صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
کد خبر : 89083

کارشناس بازار سرمایه تحلیل می‌کند؛

چشمِ بورس به دلار؛ نرخ ارز پایدار می ماند؟

چشمِ بورس به دلار؛ نرخ ارز پایدار می ماند؟
طی هفته‌های گذشته بازار سرمایه در وضعیت ترس و ابهام قرار داشته و کام سهامداران را تلخ کرده است. در این وضعیت چشمِ بورس به دلار است.

ندا عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره روند بازار سرمایه در ماه‌های اخیر اظهار داشت: اگر بخواهیم به عوامل رشد بازار در سال‌های اخیر اشاره کنیم یکی از علت‌های رشد قیمت سهام در سال گذشته مربوط به رشد قیمت دلار بود.

وی افزود: در آبان و آذرماه سال گذشته به واسطه رشد قیمت دلار بازار روند صعودی گرفت که تا اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه پیدا کرد. در اردیبهشت ماه ورق بازار برگشته و شاهد کاهش قیمت سهام و ریزشی شدن بازار بودیم.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر سهامداران به یاد داشته باشند زمزمه‌هایی از نشست مدیران بورس و فرابورس با حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه در راستای کنترل قیمت سهام به گوش می‌رسید. با وجود که این اخبار از سوی مدیران عالی رتبه تکذیب می‌شود اما در همان مقطع ریزش بازار سرمایه شکل می‌گیرد.


بیشتر بخوانید؛ بورس هفته چهارم مرداد 1402 چه می شود؟


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بعد از مدتی اخبار مربوط به طرح یکپارچه و ثبت‌نام خودرو آمد و ۱۰۰ همت نقدینگی را در سطح کشور جمع کرد. همین دلیل مزید بر علت شد تا کاهش قیمت سهام در بازار اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ خوراک بر افت بورس، عنوان کرد: زخم کاری که بورس را از پا درآورد، اطلاع از افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک پتروشیمی بود. سوزش این زخم زمانی بود که متوجه شدیم این دستورالعمل مصادف با ریزش بورس تصویب و بعد از چند روز به بازار مخابره شد.

عباسی ادامه داد: این ظن بین فعالان بازار سرمایه به وجود آمد که برخی افراد دانسته و با داشتن اطلاعات نهانی اقدام به فروش سهام و خروج از بازار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باز هم این مسئله تکذیب شد اما سرمایه و اعتماد سهامداران از دست رفت، گفت: همین مسائل باعث شده تا همچنان شاهد خروج پول افراد حقیقی از بازار باشیم. هیچ حمایتی هم از سمت حقوقی‌های بازار سرمایه نمی‌بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: تصمیمات عجیب‌وغریب دولت در راستای تامین هزینه‌ها و رفع کسری بودجه همچنان ادامه داشت که عوارض سنگین بر صنایع فولاد و فلزات داشته است.

عباسی تصریح کرد: اخیراً اخبار جدید تبادل زندانیان سیاسی ایران و آمریکا و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران از حرف به عمل تبدیل شد. علی‌رغم اینکه دلار از قبل این خبر را پیشخور کرده بود اما باز هم شوک این اخبار باعث کاهش قیمت دلار در بازار عرضه امروز شد. نتیجه آن را روی تابلوی معاملاتی بازار سرمایه شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه آنچه باعث کاهش و اصلاح پایدار دلار می‌شود رفع تحریم و رشد اقتصادی است، تصریح کرد: معتقدم در بلند مدت دلار زیر محدوده ۴۸ هزار تومان پایدار نخواهد بود و با رشد قیمت دلار بازار هم به سمت ارزش واقعی خود سوق پیدا خواهد کرد.

ندا عباسی کارشناس بازار سرمایه معتقد است دلارِ زیر 48 هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه قیمت دلار با تورم رابطه مستقیم دارد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان