شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر : 2198

چرا و چگونه در بازار سرمایه “کرونا” بگیریم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، این روزها خیلی از مردم در سراسر جهان از جمله هموطنان عزیزمان با اقداماتی همچون قرنطینه کردن خود و خانواده‌شان و رعایت وسواس‌گونه بهداشت و محدود کردن ارتباطات انسانی و اجتماعی‌ سعی دارند تا هر چه بیشتر از ویروس کرونا فاصله بگیرند تا خدای ناکرده کرونایی نشوند. در

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، این روزها خیلی از مردم در سراسر جهان از جمله هموطنان عزیزمان با اقداماتی همچون قرنطینه کردن خود و خانواده‌شان و رعایت وسواس‌گونه بهداشت و محدود کردن ارتباطات انسانی و اجتماعی‌ سعی دارند تا هر چه بیشتر از ویروس کرونا فاصله بگیرند تا خدای ناکرده کرونایی نشوند.

در این راستا هر چند که ما هم توصیه به رعایت این موارد داریم و مانند همه مردم در سراسر جهان آرزو داریم که این ویروس دوست نداشتنی هر چه سریع‌تر از کُره خالی‌مان برود، اما در مقابل یک نصیحت و توصیه دیگر هم داریم؛ و آن این که با حضور در بازار سرمایه تا می‌توانید “کرونا بگیرید”. اصلا کرونا بگیرد و حتی آن را خرید و فروش هم کنید.

اما چرا به شما این توصیه را داریم و چگونه می‌توانید در بازار سهام کرونا بگیرید و حتی این ویروس را خرید و فروش کنید؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت پویش مردمی بازار سرمایه ایران برای همیاری با جامعه بهداشت ‌و درمان کشور در مقابله با ویروس کرونا از طریق تامین مالی جمعی، در حالی از روزهای پایانی سال گذشته همزمان با شدت گرفتن انتشار این ویروس در کشور شکل گرفته است که سرمایه‌گذاران، سهامداران و فعالان این بازار به ویژه افراد حقیقی تا کنون با همیاری یکدیگر نقش پررنگی در راستای جذب منابع مالی برای تشخیص، پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ایفا کرده‌اند.

بر این اساس در آغازین روزهای راه‌اندازی این پویش در بازار سرمایه، خریداران حقوقی در نماد کرونا۱ و کرونا۲ به‌ترتیب ۴۱ و ۳۱ کد و کدهای حقیقی نیز در این دو نماد ۱۲ هزار و ۳۸۹ کد و ۹۸۲۷ کد بوده‌اند و تعداد ۶ هزار و ۳۲۶ نفر هم در دو روز ابتدایی معاملات سال جدید، با خرید این اوراق گواهی نیکوکاری در کمپین مردمی بازار سرمایه ایران برای مقابله با کرونا سهیم شده‌اند.

در خصوص جزئیات مشارکت در این طرح و یا به عبارت بهتر چگونگی گرفتن کرونا در بازار سرمایه که از ۲۷ اسفندماه ۹۸ آغاز شده و تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۹ ادامه دارد، باید گفت اوراق گواهی نیکوکاری در قالب دو نماد ‌‏«کرونا۱» و «کرونا۲» از طریق بازار فرابورس ایران منتشر شده است و افراد می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه به ارزش هزار تومان در این طرح نیکوکارانه مشارکت کنند.‌

اما نماد کرونا ۱ و ۲ چیست و به چه منظوری ایجاد شده است؟ به عبارت دیگر “چرا باید در فرابورس کرونا گرفت؟”

این نمادها به منظور تامین منابع جهت تشخیص، پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در فرابورس ایجاد شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت تامین مالی جمعی یا Crowd funding اقدام به جمع‌آوری وجوه در بازار سرمایه کرده، تا این وجوه در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد و در پی آن با این حرکت و پویش جمعی و سرمایه‌گذاری متعهدانه، در راستای مسئولیت اجتماعی فردی و شرکتی گامی در جهت حمایت از هموطنان عزیز در مقابله و مواجه با ویروس کرونا برداشته شود.

شرکت تامین سرمایه نوین نیز در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی خود به عنوان امین و سرمایه‌گذار در این دو نماد فعالیت می‌کند و شرکت فرابورس ایران به عنوان عامل، وزارت بهداشت و درمان به عنوان متقاضی و امین اوراق هم شرکت تامین سرمایه نوین هستند.

“هزینه گرفتن کرونا در فرابورس” هم بدین ترتیب است که هر یک از افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید هر ورقه ۱۰ هزار ریالی گواهی نیکوکاری در این امر خداپسندانه شرکت کنند. این بدان معنا است که در هر دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ خرید گواهی نیکوکاری به قیمت اسمی هزار تومان و حداقل مبلغ کمک هزار تومان است. بر این اساس سقفی به عنوان حداکثر میزان خرید در این امر نیکوکارانه وجود ندارد و هر فردی می‌تواند از هزار تومان تا هر مبلغ دیگری اقدام به خرید این اوراق و مشارکت در این طرح کند.

زمان جهت جمع‌آوری این وجوه نیز همانگونه که اشاره شد از ۲۷ اسفند پارسال تا ۳۱ فروردین امسال است. این در حالی است که در نماد “کرونا۱” نیکوکاران منابع خود را به وزارت بهداشت و درمان اهدا می‌کنند و در نماد “کرونا ۲” نیز اصل پول همچنان متعلق به نیکوکاران خواهد بود و سود حاصل از سرمایه‌گذاری منابعِ جمع‌آوری شده، به صورت ماهانه به حساب وزارت بهداشت و درمان واریز می‌شود.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در این نمادها به این‌گونه است که کرونا۱ مربوط به اهدای کامل سرمایه و کرونا۲ صرفا اهدای سود سرمایه است. بنابراین اگر کسی بخواهد گواهی نیکوکاری در نماد کرونا ۲ را بفروشد و به اصل پول خود برسد، امین این اوراق که شرکت تامین سرمایه نوین است، به اندازه آن مقدار از صندوق یا اوراقی که خریداری کرده، به فروش می‌رساند تا اصل پول فرد متقاضی را پرداخت کند.

در اصل تفاوت دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ در این است که در گواهی نیکوکاری در نماد کرونا۱ منافع و اصل پولی که پرداخت می‌شود، به وزارت بهداشت هدیه و هبه ‌شده، در نتیجه در این نماد صرفا خرید می‌تواند انجام گیرد و چیزی به عنوان فروش نداریم؛ اما در نماد کرونا۲ اصل پول بخشیده نمی‌شود و پولی که بابت خرید گواهی نیکوکاری صرف می‌شود، سودش به وزارت بهداشت هدیه و هبه می‌شود و سرمایه‌گذاری می‌تواند با فروش اوراق گواهی نیکوکاری به قیمت اسمی، بار دیگر به اصل سرمایه خود برسد. ضمن این که در نماد کرونا۲ وقتی سرمایه‌گذار پول خود را صرف خرید این اوراق می‌کند، شرکت تامین سرمایه نوین یا به عبارت بهتر امین طرح که همان ناظر تامین منابع و مصرف آن است، تصمیم می‌گیرد منابع را در صندوق‌های با درآمد ثابت یا اوراق تامین مالی دولت مثل اسناد خزانه اسلامی سرمایه‌گذاری کند تا منافع و سود حاصل از آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

بیشتر بخوانید:
حمله محسن رضایی به بورس

اما این اوراق را چگونه در بازار فرابورس بخریم و به بیانی دیگر چگونه در این بازار کرونا بگیریم؟

در این راستا افراد نیکوکاری که تمایل به مشارکت در این امر خیرخواهانه دارند و می‌خواهد کرونا بگیرند، می‌توانند از خدمات شرکت‌های کارگزاری استفاده کنند که شبیه فرایند معاملات سهام و ‏اوراق خواهد بود. افرادی هم که از سامانه‌های شرکت‌های کارگزاری استفاده نمی‌کنند و یا کد بورسی ندارند، می‌توانند برای حمایت از طرح مقابله با کرونا، ‏از طریق سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی که قرار است به زودی فعال شوند، برای کرونایی شدن اقدام کنند.‏

در مورد کارمزد اوراق گواهی نیکوکاری نیز اعلام شده که هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت حمایت از این طرح، از تامین‌کنندگان دریافت نخواهد شد و کارمزد تمامی ارکان اعم از سازمان بورس، عامل، متقاضی، امین، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت مدیریت فناوری بورس و کارگزاران صفر است. بر این اساس سرمایه‌گذارانِ نیکوکاری که اقدام به کرونایی شدن در فرابورس کرده و یا خواهد کرد، نسبت به کارمزدهایی که در خصوص اوراق گواهی کرونا۱ ‏و کرونا۲ از حساب‌شان کسر شده و می‌شود، نگرانی نداشته باشند؛ چرا که این کارمزدها با انجام تغییرات نرم‌افزاری در سامانه‌های کارگزاران، ‏پس از چند روز به حساب تمامی سهامداران برگشت داده می‌شود و کارمزد بر هیچ‌یک از معاملات اوراق گواهی نیکوکاری لحاظ ‏نخواهد شد.‏

در خصوص زمان بازپرداخت اصل وجوه افراد نیکوکار در نماد کرونا۲ هم باید گفت همانگونه که اشاره شد دوره جمع‌آوری وجوه از ۲۷ اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹ است که در این دوره افرادی که کرونا۲ را خریداری می‌کنند و قصد دارند اصل پول‌شان را پس از مدتی دریافت کنند، بعد از دوره جمع‌آوری وجوه، امکان دریافت اصل وجوه‌شان را خواهند داشت؛ یعنی از اول اردیبهشت امسال می‌توانند برای دریافت اصل پول خود اقدام کنند و فرایند تسویه و معاملات پایاپای نیز به صورت ۱t+ خواهد بود؛ یعنی این که این دسته از سرمایه‌گذاران با فروش کرونا یک روزه به پول خود می‌رسند.

همچنین یکی دیگر از مزایای این طرح، شفافیت در میزان و نحوه مشارکت در آن و نیز نحوه مصرف اصل و سود جمع‌آوری شده است، به طوری که وزارت بهداشت به عنوان متقاضی تامین مالی جمعی در راستای گزارش‌رسانی شفاف در خصوص نحوه مصرف اصل و سود منابعی که جمع‌آوری می‌شود، موظف است در پایان هر ماه، گزارش‌های شفافی را به امین طرح ارائه کند تا در سامانه کدال منتشر شود.

وقتی هم که مردم در فرابورس کرونا می‌گیرند، در این میان بازار سرمایه نیز ضمن هماهنگی با وزارت بهداشت، پروژه تامین مالی جمعی خیرخواهانه برای ‏مقابله با ویروس کرونا را انجام می‌دهد تا با استفاده از این بستر هرچه سریع‌تر، دغدغه‌های مالی پژوهشگران و تولیدکنندگان تجهیزات ‏پیشگیری و شیوع کرونا برطرف شود و از سوی دیگر تجهیزات دارویی و درمانی با استفاده از تمام ظرفیت، تولید شوند تا در اختیار کادر ‏درمانی و مردم قرار بگیرد.‏

بر این اساس منابع جمع‌آوری شده در تامین مالی جمعی مقابله با کرونا به مواردی همچون تامین تجهیزات مصرفی پزشکی مانند ماسک و سایر ‏تجهیزات مربوط به پیشگیری و مهار بیماری، تامین تجهیزات بادوام آزمایشگاهی – پزشکی، فعالیت‌های مربوط به تحقیق و تولید واکسن ‏یا داروی بیماری کرونا و … اختصاص داده می‌شود.‏

بنابراین با توجه به توضیحات و فواید ارائه شده، چه خدای ناکرده کرونا گرفته‌اید و یا این که نگرفته‌اید و خوشبختانه این بلا از شما و خانواده‌تان بدور بوده است و آرزومندیم که کماکان نیز دور باد، توصیه می‌کنیم تا دیر نشده سری به تالار شیشه‌ای بزنید و بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای، تا هنوز وقت باقی است، تا می‌توانید “کرونا بگیرد …”

مهدی حاجی‌وند

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان