شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر : 11283

گزارش اختصاصی شهر بورس از وعده‌های مسئولان دولتی

وقتی فرش قرمز بورس به پوستِ موز تبدیل شد

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حدود یک سال پیش بود که تب ورود به بورس در بین مردم جامعه بالا گرفت و این اتفاق در اوایل سال جاری به اوج خود رسید. صف دریافت کد بورسی در فروردین سال جاری به یکی از عریض و طویل‌ترین صفوف کشور تبدیل‌شده بود، اما افراد حاضر در

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حدود یک سال پیش بود که تب ورود به بورس در بین مردم جامعه بالا گرفت و این اتفاق در اوایل سال جاری به اوج خود رسید. صف دریافت کد بورسی در فروردین سال جاری به یکی از عریض و طویل‌ترین صفوف کشور تبدیل‌شده بود، اما افراد حاضر در این صف شاید خبر نداشتند که قرار است تا چند ماه آینده چه اتفاقاتی رقم بخورد.

رشد شارپی بورس که تقریباً از سال 97 آغاز شده بود، در مردادماه 99 به روزهای پایانی خود رسید و در این بین، بازار سرمایه با یک ریزش شدید مواجه شد. در این بین، افرادی که بدون هیچ دانشی و فقط به امید کسب سودهای رؤیایی وارد این بازار شده بودند، زیان جبران‌ناپذیری را متحمل شدند.

البته در این بین نباید به‌راحتی از کنار اظهارات عجیب دولتی‌ها در روزهای خوب بورس و تشویق مردم برای حضور در این بازار گذشت؛ زمانی که از رئیس‌جمهور تا هیئت‌وزیران، برای مردم فرش قرمز ورود به بورس را پهن می‌کردند، هیچ صحبتی از ریزش و ضرر نبود و سهامداران نوپا خبر نداشتند که این فرش قرمز می‌تواند به یک پوستِ موز برای سُر خوردن آن‌ها در باتلاق تبدیل شود.

در آن مقاطع، بورس سراسر سبز بود و شاید آن‌هایی که به خاطر تبلیغات گسترده با هزاران امید و آرزو تمام پس‌انداز را وارد این بازار می‌کردند، حتی یک درصد هم فکرش را نمی‌کردند که قرار است روزی به خاطر این تصمیم خودشان را سرزنش کنند.

شانزدهم مردادماه حسن روحانی مدعی شد «مردم باید همه‌چیز را به بورس بسپارند» و این، آغاز روزهای وحشتناک بورس تهران بود؛ روزهای کابوس‌واری که در اوج امیدواری مردم و مسئولان به این بازار اتفاق افتاد و تقریباً هیچ سهامداری از این ریزش در امان نماند.

با وجود آغاز ریزش بورس، مصاحبه‌های مسئولان دولتی در راستای حمایت از بازار سرمایه تمامی نداشت. وزیر اقتصاد که خیلی‌ها او را یکی از عوامل آغاز حواشی برای بازار سرمایه در ماجرای عرضه دارا دوم می‌دانستند، در 28 آبان ماه مدعی شد که «بازار سرمایه موردتوجه حکومت است»

مصاحبه‌های ضدونقیض مسئولان همچنان ادامه داشت و حتی مسئولان دولتی برای بازگشت شاخص کل، محدوده حمایتی هم در نظر می‌گرفتند تا اینکه یک اظهارنظر عجیب از سوی رئیس سازمان بورس، صدای سهامداران را درآورد. حسن قالیباف که خیلی‌ها از عملکرد منفعلانه او در ریزش‌های اخیر بورس گلایه‌های زیادی داشتند، چند روز پیش گفت: «مسئولیت سود و زیان نهایی با سهامدار است»

همین اظهارنظر شاید بد موقع از سوی رئیس سازمان بورس کافی بود تا سهامداران در صفحات اجتماعی «شهر بورس»، انتقادات شدید خود را از این صحبت‌ها اعلام کنند.

در اینکه سود و زیان نهایی بر عهده سهامداران است، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما آیا زمانی که بورس به هر شکل ممکن (ولو با حمایت دولت) رشد شارپی را تجربه می‌کرد و همه مسئولان، مردم را برای حضور در این بازار تشویق می‌کردند نیز آیا این اظهارنظرها وجود داشت؟ چرا زمانی که بخشی زیادی از پول و سرمایه مردمی که خیلی‌هایشان از قشر متوسطه جامعه بودند در این بازار از بین رفته، این اظهارنظرها مطرح می‌شود؟

نکته عجیب ماجرا جایی‌ست که از رئیس‌جمهور تا وزیر و رئیس سازمان همه مردم را برای خرید صندوق پالایش تشویق کردند اما همین دعوت آقایان هم نهایتاً خریداران متحمل زیان کرد. حال این سؤال مطرح از آقای قالیباف مطرح است که آیا عموم سهامداران توان تحلیل ارزش ذاتی این صندوق دولتی را داشتند تا نسبت به خرید آن اقدام نکنند؟ به‌طورقطع چنین اظهار نظراتی نه‌تنها اشتباهات مسئولان را توجیه نمی‌کند بلکه هیزمی دیگر بر آتش خشم سهامداران بود.

یکی از کاربران در صفحه اینستاگرام شهر بورس نوشت: «بازار رو دست‌کاری نکنید. عیبی نداره هر چی شد با ما». همچنین سهامدار دیگر به نام صابر گفت: «مشکل ما این بود که دانش کافی نسبت به مسئول هامون نداشتیم و فکر نمی‌کردیم با ملت این کارو بکنین»

شاید بهتر است در روزهایی که خیلی‌ها دل چندان خوشی از بازار سرمایه ندارند، مسئولان مربوطه نیز از اظهارات نابه‌جا خودداری کنند تا بیش از اعتماد مردم نسبت به بورس از بین نرود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان