صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 86515

چرا سهام زیان ده را نمی‌فروشیم؟

چرا سهام زیان ده را نمی‌فروشیم؟
بورس پر از روزهای سبز و قرمز است. بر این اساس در این مطلب به بررسی دلایل نگهداری یک سهام زیان‌ ده و نفروختن آن پرداخته شده است.

به گزارش شهر بورس، بورس پر از روزهای سبز و قرمز است. از این رو مهارت مدیریت ریسک، کلید کسب بازدهی در این بازار است. اگر با دانش مالی رفتاری آشنا باشید، حتما می‌دانید که صبر، فاکتور مهمی در معاملات سهام به شمار می‌آید، اما فراموش نکنید که صبوری بیش از حد در بازار سرمایه می‌تواند سبب ضرر و زیان در این بازار شده و شما را در صف فروش‌های سنگین گرفتار کند. اما چگونه می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟

اشتباه بزرگ سهامداران و علت آن!

تمام افرادی که به بورس وارد می‌شوند از مثبت و منفی بودن بازار سرمایه باخبر هستند؛ اما حقیقت این است که نوع واکنش افراد در بازه‌های زمانی یکسان، متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع، فرآیند خرید و فروش سهام یک شرکت را در نظر بگیرید. مشخص است که تحلیل فرد فروشنده، نشان از آینده نامناسب سهم دارد اما خریدار با دید مثبتی نسبت به شرایط سهم، موقعیت خرید را اتخاذ کرده است. موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود، نوع تحلیل افراد و عوامل تاثیرگذار بر آن است.

در زمینه سرمایه گذاری در بورس، علاوه‌بر لزوم دریافت آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، آشنایی با بحث مالی رفتاری نیز می‌تواند نقش مهمی در موفقیت افراد ایفا کند. دانستن این موضوع که روانشناسی رفتاری می‌تواند بر نوع تحلیل افراد نسبت به وضعیت یک سهم تاثیرگذار باشد، دید بهتری از شیوه تصمیم‌گیری در بازار را به افراد خواهد داد.

ریشه تصمیم‌گیری اشتباه افراد کجاست؟

گاهی اوقات افراد نسبت به فروش سهام زیان‌ده تعلل می‌کنند و همین رفتار سبب افزایش میزان ضرر و زیان آن‌ها می‌شود. بر اساس دانش مالی رفتاری دو علت را می‌توان برای این رفتار در نظر گرفت:

خطای تایید و خطای لنگر انداختن

انتشار اخبار، یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. اگر میزان توجه شما به اخبار مثبت نسبت به اخبار منفی بیشتر باشد، دچار خطای تایید خواهید شد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید:

فرض کنید با توجه به اخبار مثبتی که راجع به سهم مد نظر شما منتشر شده، نسبت به خرید آن اقدام کرده‌اید. در حال حاضر و پس از گذشت مدتی، چند خبر منفی در مورد عملکرد شرکت انتخابی شما گزارش شده است. اگر شما به خطای تایید دچار شده باشید، تاثیر اخبار منفی را نادیده گرفته و همچنان مبنای تحلیل خود را براساس اخبار مثبت گذشته قرار می‌دهید. این موضوع شما را دچار خطای لنگر انداختن نیز خواهد کرد. به این ترتیب با نگه‌داشتن سهم زیان‌ده، میزان ضرر شما افزایش پیدا خواهد کرد.

زیان‌گریزی

اگر تجربه معامله در بورس را داشته باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که میزان ناراحتی شما از یک ضرر 3 میلیون تومانی بسیار بیشتر از خوشحالی برای یک سود 3 میلیون تومانی است. این موضوع از نظر روانشناسی اثبات شده و می‌تواند منشا یک خطای روانشناختی دیگر به نام خطای زیان‌گریزی باشد.

پرتفوی فردی که به این خطا دچار شده را در نظر بگیرید، چنانچه فرد دو سهم (یکی مثبت و دیگری منفی) در پرتفوی خود داشته باشد، احتمالا به‌جای فروش سهام زیان‌ده، سهام مثبت خود را در راستای حفظ سود فعلی، به فروش می‌رساند؛ اما سهام منفی را به امید برگشت سهم در پرتفوی خود حفظ می‌کند.

آیا می‌توان انتخاب بهتری داشت؟

چنانچه فکر می‌کنید آموزش‌های کافی در زمینه سرمایه گذاری در بورس را کسب نکرده‌اید و نسبت به خطاهای رفتاری، آگاهی لازم را ندارید، بهتر است برای حفظ سرمایه خود، خرید و فروش مستقیم سهام را متوقف کنید.

روش جایگزین مناسب برای شما، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. کافیست با انتخاب یک صندوق درآمد ثابت، علاوه بر حفظ اصل سرمایه خود، بازدهی مناسبی را نیز در این بازار به دست آورید. در این راستا، صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی، می‌تواند بازدهی سالانه تا 27 درصد را برای شما به ارمغان بیاورد. مزیت این صندوق نسبت به سپرده بانکی علاوه بر بالاتر بودن میزان بازدهی، روزشمار بودن آن است. جهت خرید واحدهای این صندوق می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی تمام کارگزاری‌ها و تنها با جستجوی نماد «لبخند»، اقدام کنید.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 18 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان