شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر : 13966

تحلیلگر اقتصاد کلان در گفت‌و‌گو با شهر بورس:

پیش‌بینی ثبات و آرامش اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰

شهاب موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس، درباره آغاز غیرمستقیم مذاکرات ایران و آمریکا، اظهار داشت: بازگشت به برجام یک بازگشت ساده نیست و تمام همسایگان ایران و سایر کشورهای دیگر مانند عربستان، ترکیه، اسرائیل و حتی چین نیز از نزدیک نبودن ایران و آمریکا به یکدیگر سود می‌برند. وی افزود: ترکیه در موضوع

شهاب موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس، درباره آغاز غیرمستقیم مذاکرات ایران و آمریکا، اظهار داشت: بازگشت به برجام یک بازگشت ساده نیست و تمام همسایگان ایران و سایر کشورهای دیگر مانند عربستان، ترکیه، اسرائیل و حتی چین نیز از نزدیک نبودن ایران و آمریکا به یکدیگر سود می‌برند.

وی افزود: ترکیه در موضوع صادرات، واسط میان ایران و سایر کشورهاست و در صورت رفع تحریم‌ها، کالای وارداتی از ترکیه جای خود را به کالاهای کشورهای دیگر خواهند داد. حتی عراق نیز این ویژگی را دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی کشورهای همسایه ارتباط محترمانه خود را با ایران حفظ می‌کنند، اما عربستان رویه دیگری در پیش گرفته است. تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، رانت 40 ساله به عربستان داده تا در منطقه‌ای که پیش از این در آن نفوذی نداشته، سعی کند خود را وارد بازی کند. در دوره اوباما و پس از امضای قرارداد ما با بوئینگ، عربستان پیشنهاد سه برابری به آمریکا داد و از آنها تجهیزات هواپیمایی خرید. سعودی‌ها با این اقدامات می‌خواهند هزینه کمرنگ کردن ایران برای آمریکا را پرداخت کنند تا آنها به سمت ایران نیایند.

موسوی یادآور شد: اسرائیل اصلاً دوست ندارد ایران یک کشور عادی باشد و این ربطی به شعارهای ما علیه رژیم اشغالگر قدس ندارد. با این اوصاف، پس به این راحتی نمی‌توان گفت که «برجام در کار خواهد بود»
وی با اشاره به موضع «جو بایدن» در قبال ایران، عنوان کرد: ترامپ که یک دیوانه تمام عیار بود، فشارهای زیادی به ایران وارد کرد، اما قرار نیست جو بایدن که از ترامپ ابراز انزجار می‌کند، به‌راحتی آن برگ‌های برنده را بسوزاند. او تلاش می‌کند که با وجود برگ‌های برنده خود، بازگشت به برجام را با محدودیت نفوذ ایران در منطقه و محدودیت برنامه‌های موشکی کشورمان همراه کند.

قدرت مذاکره ایران بالاتر رفته است

این تحلیلگر اقتصادی در مورد قرارداد 25 ساله ایران و چین، گفت: انتقادات زیادی به این قرارداد وجود دارد و بزرگ‌ترین نقد من هم به عملکرد هشت ساله دولت آقای روحانی این است که چرا این قرارداد خیلی زودتر و بعد از برجام امضا نشد؟ اگر این قرارداد زودتر منعقد می‌شد، سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور ما تغییر می‌کرد. قرارداد 25 ساله ایران و چین برای ما قرارداد ایده آلی نیست، چون هیچ گزینه دیگری برای‌مان وجود نداشت. این قرارداد یک پله برای رسیدن به برجام است، چون پس از این قرارداد طرف آمریکایی به‌شدت برای بازگشت به برجام حساس شد.

موسوی تصریح کرد: ایران یک سنگر در منطقه خاورمیانه است که باقی‌مانده و آمریکا تا پاکستان و هند؛ دور چین را پُر کرده و اینجاست که نقش ایران کاملاً به چشم می‌آید. ما سال و روزهای خوبی را در اقتصاد ایران در پیش خواهیم داشت، اما امیدوارم دولت‌مردان این مسیر را خراب نکنند. اگر ما همکاری درستی با چین داشته باشیم و آنها صادقانه با ایران کار کنند، این قرارداد می‌تواند اقتصاد کشورمان را به جلو سوق دهد.

وی به تشریح مفاد قرارداد ایران و چین پرداخت و گفت: سابقه نشان داده که چینی‌ها چندان عجیب‌وغریب نیستند. موضوع کامبوج و سریلانکا را فراموش کنید؛ آنها مبلغ کلانی پول از چین به‌عنوان وام دریافت کرده بودند که نتوانستند آن را پرداخت کنند، اما ما قرار نیست از چینی‌ها وام بگیریم. ما می‌خواهیم به چین نفت بفروشیم و اگر اشتباه نکنم، حدود 10 درصد به آنها تخفیف بدهیم که طبیعی است. قرارداد با چین، بازگشت به برجام را سریع‌تر می‌کند، چون قدرت مذاکره ایران بالاتر رفته است و دو تقاضا برای یک عرضه وجود دارد و یک برگ جدید برای ایران به وجود آمده است.

شایعات قرارداد ایران و چین ساخته رسانه‌های غربی است

این مدرس اقتصاد کلان ادامه داد: برای کشوری که در تحریم است، این قرارداد، قرارداد خوبی به‌حساب می‌آید، چون ما حداقل از فروش بخشی از نفت‌مان مطمئن هستیم. وقتی یک کشوری با کشوری دیگر قرارداد بلندمدت تعهدآور امضا می‌کند، اهمیتش در جهان بیشتر می‌شود و تحریم پذیری آن نیز کاهش می‌یابد. فراموش نکنید که ما با وجود تمام تحریم‌های سخت گیرانه، اقتصادِ بیست و دوم جهان هستیم و به لحاظ تولید ناخالص داخلی کوچک نیستیم. با امضای این قرارداد، طرف غربی هم به سراغ ما می‌آید که نمونه آن تکاپوی آمریکا برای احیای برجام و آغاز مذاکرات است.

موسوی در پاسخ به شایعات مطرح شده در مورد قرارداد ایران و چین، اظهار داشت: یک سری شایعات مانند آوردن ابزار جاسوسی به ایران یا شایعاتی از این دست، بیشتر شبیه جُک است و در مورد حضور نیروهای نظامی هم باید بگویم که در هیچ‌یک از بندهای این قرارداد به چنین موضوعی اشاره نشده که اصلاً منطقی هم نیست. این مسائل بیشتر بازی‌های رسانه‌ای غربی‌هاست که از قرارداد 25 ساله ایران و چین ناراحت هستند.

روند دلار در سال 1400

وی، روند دلار در سال 1400 را یک روند با ثبات پیش‌بینی کرد و افزود: این قرارداد، فضای سیاسی و اقتصادی کشور را هم بهبود می‌بخشد. نظر من نسبت به اقتصاد ایران در چهار، پنج سال آینده بسیار مثبت‌تر شده است. برداشت من این است که ما در سال 1400 ثبات و آرامش اقتصادی بهتری خواهیم داشت و فرصت‌ها برای شرکت‌های صادرات محور در بورس افزایش می‌یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری قیمت دلار هم ثبات داشته باشد. البته هنوز هم انتظار می‌رود که دلار به‌صورت موقت و تحت تأثیر اخبار سیاسی با کاهش روبه‌رو شود و به کمتر از 20 هزار تومان برسد.

«بسیاری از صنایع بورسی امسال ارزنده‌تر خواهند شد»؛ مدرس بازار سرمایه با بیان این جمله، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم در سال 1400 یک رشد جذاب در بازار سرمایه اتفاق بیفتد و این رشد ناشی از هیجان مثبت کار با دنیا باشد. قدیمی‌های بازار مشابه این اتفاق در سال 94 را به خاطر دارند؛ پس از این روزها خیلی نترسید.

موسوی خاطرنشان کرد: در بین بازارهای مالی در سال 1400، بورس فرصت سرمایه‌گذاری خوبی دارد و دارایی‌های ارزی نیز می‌تواند فرصت معاملات نوسانی را برای سرمایه‌گذاران مهیا کند.

وی راجع به وضعیت کشور در سال‌های آینده عنوان کرد: امسال، سالِ آغازِ یک سری سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار گونه و صنعتی در ایران باشد. ترانسفر و حمل‌ونقل یکی از حوزه آینده دار در ایران است که همین موضوع یکی از دلایل حضور چین در ایران هم به‌حساب می‌آید. ایران جایگاه ویژه‌ای در انتقال کالا به سمت غرب، آمریکا، اروپا و آفریقا دارد. در اقتصاد ایران فصلی نو به لحاظ سیاسی در حال وقوع است و باید آن را درک کنیم.

گفت‌وگو از امیر ملک‌زاده

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان