صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر : 59826

کوچ سرمایه گذاران به بازارهای غیر سهامی

کوچ سرمایه گذاران به بازارهای غیر سهامی

با توجه به وضعیت پیش آمده در بورس، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران پول خود را در جایی به غیر از سهام پارک خواهند کرد تا از اثر تورم در امان بمانند.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: انتشار اوراق قرضه بی رویه در حال حاضر یک خطر جدی برای سهامداران به حساب می‌آید که در آینده کمر دولت را هم در بازپرداخت اصل و فرع خواهد شکست؛ در نتیجه، این امر نیاز به ساز و کار مشخصی دارد تا مانع از کوچ سرمایه گذاران به بازارهای غیر سهامی شود.
امیرحسین بازوند کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره کوچ سرمایه گذاران به بازارهای غیر سهامی، اظهار داشت: در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید یکی از اولویت‌های مطرح شده سر و سامان دادن به بورس و بازار سرمایه بود، اما نه تنها سر وسامانی در کار نبوده بلکه بی تدبیری و انفعال مسئولان همچون ریاست سازمان بورس و وزیر اقتصاد اوضاع را پیچیده تر از گذشته کرده است.
وی افزود: در حال حاضر شاهد بحران سهم‌های بزرگ هستیم که این حاصل رفتار و سفته بازی سهامداران خرد نیست؛ بلکه فشار فروشی است که حقوقی ها به بازار متحمل کرده‌اند و دقیقا این نقطه است که باید دولت و مجلس دست به کار شوند.
بازوند بیان کرد: یکی از اولویت هایی که باید مدنظر دولت و مجلس باشد، کنار گذاشتن افراد بدون برنامه از راس کارهای بزرگ است. همچنین ریاست فعلی سازمان علاوه بر این که برنامه ای جامعی ندارد ، اقتدار و قدرت عمل اجرایی نیز در سمت خود نداشته و عملا حرف وی در بازار خریدار ندارد؛ شاید به جای نامه 8 بندی ایشان به مخبر، نامه استعفای ایشان بیشتر مفید واقع می شود.


بیشتر بخوانید: ارزش معاملات نشان دهنده قهر سرمایه گذاران با بازار است

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: یکی دیگر مسائل مهم که مجلس باید به آن ورود کند کنترل میزان انتشار اوراق قرضه است که در این زمینه دولت با انتشار بی‌رویه موجب رکود بازار سرمایه شده است؛ در حقیقت با ناسامان بودن بازار، کسی تمایل به سهام داری ندارد و دولت اگر نتواند پول را در بازار دلار، طلا یا مسکن سوق دهد مجبور است در صندوق های درامد ثابت یا بانک ها سرمایه گذاری کند؛ این دو نهاد نیز برای گذاران امور خود مجبور به خرید اوراق منتشره می شوند که در نهایت این دولت است که دست در جیب فعالان بازار سرمایه کرده است.
به گفته وی؛ انتشار اوراق قرضه بی رویه خطری جدی برای سهامداران در حال حاضر است که در آینده نیز کمر دولت را در بازپرداخت اصل و فرع خواهد شکست؛ در نتیجه این امر نیاز به ساز و کار مشخص در این حوزه دارد.
بازوند گفت: با مشاهده گزارش های 6 ماه منتشر شده می توان یافت این گزارشات نتوانسته انتظارات بازار را تامین کند و موجب دلسردی سرمایه گذاران شده است. همچنین سیاست های غلط دولت در خصوص افزایش هزینه های انرژی موجب ملتهب شدن بازار شده است. در نتیجه در عموم بازار خصوصا صنایع مادر شاهد کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بوده ایم و شاید زمان اصلاح این نرخ ها و نوع پیاده سازی آن هم در زمانی که کشور دستاورد برجامی نداشته و جذابیت صادرات وجود ندارد، لطمه بزرگی به بازار سرمایه زده و در حالت سرمایه گذاران پول خود را در جایی به غیر از سهام پارک خواهند کرد تا از اثر تورم در امان بمانند.
وی یادآور شد: نکته پایانی این که این پول هایی که در 15 ماه گذشته از بازار خارج شده و در جای دیگری سرمایه گذاری شده با فرض اصلاح اشتباهات گذشته به سختی به بازار برمی گردد و این خود احیای بازار سرمایه را از گذشته سخت تر می کند.

کوچ سرمایه گذاران به بازارهای غیر سهامی

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان