شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر : 49765

شهر بورس گزارش می دهد

کدام بازار در سال 1400 بیشترین بازدهی را داشت؟ + جدول

کدام بازار در سال 1400 بیشترین بازدهی را داشت؟ + جدول
بازارهای مالی امسال تقریبا روند یکسانی داشتند و همه آنها بازدهی حدوداً ۱۰ درصدی را به ثبت رساندند.

شهر بورس – امیر ملک زاده: سال 1400 برای اقتصاد ایران سال عجیبی بود؛ تورم … درصدی که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران اتفاق افتاد، قشرهای مختلف مردم را با مشکلاتی مواجه کرد.

در این شرایط، بازارهای مالی نیز تحت تاثیر اتفاقات سیاسی از جمله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تغییر دولت، مذاکرات برجام و حتی جنگ میان اوکراین و روسیه قرار داشتند.

در این گزارش، به بررسی وضعیت بازارهای مالی بورس، طلا، مسکن، سکه و دلار طی سال 1400 پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: در سال 1401 با سرمایه خود چه کنیم؟


بورس (رشد 3 درصد)

شاخص کل بورس تهران در سال 1400، کار خود را در سطح یک میلیون و 310 هزار واحد آغاز کرد. دماسنج بازار سرمایه در این یک سال، افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. شاخص کل در خردادماه، افت زیادی داشت و حمایت کانال یک میلیون و 100 هزار واحد را هم از دست داد و در شهریورماه نیز به یک قدمی کانال یک میلیون و 600 هزار واحد رسید.

در این شرایط، شاخص کل بورس تهران بار دیگر با افت مواجه شده و در آخرین روز کاری سال 1400 (28 اسفندماه) در سطح یک میلیون و …. واحد به کار خود پایان داد.

بررسی بازدهی شاخص کل، نشان از رشد سه درصدی این شاخص دارد، اما بررسی پرتفوی سهامداران نشان از ضررهای هنگفت آنها طی ماه های اخیر حکایت دارد. این در حالی است که شاخص کل هم وزن که سهام کوچک بازار را نمایندگی می کند، بیش از 20 درصد دچار افت شده است.

کدام بازار در سال 1400 بیشترین بازدهی را داشت؟

طلا و سکه (رشد 10 درصد)

طلا نیز امسال تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله ظهور سویه جهت کرونا با عنوان اومیکرون و البته جنگ میان روسیه و اوکراین بود. قیمت طلا 18 عیار در نخستین روز کاری سال 1400، کار خود را در کانال یک میلیون و 100 آغاز کرد و سپس تا مرز 800 هزار تومان نیز ریزش داشت.

در سال 1400، نوسانات نرخ دلار و اونس جهانی که تحت تاثیر تحولاتی مانند جنگ و برجام بود، باعث افت و خیزهای مختلفی در قیمت طلا شد. با این حال، قیمت طلا در روز پایانی سال 1400 در سطح یک میلیون و 200 هزار تومان به کار خود پایان داد که از رشد حدوداً 10 درصدی قیمت طلا حکایت دارد.

همچنین قیمت سکه نیز در ابتدای سال 1400، کارش را در کانال 11 میلیون و 100 هزار تومان آغاز کرد و در علی رغم افت و خیزهای بسیار، در پایان سال در کانال 12 میلیون و 300 هزار تومان آرام گرفت. بر این اساس، بازدهی سکه نیز در سال 1400، حدود 10 درصد بود.


بیشتر بخوانید: بیشترین رشد و افت سهام در سال 1400 + جدول


دلار (رشد 10 درصد)

نرخ دلار نیز در طول سال 1400، رشد بیش از 10 درصدی را به ثبت رساند. قیمت ارز در 6 ماهه دوم سال 1400، به شدت تحت تاثیر مذاکرات برجام بود و با اخبار مربوط به آن، دچار نوسان می شد.

قیمت دلار در ابتدای سال 1400، کار خود را در حوالی 25 هزار تومان آغاز کرد و در پایان سال به نزدیکی های 26 هزار و 500 تومان رسید.

مسکن (رشد ۹ درصد)

مسکن در سال ۱۴۰۰ رشدی متناسب با بازارهای مالی مانند طلا داشت و البته اندکی کمتر از دلار رشد کرد.

بازار مسکن طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ در رکود نسبی قرار داشت و در سال ۱۴۰۰، با رشد ۹.۲۵ درصدی مواجه شد.

بازدهی بازارهای مالی در ۱۴۰۰

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 13 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان