شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر : 3111

گمانه‌زنی‌ها از روند دلار در هفته جدید

به گفته بخشی از بازیگران ارزی، یکی از عوامل مهمی که در هفته‌های اخیر زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، بالا رفتن تقاضاهای حواله‌ای بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، نوسان گیران دلار در روز جاری به‌دنبال آن خواهند بود که برای سومین بار شانس خود برای ورود به کانال جدید را مورد آزمون قرار دهند؛ آنها شنبه هفته گذشته توانستند با قدرت قیمت دلار را از مرز ۱۷ هزار تومانی عبور دهند و اکنون وقت تست دوباره کانال ۱۸ هزار تومانی است.

در این میان، عده‌ای از فعالان بازار باور دارند، با توجه به افزایش هفته‌های اخیر، دلار نیاز به یک اصلاح دارد و بازار آمادگی رشد بیشتر را نخواهد داشت و با افزایش فروش‌ها در روز شنبه در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت. به باور آنها، حداقل در کوتاه‌مدت این ارز ظرفیت عقب‌نشینی تا محدوده ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومانی را دارد. با این حال، همین دسته باور دارند تا زمانی که شاخص ارزی در کانال۱۷ هزار تومانی قرار دارد، شانس رشد دوباره قیمت بیشتر خواهد بود.

در کنار این، عامل دیگری که می‌تواند نظرهای معامله‌گران در مورد روند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد، خرید و فروش‌های حواله درهم است. در واقع اگر خریدهای حواله درهم افزایش پیدا کند و این ارز بالای مرز ۴ هزار و ۹۰۰ تومانی باقی بماند، احتمال ورود دلار به کانال جدید نیز وجود دارد. در صورتی که درهم پایین مرز یاد شده باقی بماند، احتمال افزایشی شدن دلار بسیار کم خواهد بود.

به گفته بخشی از بازیگران ارزی، یکی از عوامل مهمی که در هفته‌های اخیر زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، همین بالا رفتن تقاضاهای حواله‌ای بوده است. از نظر آنها، تقاضای نقدی همچنان چندان فشاری به بازار وارد نکرده است، ولی تقاضا برای واردات کمی بالا رفته است. آنها افزایش قیمت دلار در سامانه نیما را نیز نشانه‌ای از افزایش تقاضای تجاری عنوان می‌کنند. در چنین شرایطی اگر سمت عرضه ارز توسط صادرکنندگان و بانک مرکزی قوی شود، احتمال تعدیل قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

نگاه معامله‌گران به رفتار بازارساز ارزی

برخی از فعالان عنوان می‌کردند، روند قیمتی دلار به گونه‌ای نبوده است که تصور کنیم بازار از دست بازارساز خارج شده است. بازارساز هم راستا با بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت فروش صرافی‌های منتخب را افزایش داد و از اثرات روانی آن هراس به خود راه نداد.

گروهی باور دارند، چنین رفتاری می‌تواند به آن معنا باشد که بازارساز به‌دنبال فروش از قیمت‌های بالا و ضرری کردن نوسان‌گیران است. سیاستی که از نگاه آنها پیش‌تر چند بار به کار گرفته شد و توانست اثرگذاری نوسان‌گیران را تا حدی کاهش دهد. با این حال، گروهی دیگر از فعالان باور دارند، بازارساز به‌دنبال فروش ارز از قیمت‌‌های بالا نیست و تنها سعی دارد با نزدیک کردن نرخ خود به قیمت بازار، مانع از ورود تقاضای آربیتراژی به معاملات شود. به باور این گروه، بازارساز به‌دنبال افزایش یک باره فروش نیست، بلکه به‌دنبال مدیریت نوسانات قیمتی است. تصمیم بازارساز هر چه باشد، آنچه می‌تواند در هفته جاری تاثیر مهم‌تری بگذارد، میزان تقاضاست. باید دید در روز شنبه تقاضای جدیدی به بازار وارد خواهد شد؟ آیا عده‌ای تقاضای روزهای آتی خود را به دلیل تعطیلات روزهای یکشنبه و دوشنبه به ابتدای هفته منتقل خواهند کرد و از این طریق قیمت را تحت‌فشار قرار خواهند داد؟

شاید برای بسیاری از معامله‌گران هم‌‌اکنون نرخ ابتدایی صرافی‌های منتخب بازارساز در روز شنبه اهمیت زیادی داشته باشد؛ اگر بازارساز قیمت دلار را به بالای ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ببرد، ممکن است کمی انتظارات افزایشی حداقل برای مدتی کوتاه افزایش پیدا کند. در این میان، ارزش دلار در کشورهای همسایه هم اهمیت اساسی دارد. به هر حال اگر ارزش دلار در شهرهای سلیمانیه عراق و هرات افغانستان افزایشی شود، طبیعی است که بازارساز ناچار می‌شود کمی قیمت صرافی‌های منتخب را بالا بکشد. او از این طریق می‌تواند مانع از جا‌به‌جایی‌های آربیتراژی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − شش =

پراپ تریدینگ

کمان