شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 51902

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد:

کاهش شکایات از ناشران با پرداخت سود سهام از طریق سجام

کاهش شکایات از ناشران با پرداخت سود سهام از طریق سجام
با اقدام سازمان بورس نسبت به الزام شرکت‌‍‌ها برای واریز سود سهام از طریق سامانه سجام، معضل شکایت‌ها در بازار سرمایه و اصطکاک بین سرمایه‌گذاران و امور سهام شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

فرهنگ قراگوزلو در گفت‌‎وگو با شهر بورس با اشاره به اثرات مثبت واریز سود شرکت‌ها به حساب سهامداران اظهار داشت: واریز سودهای نقدی از طریق سامانه سجام، اقدام مثبتی است که در آخرین جلسه‌ هیئت مدیره کانون کارگزاران با مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران درخواست واریز این سود مطرح شده بود.

وی ادامه داد: دلیل درخواست پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام هم این است که شکایات زیادی در کمیته سازش کانون کارگزاران به دلیل عدم پرداخت به موقع سود سرمایه‌گذاران در بازه زمانی هشت ماهه قانون تجارت وجود داشت. در برخی موارد هم سودها پرداخت می‌شد، اما ممکن بود رعایت مساوات در زمان پرداخت سودها مورد توجه قرار نگیرد. حالا با اتفاقی که الان افتاده و تمام سودها از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود معضل شکایت‌ها در بازار سرمایه و اصطکاک بین سرمایه‌گذاران و امور سهام شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: روند صعودی ملایم بورس ادامه‌دار است


فرهنگ قراگوزلو اضافه کرد: واریز سودهای رسوب کرده و الزام شرکت‌ها باعث ایجاد اعتماد عمومی می‌شود به این جهت که حتی اگر سرمایه‌گذاری از سهام خود خبر هم نداشته باشد با واریز سود نسبت به دارایی خود در شرکت مزبور مطلع می‌شود. این الزام منجر به افزایش اعتماد عمومی نسبت به مکانیزم بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در بازار پایه نیز شرکت‌هایی فعال‌اند که سهامداران آنها علاوه بر اینکه در سجام ثبت نام نکرده‌اند حتی از دارایی خود در یک شرکت خبر ندارند، بطور مثال مدیران یک شرکت بازار پایه‌ای دارای سود، در مجمع خود اذعان می‌کردند شاید بیش از ۱۰ سال است که از ۶۰ هزار سهامداران این شرکت‌، ۲۰ هزار نفر حتی یک بار هم مراجعه به شرکت نکرده‌ درحالیکه سودهایی که طلب دارند، با اهمیت محسوب می‌شوند.

فرهنگ قراگوزلو در پایان گفت: الزام سازمان بورس به واریز سودهای رسوب کرده، مدیران شرکت را مجبور به شناسایی و مطلع کردن این افراد از دارایی خود می‌کند. در صورت پیگیری صحیح سازمان بورس از ناشران نتایج خوبی را می‌توان به لحاظ افزایش ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری در دید عموم مردم نسبت به بازار سهام انتظار داشت.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان