تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 136619

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بازار سرمایه در انتظار نگرش جدید/ چراغ سبز بورس به پزشکیان؟!

بازار سرمایه در انتظار نگرش جدید/ چراغ سبز بورس به پزشکیان؟!
امروز آخرین روز معاملاتی بورس با دامنه محدود دو درصدی است؛ از روز شنبه دامنه نوسان در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی 6 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش شهر بورس، در پی حادثه سقوط بالگرد در منطقه دیزمار شهرستان ورزقان که منجر به شهادت رییس جمهور و هیات همراه شد، بازار بورس نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و دامنه نوسان آن تغییرات محسوسی را تجربه کرد.

بورس‌های اوراق بهادار، کالا، فرابورس، انرژی و … نیز با هدف جلوگیری از شوک و ریزش بیشتر قیمت‌ها به مدت یک روز تعطیل شد و با تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس دامنه نوسان سهام به ۲ درصد کاهش پیدا کرد. این تصمیم به منظور مدیریت هیجانات فعالان بازار و کاهش ریسک های بازار سهام اتخاذ شد.

مطابق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ دامنه نوسان روزانه قیمت سهام و حق تقدم سهام در بازار‌های اول، دوم و نوآفرین فرابورس به مثبت و منفی ۶ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی و مختلط به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر می‌یابد. همچنین دامنه نوسان روزانه سهام و حق تقدم در تابلو زرد بازار پایه مثبت و منفی ۳ درصد، تابلو نارنجی بازار پایه مثبت و منفی ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پایه مثبت و منفی ۱ درصد خواهد بود.

بازار سرمایه در انتظار نگرش جدید

فعالان بازار سهام و تحليلگران بازارهای مالی در ابتدا با محدود شدن دامنه نوسان برای جلوگيری از معاملات شتاب‌زده حمايت كردند و معتقد بودند اين اقدام از نوسان غيرطبيعی ناشی از معاملات هيجانی جلوگيری می‌كند، اما با گذشت چند روز معاملاتی با محدوديت ۲ درصدی دامنه نوسان، شاخص‌های سهامی تمايل بيشتری به ريزش نشان دادند و اين محدوديت تمديد شد.

خبر مرتبط
کارزار تعیین سریع استاندار فعال، بومی و مردمی برای آذربایجان شرقی
کارزار تعیین سریع استاندار فعال، بومی و مردمی برای آذربایجان شرقی

مردم آذربایجان شرقی با ایجاد کارزاری از رئیس جمهور درخواست کردند تا هرچه سریع‌تر استاندار فعال، بومی و مردمی برای آذربایجان شرقی انتخاب کند.

به باور كارشناسان تداوم محدوديت دامنه نوسان قيمت كليه نمادهای سهام و حق تقدم سهام در تمامی بازارهای بورس و فرابورس دردی از مشكلات بازار سرمايه را دوا نکرد و تنها با هدف كنترل شاخص انجام شد.

اين در حالی است که تداوم محدوديت در دامنه نوسان منجر به كاهش تقاضا شد. همچنين محدوديت دامنه نوسان در حالی تداوم یافت كه هيچ‌گونه ريسک داخلی و خارجی در شرايط كنونی برای بازار سرمايه وجود نداشت.

چراغ سبز بورس به پزشکیان؟

حالا و پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره قرار است از روز شنبه دامنه نوسان محدود به اتمام برسد. طی ماه‌های اخیر سهامداران با مشکلات و چالش‌های ‌بسیاری روبه‌رو بودند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، اکنون تنها امید آنها انتخابات است و انتظار دارند رئیس جمهور منتخب توجه بیشتری به بازار سرمایه داشته باشد.

بازار سرمایه امروز هم نشان داد که به نوعی به استقبال رئیس جمهور جدید رفته و می‌تواند از روز شنبه روند رو به رشدی را داشته باشد. بازارهای مالی همواره نشان داده‌اند که هوشمند عمل می‌کنند و بازار سرمایه نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

از روند معاملات امروز و صف خرید نمادهایی همچون خودرو و خساپا، این طور برمی‌آید که فعالان بازار سرمایه به استقبال از یک رئیس جمهور متعدل که اتفاقاً به دنبال سازش با دنیاست، رفته‌اند.

گزارش از محمد مصدری

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات