شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر : 49731

یادداشت/

پایان داستان 1400 بورس

پایان داستان 1400 بورس
بهار با انتخابات ریاست جمهوری گره خورد، تابستان با جابجایی دولت و اعلام سیاست های اقتصادی سیاسی دولت جدید گذشت.

به گزارش شهر بورس، روزهای عجیبی امسال بر بازار سرمایه گذشت و امیدها و انتظارات زیادی بود که نقش برآب شد. در اکثر صنایع شاهد ادامه کاهش قیمتی و یا رکود بودیم که نتیجه ای جز کاهش ارزش سرمایه برای بسیاری از فعالان نداشت و پایان داستان 1400 بورس چندان خوشایند نبود.

همزمانی این ریزش با رشد نرخ بهره بین بانکی را نمی توان نادیده گرفت. شاخص کل، 1400 را با بازدهی حدود 7 درصدی پشت سرگذاشت و بیشترین رشد در گروه کانه های فلزی و محصولات شیمیایی و بیشترین افت محصولات کاغذی و لاستیک بود.


بیشتر بخوانید: اولین روز کاری بورس در 1401 چه روزی است؟


بهار 1400 با انتخابات ریاست جمهوری گره خورد و تابستان با جابه‌جایی دولت و اعلام سیاست های اقتصادی سیاسی دولت جدید گذشت. هرچند شاهد بازار متعادل رو به بالایی از اوسط خرداد تا اوایل شهریور بودیم که رشد 6 درصدی شاخص در 6 ماهه نخست را به همراه داشت، اما هر چه به پاییز نزدیک شدیم اوضاع برخلاف انتظارها پیش رفت.

در ادامه، چشم فعالان بازار به خبرهای لایحه بودجه 1401 دوخته شد و اما و اگرهایی از جمله مالیات و نرخ خوراک صنایع و حذف ارز 4200 تومانی؛ بارها مطرح شد. دلار 4200 تومانی در بسیاری از صنایع مهم از بین رفته، اما اکنون اعلام عمومی می شود که بخشی از صنایع مواد غذایی و دارویی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مذاکرات برجامی که متاسفانه امسال هم به نتیجه قطعی نرسید، مسئله تاثیرگذار دیگر بر روی بازار سرمایه بود.

طبیعتاً اگر توافقی صورت بگیرد با کاهش انتظارات تورمی و باز شدن مجراهای تجاری کشور و فروش بیشتر نفت می تواند نور امیدی بر این اقتصاد خسته و منتظر بتابد.


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه به استقبال بهار رفت


اواخر زمستان هم، نوسانات نرخ دلار، اوج گیری قیمت‌های جهانی در پی تنش های روسیه و اوکراین و سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت جدید؛ از جمله عواملی بود که دست به دست هم داد تا چیزی بیش از تعادل در بازار را شاهد نباشیم که همین هم جای بسی امید بود.

عامل اصلی و مهمی که به نظر بازار سرمایه را در 1400 تا این حد بی‌رمق کرد، بی‌اعتمادی است که عامه فعالان بازار سرمایه نسبت به آن پیدا کردند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

یادداشت: رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 11 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان