شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر : 23349

شهر بورس گزارش می دهد؛

چگونه با خرید حق تقدم سهام سود کنیم؟

چگونه با خرید حق تقدم سهام سود کنیم؟

گاهی در حق‌تقدم سهام فرصت‌های بسیار مناسبی برای کسب سود به وجود می‌آید که در این گزارش به بررسی نحوه کسب سود از این نوع سهام خواهیم پرداخت.

به گزارش شهر بورس، گاهی در خرید حق تقدم سهام فرصت‌های بسیار مناسبی برای خرید سهام به وجود می‌آید که به بررسی نحوه کسب سود از این نوع سهام خواهیم پرداخت.

حق‌تقدم از کجا به وجود می‌آید؟

شرکت‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های خود اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده می‌کنند. برای این کار اقدام به انتشار سهام جدید می‌کنند.

برای اینکه درصد مالکیت سهام‌داران حفظ شود، شرکت تعدادی حق‌تقدم در اختیار سهامدار قرار می‌دهد. سهامداران این اختیار را دارند که با واریز مبلغ اسمی 100 تومان به‌حساب شرکت، از حق‌تقدم خود استفاده کرده و  صاحب سهم جدید شود.  البته درصد مالکیت او در شرکت تغییری نخواهد کرد و  همچنین سهامدار می‌تواند حق تقدم خود را در بازار سرمایه به فروش برساند.

حق تقدم استفاده نشده از کجا به وجود می‌آید؟

درصورتی‌که سهام‌دار مبلغ اسمی را واریز نکند و اقدام به فروش حق خود زمان معین شده نکند، شرکت کلیه حق‌تقدم‌های استفاده نشده را به حراج می‌گذارد.

حق‌تقدم‌ها در دو بازه زمانی قابل خرید هستند؛ اول زمانی که سهامدار اقدام به فروش حق‌تقدم خود می‌کند و دوم زمانی که شرکت حق‌تقدم‌های استفاده نشده را به حراج می‌گذارد.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که در زمان خرید حق‌تقدم استفاده نشده نیازی به واریز جداگانه مبلغ اسمی ۱۰۰ تومان وجود ندارد و مبلغ اسمی به همراه مبلغ حق‌تقدم از حساب کارگزاری شما برداشت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت صفر بودن حق تقدم سهم‌ها در پرتفوی مشمولان سهام عدالت

بیشتر بخوانید: حق تقدم سهام چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید:افزایش سرمایه چیست و چه انواعی دارد؟

با حق‌تقدم تعلق‌گرفته‌ام چیکار کنم؟

حق‌تقدم سهام باید حداقل ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از خود سهم باشد، مگر در شرایط خاصی که خود سهام به دلیل صف خرید قابل‌خرید نباشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند درصورتی‌که حق‌تقدم با قیمت پایین نسبت به خود سهم با درنظرگرفتن مبلغ اسمی باز شود اقدام به نگهداری کنید تا از آن بهره ببرید یا در موقعیت مناسب سهام خود را بفروشید.

فرض کنید سهمی مانند «ومعادن» با قیمت ۸۰۰ تومان در حال معامله است و پس از افزایش سرمایه حق تقدم آن با قیمت ۵۰۰ تومان باز می‌شود. در این حالت قیمت تمام شده هر سهم برای شما در صورت خرید حق‌تقدم و استفاده از آن برای شما ۶۰۰ تومان خواهد بود که فروش آن چندان به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.

البته این را در نظر بگیرید که در صورت استفاده از حق‌تقدم چندین ماه طول می‌کشد تا به سهام تبدیل شده و بتوانید آن را بفروشید. پس اگر نسبت به آینده چند ماهه سهم خوشبین نیستید، استفاده از حق‌تقدم با وجود قیمت پایین آن استراتژی مناسبی نخواهد بود.

چطور می‌توانم از حق‌تقدم استفاده کنم؟

1- برای این کار به سایت کدال مراجعه و گزارش مربوط به مهلت استفاده از حق‌تقدم سهام شرکت موردنظر را مطالعه کنید. در این گزارش مهلت استفاده از حق‌تقدم و حساب بانکی موردنظر برای واریز وجوه تعیین شده است.

2- به سایت خود شرکت مراجعه کنیدتا گواهی حق‌تقدم خود را دریافت کنید.

3- به بانک تعیین شده مراجعه کرده و اقدام به واریز مبلغ اسمی کنید.

4-فیش واریز را به همراه گواهی حق تقدم باید به دفتر مرکزی شرکت بفرستید. در صورتی که در شهر دفتر شرکت ساکن نیستید می تواند آن ها را پست کنید.

البته اخیراً برخی از شرکت‌ها برای راحتی بیشتر سهامداران خود، روش الکترونیکی دیگری مانند پرداخت آنلاین در نظر می‌گیرند. که دیگر نیازی به مراجعه به بانک و پست کردن نیست.

کدام حق‌تقدم ها را بخریم که سود کنیم؟

به دلیل ناآگاهی بسیاری از فعالین بازار از نحوه استفاده از حق‌تقدم‌ها، آن‌ها حق‌تقدم خود را در قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسانند. در این شرایط، می‌توان در قیمت‌های مناسب دست به خرید این حق تقدم‌ها زد.

حق تقدم‌های خودم رو استفاده نکردم حالا حق‌تقدم هام چی میشن؟ پولش رو چطور بگیرم؟

درصورتی‌که از حق تقدم خود استفاده نکنید و آن را نفروشید، شرکت آن را به حراج می‌گذارد و پس از کسر هزینه‌های خود برای فروش حق‌تقدم ها، مبلغ شما را در حسابی نگه می‌دارد تا آن را از طریق سجام به حساب شما واریز کند. البته خیلی از شرکت‌ها این کار را نمی‌کنند و شما باید با امور سهام شرکت تماس گرفته و نحوه دریافت وجوه خود را از آن‌ها جویا شوید.

در جدول زیر، وضعیت کنونی حق تقدم‌های در حال معامله در بازار و اختلاف قیمت آن‌ها با خود سهم قابل‌مشاهده است:

حق تقدم

گزارش از مهدی خوئینی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 18 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان