تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر : 140911

چرا حقوق بازنشستگان به جای افزایش، کاهش می یابد؟

چرا حقوق بازنشستگان به جای افزایش، کاهش می یابد؟
در تیر ماه امسال حقوق بازنشستگان با کاهش چشمگیری مواجه شد؛ محمدحسن‌زدا، سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی و کارشناس امور بیمه‌ای توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

به گزارش شهر بورس، در تیر ماه امسال حقوق بازنشستگان با کاهش چشمگیری مواجه شد. این کاهش به دلیل کسر حق بیمه عمر اجباری از حساب‌ها صورت گرفته است. محمدحسن زدا، سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی و کارشناس امور بیمه‌ای در این باره می‌گوید: سالانه افزایش‌ حقوق‌ها بین حداقل‌بگیران و سایر سطوح متفاوت است. برای مثال، در سال جاری حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد و برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که هر سال تعیین می‌شود، تصویب شده است. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که در آینده‌ای نزدیک میزان حقوق حداقل‌بگیران و بازنشستگان سایر سطوح که در سال‌های بیمه‌پردازی حق بیشتری پرداخته‌اند، به هم نزدیک شود.

اجرای متناسب‌سازی حقوق‌ها

محمدحسن زدا با اشاره به لزوم اجرای متناسب‌سازی برای همه بازنشستگان، ادامه داد: متناسب‌سازی به این معناست که حقوق افراد شاغل در همان پست و سمت چقدر است و به میزان ۹۰ درصد حقوق آنها، به بازنشسته هم‌تراز او پرداخت شود تا قدرت خرید و سطح معیشت بازنشستگان کنترل شود.

وی افزود: اگرچه در قانون برنامه ششم توسعه به موضوع متناسب‌سازی پرداخته شده بود، اما اجرای آن رضایت‌بخش نبود. سیستم و مسئولان تصمیم‌گیر، بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تفاوت قائل شدند. به دلیل اینکه اکثریت بازنشستگان تامین اجتماعی کارگر هستند، نمی‌توان دستمزدهای رسمی برای آنها تعیین کرد و این موضوع در دوره اجرای قانون برنامه ششم، ناقص ماند.

وضعیت معیشت بازنشستگان

به گفته محمدحسن زدا، در حال حاضر مستمری حقوق پایه حداقل‌بگیران ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در صورت داشتن اولاد و عائله، میزان مستمری آنها به حدود ۱۱ میلیون تومان می‌رسد. حقوق غیرحداقلی‌بگیران تامین اجتماعی نیز حداکثر معادل ۵۱ میلیون تومان است.

خبر مرتبط
آیا حقوق پایه بازنشستگان به 11 میلیون تومان خواهد رسید؟
آیا حقوق پایه بازنشستگان به 11 میلیون تومان خواهد رسید؟

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار دولت قرار دارد، اما این فرآیند با مشکلات زیادی همراه است.

وی تصریح کرد: حقوق بیش از سه میلیون بازنشسته تامین اجتماعی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است که در قانون برنامه هفتم از متناسب‌سازی محروم شدند.

ابلاغ لایحه متناسب‌سازی حقوق

سرپرست اسبق امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: سخنگوی دولت به تازگی از ابلاغ لایحه‌ای برای متناسب‌سازی حقوق حداقل‌بگیران خبر داده است. این لایحه قرار است از طرف دولت به مجلس ارسال شود و در صورت تصویب، حداقل‌بگیران نیز مشمول متناسب‌سازی می‌شوند.

 

منبع: خبرجو24

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ