شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر : 69881

یک بام و دو هوای شورای رقابت در بورس کالا

یک بام و دو هوای شورای رقابت در بورس کالا
پس از ورود خودرو به بورس کالا سکه نیز وارد این بازار شد، چرا در عرضه سکه ارگان‌هایی مانند شورای رقابت نسبت به وقوع چنین اتفاقی ورود نمی‌کنند؟

به گزارش شهر بورس، عرضه خودرو در بورس کالا بالا و پایین‌های بسیار زیادی داشت و هر روز ارگان هایی مانند شورای رقابت و غیره یا مسئول مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس اعلام می‌کرد و به دنبال قیمت‌گذاری دستوری خودرو بود.

اغلب این ارگانها یا مسئولان عقیده دارند که عرضه خودرو در بورس کالا، موجب افزایش قیمت آن می‌شود و لازم است که قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو اجرایی شود. درصورتی که عرضه خودرو در بورس کالا باعث شده قیمت این محصول بین 20 تا 300 میلیون تومان نسبت به بازار آزاد کاهش یابد.

پس ورود خودرو به بورس سکه نیز وارد این بازار شد و اکنون شاهد عرضه سکه در بورس کالا هستیم. اما مساله اینجاست که عرضه سکه در بورس کالا  با افزایش قیمت مواجه بوده و هیچ مسئول یا ارگانی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده است چراکه سود حاصل از عرضه سکه در بورس کالا به دولت می‌رسد. اما سود حاصل از عرضه خودرو در بورس باعث می‌شود که کارخانجات با کاهش زیان مواجه شوند.

کاهش زیان خودرویی‌ها در بورس

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «چالش زیاندهی خودروسازان کشور با شروع تحریم‌ها از سال ۹۱ و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد رقم خورد. افزایش قیمت در بازار آزاد با واکنش ارگان‌های مختلف حکومتی مواجه شد به گونه‌ای که رویکرد قیمت‌گذاری دستوری به منطق اصلی تصمیم‌گیران تبدیل شد و این امر با افزایش بهای تمام شده تولیدکننده همزمان بود، عاملی که سبب می‌شد تا تولید کننده جهت تامین مالی به وامهای بانکی با کارمزد بالا تن دهد.»

وی ادامه داد: «در واقع افزایش هزینه‌های مالی در کنار هزینه‌های اداری روندی ادامه‌دار در تمام سال‌های گذشته بود و مشکل اصلی ماجرا در افزایش گاه و بیگاه هزینه‌های تولید بود که عملا با بازه‌های زمانی طرح شده در شورای‌ رقابت جهت بررسی قیمت‌ها تطابق نداشت. البته مثال مردمی و ملموس این رویکرد رشد قیمت پراید از ۸ میلیون تا محدوده ۳۰۰ میلیون تومانی در طول این مدت بوده است و نشان دهنده شکست این منطق است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «امسال با مساعدت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، خودرو برای تنظیم بازار در اختیار وزارت صمت قرار گرفت که نتیجه آن ورود محصولات خودروسازان به بورس کالا بود.»

حسین‌نیا توضیح داد:«هر چند همزمانی این اتفاق با جهش قیمتی دلار و سایر دارایی‌ها همراه بود؛ اما بورس کالا توانست با شناسایی مصرف کننده واقعی و تخصیص مناسب تا حدودی رضایت عمومی را جلب کند.  البته رضایت مطلوب جامعه، جز با افزایش عرضه فراهم نخواهد شد؛ اما تجربه چند ماه گذشته نشان داد با تامین مالی خودروساز می توان به تحویل زودهنگام و رشد تولید امیدوار بود .»

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان