صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر : 102749

پیش بینی قیمت سکه و طلا در هفته سوم آذر 1402

پیش بینی قیمت سکه و طلا در هفته سوم آذر 1402
در روزهای نخست هفته قیمت سکه وطلا روند افزایشی به خود گرفت. اما کارشناسان مالی قیمت سکه و طلا در هفته سوم آذر 1402 را چگونه پیش بینی می کنند؟

به گزارش شهر بورس، قیمت طلا و سکه با وجود نوسانات در بازار جهانی طلا و پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد قیمت آن تا محدوده ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۹ وجود دارد، در بازار داخلی با توجه به روند نزولی قیمت دلار و رکودی که در بازارها وجود دارد کاهشی است. البته انس هم هفته‌ای نوسانی را پشت سر گذاشت. انس طلای جهانی در معاملات ابتدای هفته، سقف تاریخی خود را شکست و تا محدوده 2148 دلاری پیش رفت! با این حال طلا از این قیمت برگشت و دوباره به کف ۲۰۰۰ دلاری نزدیک شد. اما روند قیمتی آن در لحظه تنظیم این خبر، افزایشی است.

در بازار ایران طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است نوساناتی را پشت سر گذاشتند و از رشد قیمت در روزهای آغازین هفته، به روند نزولی در روزهای پایانی رسیدند. به گونه‌ای که قیمت سکه بهار آزادی رفت و برگشتی را بین کانال 26 و 25 میلیون تومانی تجربه کرد. سکه امامی نیز که به میانه کانال 29 میلیون تومانی نزدیک شده بود حالا به کف این کانال گرایش دارد. قیمت طلا نیز از میانه کانال دو میلیون تومانی گذشت اما دوباره به محدوده دو میلیون و 400 هزار تومانی بازگشت.

در این هفته نیز گاه راه خانواده طلا و سکه از یکدیگر یا از قیمت دلار جدا شد. در این میان بازار ارز نیز در بیشتر روزهای هفته جاری، ثبات یا کاهش قیمت را تجربه کرد و حالا به کف کانال 50 هزار تومانی رسیده است.

در چنین شرایطی، کارشناسان مالی و فعالان اقتصادی آینده بازار طلا را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

بذرافشان: رکود بازار طلا ادامه‌دار است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به رشد بی‌سابقه طلای جهانی در هفته گذشته اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «با وجود اینکه متعاقب رشد انس جهانی، قیمت‌ها در بازار طلا رشد داشت، اما این موضوع تقاضا را افزایش نداد. شرایط رکودی در بازار همچنان پابرجاست و داد و ستد طلا و سکه ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

وی نوسانات یک تا پنج درصدی قیمت‌ها در بازار طلا را طبیعی عنوان کرد و افزود: «باید دید در روزهای آینده اونس جهانی و در بازارهای داخلی نرخ ارز و میزان تقاضا به چه سمتی خواهد رفت؛ اما به نظر می رسد قیمت ها نوسان زیادی نداشته باشد.»

بذرافشان افزود: «در شرایط فعلی به نظر می‌رسد رکود بازار طلا فعلا ادامه‌دار است. به نظر نمی‌رسد تا پایان هفته، بازار نوسان چشمگیری داشته باشد»

جیهانی: حباب سکه همچنان سنگین است

حمیدرضا جیهانی فعال اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی نیز با تاکید بر اینکه بازار طلای داخلی همیشه وابستگی تام به بازارهای جهانی طلا دارد، گفت: «در ماه‌های اخیر با توجه به اتفاقات و ریسک‌های امنیتی که در فضای بین‌المللی به وجود آمده است، علی‌رغم اینکه روند تکنیکالی طلا به سمت پایین بود اما طلای جهانی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «با اخبار موجود در حوزه امنیتی انتظار آرامش درباره اتفاقات خاورمیانه بالاست و احتمالا ریسک‌های امنیتی منطقه کاهش پیدا کند؛ بنابراین ما شاهد کاهش قیمت جهانی انس طلا خواهیم بود.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه انتظار ما روند کاهشی طلای جهانی است، گفت: «به تبع کاهش قیمت طلای جهانی روند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی افت خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «باید دقت کرد که در بازار داخلی حباب سنگینی در قیمت سکه طلا داریم و اگر روند ریزشی شروع شود سکه بیشتر از قیمت طلای آبشده ریزش خواهد داشت. قاعدتا در روندهای ریزشی، اول حباب تخلیه می‌شود و در روند افزایشی در ابتدا حباب رشد می‌کند. برای سکه همیشه تقاضای بیشتری وجود دارد و زودتر حباب شکل می‌گیرد و به همان نسبت زودتر تخلیه می‌شود.»


افتتاح خزانه شمش طلای بانک سپه در بورس کالا برگزار شد


مشکانی: قیمت طلا و سکه از قیمت دلار خط می‌گیرد

همچنین، عبداله‌ مشکانی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه از قیمت دلار در بازار آزاد خط می‌گیرد گفت:«مردم در مواجهه با تورم، وقتی ارزش پولشان در حال از بین رفتن است به بازارهای مالی ورود می‌کنند؛ فعلا نوسانات قیمت بازار جهانی طلا سوخت مناسبی برای رشد بازار داخلی طلا فراهم آورده است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حباب بالای سکه گفت: «نوسان در بازار ارز مانند هفته‌های اخیر وجود دارد اما بازار روند نمی‌گیرد؛ بنابراین قیمت طلا و سکه نیز همانند دلار از همین الگو تبعیت می‌کند. این در حالی است که قیمت سکه که با دلار بازار آزاد سنجیده می‌شود حباب دارد وحتی تمام قطعات سکه با قیمت دلار بالاتر معامله می‌شود.»

وی درباره بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در بازارها گفت: «هر گونه سرمایه‌گذاری کاملا به اخبار سیاسی مربوط می‌شود. معتقدم باید در بازاری سرمایه‌گذاری کرد که با نرخ دلار کمتری معاملات انجام می‌شود نظیر برخی شرکت‌های بازار سرمایه یا زمین‌هایی که در دو سال گذشته رشد قیمت بالایی نداشته‌اند.»

بوربور: تقاضا روند بازارهای جهانی را مشخص می‌کند

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت انس جهانی طلا گفت: «اقتصاد آمریکا  به جایی رسیده که توان تحمل نرخ بهره بالاتر را ندارد. متغیرهایی نظیر GDP، تولید ناخالص داخلی آمریکا که شدت رشد آنها منفی شده و فروش خانه‌های دست دوم و سایر متغیرها نشان از رکود اقتصادی آمریکا دارد.»

وی با تاکید بر رشد تورم شهری آمریکا در سه ماه گذشته خاطرنشان کرد: «یک جایی نمی‌توان نرخ بهره را بیش از این بالا برد و اقتصاد آسیب جدی می‌بیند. با وجود تورم ۹ درصدی اما طلا نقش‌آفرینی خوبی نداشت و پول‌ به سمت کریپتوکارنسی حرکت کرد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۲ همه چیز در دنیا چند برابر شده اما طلا تغییر قیمتی خاصی نداشته است،‌ گفت: «نمی‌دانیم بازی بعدی که با سیاست‌های انبساطی آمریکا شروع شود به طلا می‌رسد یا نه، یا طلا می‌تواند امید‌وارکننده‌تر از کریپتو باشد یا نه؛ این تقاضا است که روند را مشخص می‌کند.»

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان