دلیل برای مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری قوانین و شرایط خاصی وجود دارد. برای مثال، کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت‌های کارگزاری می‌بایست قبل از پذیرش سمت از جانب سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه صلاحیت‌های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی بررسی شده و از حیث صلاحیت حرفه‌ای مورد تایید قرار گیرند.

کارگزاری‌ها از طریق شعبی که در شهرهای مختلف دارند، به ارائه خدمات به سرمایه گذاران و مشتریان می‌پردازند.

این سوال برای بیشتر افراد مطرح است که آیا حتما از طریق کارگزاری‌‌ها باید برای معاملات اقدام کنند یا می‌‌توانند با مراجعه به تالار بورس به صورت حضوری و مستقیم هم برای خرید و فروش اقدام کرد.

در پاسخ به این پرسش باید گفت، خیر؛ کارگزاری‌ها واسطه‌ای بین مردم و تالار بورس هستند که از جانب مشتریان برای خرید و فروش سهم اختیار تام دارند. پس بدون وجود این واسطه امکان معامله برای افراد وجود ندارد.

آیا برای معامله سهام، حضور در تالار بورس الزامی است؟

خیر؛ سهامداران برای معامله کردن نیازی به مراجعه و حضور در تالار ندارند، اما اینکه عده‌ای از سهامداران به صورت حضوری به این تالار مراجعه می‌کنند به این خاطر است که بتوانند با سایر سهامداران آشنا شوند یا در مواقعی که بازار وضعیت خوبی ندارد و قیمت‌ها افت می‌کنند، بتوانند به یکدیگر دلگرمی دهند.

آیا مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها اجباری است؟

در حال حاضر برخی کارگزاری‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند که مشتریان برای دریافت کد بورسی می‌توانند بدون حضور در دفتر کارگزاری و با ثبت نام اینترنتی و سپس مراجعه مامور کارگزاری به آدرسی که فرد متقاضی ارائه کرده، کد بورسی دریافت کرده  معاملات خود را آغاز کنند اما پیشتر لازم بود که همه افراد جهت دریافت کد معاملاتی به کارگزاری مراجعه کنند و فرم مربوط به دستور خرید سهام شرکت‌ها را نیز تکمیل نمایند.

عملکرد شرکت‌های کارگزاری چگونه است؟

کارگزاری‌ها را می‌توان بنگاه‌های معاملاتی‌ای در نظر گرفت که معاملات در این بنگاه‌ها به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام انجام می‌گیرد و در ازای انجام این کار، کارگزارها حق‌الزحمه یا حق کارگزاری دریافت می‌کنند.

کارگزاری‌ها به غیر از نمایندگی از جانب معامله‌گران برای خرید و فروش سهام که تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام می‌گیرد، وظایف دیگری مانند آموزش سهامداران، مشاوره سرمایه گذاری و بازارگردانی را نیز می‌توانند بر عهده بگیرند. به همین خاطر فعالیت در کارگزاری و اشتغال در آن‌ها نیازمند تخصص و گذراندن آزمون‌های کارگزاری است که از جانب سازمان بورس اوراق بهادار انجام می‌گیرد.

افرادی که در کارگزاری‌ها اشتغال دارند، شرایط بازار و مسائل مالی را به خوبی می‌دانند و نسبت به بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که مورد معامله قرار می‌گیرند، شناخت دارند. این افراد به دلیل مهارت و تخصص و همچنین آشنایی با قوانین و مقررات، در تالار معاملات بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، برای مشتریان معامله می‌کنند.

کارگزاری‌ها چه خدماتی ارائه می‌کنند؟

الف) سرمایه‌گذاری و خدمات کارگزاری:

کارگزار می‌تواند به نمایندگی از جانب اشخاص یا به حساب کارگزاری اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کند، برای اوراق پذیرفته شده در بورس پذیره نویسی انجام دهد، به نمایندگی از اشخاص مدیریت سرمایه گذاری آنان را بر عهده داشته باشد یا اوراق بهادار را سبدگردانی کند.

ب) خدمات مالی:

کارگزاری‌ها علاوه بر اقدامات گفته شده، خدمات مشاوره و راهنمایی مالی و سرمایه گذاری نیز ارائه می‌کنند. این موسسات در زمینه‌های مالی، اقتصادی و سرمایه ‌گذاری به مشتریان مشاوره می‌دهند. کارگزار همچنین شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار سهام را دارند، در رابطه با نحوه عرضه سهام‌شان برای فروش و عرضه در بورس، روش‌های افزایش سرمایه و فروش سایر اوراق بهادار راهنمایی می‌کند.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان