صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
کد خبر : 49199

کارگران چقدر عیدی می‌ گیرند؟

کارگران چقدر عیدی می‌ گیرند؟
موضوع پرداخت عیدی کارگران در آستانه سال جدید و عید نوروز، یکی از مسائل روز است که در محافل مختلف مطرح می‌شود.

به گزارش شهر بورس، عیدی کارگران در آستانه سال نو طبق حداقل دستمزد تعیین‌شده برای سال 1400 محاسبه پرداخت می‌شود بدین ترتیب باید دید کارگران چقدر عیدی می‌ گیرند؟

بر اساس الزام قانون کار که در شهریورماه 1370 به تصویب رسیده، عیدی کارگران به ازای یک سال، حداقل باید معادل دو ماه و حداکثر معادل 3 ماه دستمزد آن‌ها باشد.

در همین راستا به منظور محاسبه مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۰ باید دستمزد روزانه کارگر را در ۶۰ (تعداد روزهای دو ماه) ضرب کنیم. در صورتی که رقم پایه حقوق را در نظر بگیریم، عیدی کارگران برابر با ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است. یعنی حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ باید ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان باشد.

حال اگر بر همین مبنا حداکثر عیدی را بخواهیم محاسبه کنیم. عدد دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را باید در ۹۰ (تعداد روزهای سه ماه) ضرب کنیم. به این ترتیب حداکثر عیدی امسال برابر با ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان خواهد بود.


بیشتر بخوانید: افزایش خوش بینی‌ ها به توافق در مذاکرات وین


افرادی که کمتر از یک سال کارکردند چقدر عیدی می‌ گیرند؟

رقم محاسبه‌شده برای افرادی است که یک سال کامل در مجموعه خود کار کرده باشند. اما اگر فردی کمتر از یک سال در یک مجموعه حضور داشته باشد نحوه محاسبه عیدی او متفاوت خواهد بود.

برای محاسبه عیدی گارگران این افراد باید حداقل دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را در ۶۰ ضرب کرده سپس عدد به‌دست آمده را تقسیم بر ۱۲ کنیم و حاصل را در تعداد ماه‌هایی که فرد مشغول به کار بوده ضرب کنیم.

به طور مثال حداقل عیدی برای فردی که چهار ماه در یک مجموعه کار کرده به این شکل محاسبه می‌شود: ۸۸۵۱۶ ضرب در ۶۰ تقسیم بر ۱۲ ضرب در چهار که برابر می‌شود با یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان.

کارگران چقدر عیدی می‌ گیرند؟ - تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران چه بود؟

حداکثر عیدی برای این فرد نیز با همین فرمول محاسبه می‌شود فقط به جای ۶۰ باید دستمزد روزانه را در ۹۰ ضرب کنیم. بنابراین حداکثر عیدی فردی که چهار ماه از سال را در مجموعه حضور داشته برابر با ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان خواهد بود.

تصریح قانون در زمینه پرداخت عیدی

ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار که در ششم اسفند ۱۳۷۰ به تصویب مجلس رسیده است می‌گوید: تمام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

در تبصره این ماده واحده به عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال خدمت کرده‌اند پرداخته شده است. بر اساس این تبصره مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ ۶۰ روزمزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هرماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین‌شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

همچنین در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌شود عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان