شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 14098

کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بورس

مهدیه انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس، درباره ریزش شاخص کل در ماه‌های گذشته، اظهار داشت: ریزش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه دوم سال گذشته سبب شد تا مسئولین امر به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش زیان سهام‌داران خردی شوند که پیش‌تر با دعوت آنها، به بازار سهام روی آورده

مهدیه انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس، درباره ریزش شاخص کل در ماه‌های گذشته، اظهار داشت: ریزش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه دوم سال گذشته سبب شد تا مسئولین امر به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش زیان سهام‌داران خردی شوند که پیش‌تر با دعوت آنها، به بازار سهام روی آورده بودند.

وی افزود: جلوگیری از فروش سهام عدالت در زمان معاملات عادی سهام، الزام شرکت‌ها به داشتن بازارگردان‌ و تاکید بانک مرکزی به عدم افزایش نرخ بهره بانکی از جمله این اقدامات بنیادی بود که سبب شد تا علاوه بر افزایش نقدشوندگی بازار تا حدودی از شدت ریزش بورس کاسته شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تداوم تصمیمات هیجانی سهام‌‌داران در ماه‌های اخیر و تمایل سازمان برای تغییر روند بازار باعث شد که با نامتقارن کردن دامنه نوسان این پیام منتقل شود که بازار جایی برای ریزش بیشتر ندارد. در حالی ‌که تجربه نشان داده که بازار سرمایه بسیار هوشمند عمل می‌کند و با تغییر در شکل ظاهری معاملات نمی‌توان روند بازار را در بلندمدت تغییر داد.

انصاری به بیان تاثیرات قانون دامنه نوسان نامتقارن بر بازار بورس پرداخت و گفت: نامتقارن کردن دامنه نوسان، هر چند در کوتاه مدت بر اساس رفتار هیجانی، منجر به مثبت شدن و شگل‌گیری صف‌های‌ خرید در بازار شد اما تداوم این رویه، نقدشوندگی بازار را با مشکلات جدی روبه‌‎رو کرده ‌است.

وی با اشاره به کاهش نقدشوندگی بازار سهام، یادآور شد: یکی از فاکتورهای مثبت بورس نسبت به سایر بازارها مانند بازار مسکن، طلا و غیره؛ نقدشوندگی بالای آن بوده، اما اعمال دامنه نامتقارن منجر به ایجاد ابهام در نقدشوندگی بازار شد. عدم نقدشوندگی یا به عبارتی کاهش نقدشوندگی، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برای برخی فعالان و سرمایه‌گذاران موثر کاهش داده و یکی از عوامل عدم ورود نقدینگی به بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران طی روز‌های اخیر به کمترین مقدار خود طی یک سال گذشته رسیده است. هر چند وجود دامنه متقارن مثبت و منفی 5 هم منجر به شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش و کاهش نقدشوندگی بازار شده بود، اما تغییر شکل دامنه به‌صورت نامتقارن با وجود کاهش حداکثر زیان احتمالی سهام‌داران نیز طولانی‌تر شدن مدت اصلاح در بازار و شکل‌گیری روند فرسایشی در بازار شده است.

انصاری در پاسخ به این سوال که «بازگشت دامنه نوسان به شکل سابق چه تاثیراتی بر روند بازار خواهد داشت؟»، عنوان کرد: برگشت دامنه نوسان به حالت سابق و افزایش تدریجی آن با لحاظ روند تخلیه هیجانات بازار می‌تواند یکی از این اقدامات مهم و اساسی سازمان بورس و ارکان راهبری، در جهت بهبود روند معاملات بازار سرمایه کشور باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان