شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر : 49862

یادداشت/

چرخه بورس بر مدار برجام

چرخه بورس بر مدار برجام
افزایش تقاضا در صنایع مختلف با محوریت برجام و گزارش ها و تعدیلات سود سهام و چرخش پول می تواند نوید روزهای بهتری را برای بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش شهر بورس، در اولین هفته کاری سال، نشانه‌ها از اقبال بازار به صنایع داخلی حکایت دارد که حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ محصولات در کنار خبرهای برجام از علل این توجه به حساب می‌آید.

از اوایل هفته، خبر واگذاری  بلوک 40 درصدی سهام دولت در سایپا و بلوک 25 درصدی در ایران‌خودرو از طریق بورس به بخش خصوصی موج تقاضای قابل توجهی را روانه این گروه کرد. جریان پول در هر گروهی افزایش قیمت و گین های کوتاه مدت را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید:مداخله دولت به بازارها اجازه رشد مطلوب نمی‌دهد


در گروه بانکی، برابر بخشنامه بانک مرکزی، اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای پایان سال مالی 1400 بر مبنای 22.000 تومان برای هر یورو و مبلغ 20 هزار تومان  برای هر دلار آمریکا تسعیر شده است.

لحاظ خالص وضعیت باز ارزی مثبت بانک‌ها، آثار درآمدی خوبی برای آن‌ها دارد که طبق شفاف‌سازی، تعیین اثر دقیق آن در سود و زیان را  منوط به تکمیل و تائید صورت‌های مالی منتهی به 29‏/12‏/1400 کرده‌اند.

پیشنهاد قیمت محصولات کشاورزی با توجه به پایه نرخ گندم (11500تومان) اعلام شد. با قیمت جدید چغندر و احتمال افزایش قابل توجه در قیمت شکر، این گروه مورد توجه  اهالی بازار قرار گرفت. همچنین خبر حذف ارز ترجیحی دارو به نقل از وزیر بهداشت، گروه دارویی را با افزایش تقاضا مواجه کرد.


بیشتر بخوانید: مداخله دولت به بازارها اجازه رشد مطلوب نمی‌دهد


جنگ اوکراین باعث افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی فلزات شده است و گزارش‌های ماهانه اسفند و 12ماه 1400 شرکت‌های فولادی، پالایشی و معدنی می‌تواند جالب توجه باشد.

در کنار تمام این عوامل با وجود احتمال توافق و فروش نفت ایران و کاهش تنش‌های جهانی که منجر به  کاهش قیمت‌های جهانی می‌شود احتیاط در معاملات سهام دلاری و مرتبط با کامودیتی ها در کوتاه مدت طبیعی به نظر می‌رسد. افزایش تقاضا در صنایع مختلف با محوریت برجام و گزارش‌ها و تعدیلات سود سهام و چرخش پول می‌تواند نوید روزهای بهتری را برای بازار سرمایه داشته باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

یادداشت: رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان