شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
کد خبر : 52833

گزارش اختصاصی شهر بورس از بازگشایی نماد قاروم؛

از عدم تأیید بازگشایی‌های 20 درصدی تا تأیید قاروم/ چه کسانی سود کردند؟

از عدم تأیید بازگشایی‌های 20 درصدی تا تأیید قاروم/ چه کسانی سود کردند؟
نماد شرکت قند ارومیه در حالی امروز پس از 2 سال بازگشایی شد که ناظر بازار رشد 19 میلیون درصدی این نماد را تایید کرد؛ حال این سوال برای فعالان بازار سرمایه پیش می آید که چه کسانی از رشد قاروم سود کردند؟

به گزارش شهر بورس، نماد شرکت قند ارومیه امروز پس از دو سال وقفه بازگشایی شد و سهامداران «قاروم» شاهد بازگشایی باشکوه این نماد بودند، اما سؤالی که برای بسیاری از سهامداران ایجاد شد این بود که داستان بازگشایی عجیب قاروم چه بود؟

نخستین واکنش فعالان بازار سرمایه پس از مشاهده بازگشایی مثبت 19 میلیون درصدی این نماد این بود که ارزش سهام سهامداران این نماد 190 هزار برابر شده است اما واقعیت ماجرا کمی متفاوت بود که عدم شفاف‌سازی لازم از سوی ارکان مربوطه ابهامات را بیشت کرد.

سهامداران قاروم میلیاردر شدند؟

نماد شرکت قند ارومیه پس از معاملات 29 تیرماه 1399 بسته و حال پس از گذشت نزدیک دو سال بازگشایی شد. این سهم در آخرین روز معاملاتی خود به قیمت 2662 ریال معامله شد.

حال برای اینکه این ابهام برطرف شود با فرض یک مثال به تشریح این موضوع می‌پردازیم. فرض کنید در آخرین روز معاملاتی قاروم شما یک میلیون تومان سهام این شرکت را خریداری می‌کنید که 3756 سهم تخصیص پیدا می‌کند. سهامدار این نماد پس از این تاریخ با توجه به تعلیق نماد قادر به فروش سهم خود نبود و طی این دو سال نیز شرکت قند ارومیه دو مجمع برگزار کرده است که فرد در هر دو مجمع سهامدار این شرکت بوده است.


بیشتر بخوانید:بازگشایی قاروم با رشد 19 میلیون درصدی!


طی این دو مجمع مدیران شرکت قند ارومیه یک بار اقدام به تقسیم سود 1000 ریالی و یک بار نیز اقدام به تقسیم سود 3300 ریالی کرده‌اند، لذا فردی که یک 3756 سهم داشته یک میلیون و 615 هزار تومان سود مجمع دریافت کرده است. حال پس از بازگشایی سهم تعداد سهام این سهامدار تغییری نداشته است و این نماد نزدیک 20 هزار تومان بازگشایی شده که ارزش پرتفوی این سهامدار با این قیمت 75 میلیون تومان شده است. پس با احتساب سود نقدی ارزش کل دارایی فرد 76.6 برابر شده است.

از عدم تأیید بازگشایی‌های مثبت 20 درصدی تا تأیید قاروم

نکته جالب اینجاست که در همین شرایط از سال ۹۹ تا به امروز سهامی که پی بر ای فوروارد آن 4 تا ۵ بوده همچنان در روند نزولی به سر می‌برند و در بسیاری از موارد بازگشایی‌های مثبت 20، 30 درصدی نیز توسط ناظر بازار با عدم تأیید همراه بوده است که این موضوع با انتقاد بسیاری از سهامداران متضرر همراه بوده است.

حال شاهد بازگشایی نمادی هستیم که سرمایه سهامدارانش در کمتر از 2 سال 77 برابر شده و بازگشایی مثبت 19 میلیون درصدی نماد قاروم به تأیید ناظر بازار رسیده است.

گزارش شهر بورس می‌افزاید، البته اینکه سهامداران یک نماد در بازار سرمایه با افزایش ارزش یک شرکت به سود برسند اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود اما یک بام و دو هوای ناظر و عدم شفاف‌سازی عدم تأیید برخی معاملات از سوی مسئولان بورس و فرابورس ابهاماتی را ایجاد می‌کند.

«قاروم» بزرگ‌ترین ارزش بازار شرکت‌های قندی بورسی

با بازگشایی امروز نماد شرکت قند ارومیه، ارزش مارکت این شرکت بازار پایه فرابورس به 3 هزار و 430 میلیارد تومان رسید و به این ترتیب بالاتر از شرکت‌های همچون قند ثابت‌ خراسان‌، كارخانجات‌ قند قزوين‌، قند اصفهان‌ و… به بزرگ‌ترین ارزش بازار شرکت‌های قندی حاضر در بازار سرمایه تبدیل شد.

این در حالی است که پی بر ای گروه قندی در محدوده‌های 17 قرار دارد و با توجه به اینکه نماد قاروم نیز 2 سال بسته بوده و انتظار می‌رفت در بدو بازگشایی با فشار فروش همراه باشد که در حالت خوش‌بینانه می‌توانست با پی بر ای میانگین گروه قندی بازگشایی شود اما در حالی شاهد بازگشایی این نماد بودیم که پی بر ای آن بیش از 36 بود.

بازگشایی قاروم - چه کسانی از رشد قاروم سود کردند؟

البته این شرکت از نظر مالی در سال‌های اخیر وضعیت روبه‌رشدی نیز داشته و شاهد بهبود در فروش و سودآوری آن نیز بوده‌ایم که می‌توان آینده مثبتی برای آن متصور شد ولی اینکه آیا بازگشایی با پی بر ای بیش از 36 منطقی بوده همچنان جای بحث دارد.

چه کسانی از رشد قاروم سود کردند؟

با نگاهی به سهامداران شرکت قند ارومیه مشخص می‌شود که شركت توسعه صنايع شهد آذربايجان (سهامی خاص) اصلی‌ترین سهامدار این شرکت است که 80 درصد سهام متعلق به این شرکت است. نام 5 شخص حقیقی نیز در بین سهامداران قاروم به چشم می‌خورد که رامیز زنجانی، حسن زنجانی، ایران حضرتی، عزیز زنجانی و مهدی زنجانی دیگر سهامداران درصدی این شرکت هستند و شركت شهد (سهامی عام) نیز در بین سهامداران این شرکت قندی حضور دارد.

نکته جالب اینجاست که حسن زنجانی، ایران حضرتی و مهدی زنجانی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت توسعه صنايع شهد آذربايجان (سهامی خاص) هستند و به نوعی می‌توان شرکت قند ارومیه را یک شرکت خانوادگی نامید که شناوری این سهم کمتر از 5 درصد است.

گزارش از دلارام شفیعی و زینب کاظمی

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 9 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان