صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر : 92635

پالایشی‌ ها و فلزات مستعد برای رشد میان‌ مدتی

پالایشی‌ ها و فلزات مستعد برای رشد میان‌ مدتی

با توجه به رشد بهای نفت، پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضا در گروه های مرتبط حکایت دارد. در این میان پالایشی‌ ها و فلزات می‌توانند مستعد رشد باشند.

پیمان شوریابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بورس امروز اظهار داشت: در نیم ساعت اول بازارِ امروز شنبه اول مهر ۱۴۰۲ مقداری هیجان خرید در بازار بیشتر بود و بسیاری از سهم‌ها محدوده مثبت یک و دو را تجربه کردند اما از ساعت ۹:۳۰ به بعد فروشنده‌ها وارد بازار شدند و تا ساعت ۱۱:۳۰ فشار فروش بیشتر بود.

وی افزود: در یک ساعت پایانی بازار هیجان خرید در بازار بیشتر شد و فروشنده‌ها قدرت خود را از دست داده و خریدارها حاضر شدند که با قیمت بالاتر وارد خرید شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق‌های اهرمی مثبت بودند، گفت: ارزش معاملات امروز حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۶۵ میلیارد تومان هم خروج پول داشتیم. گروه حمل‌ونقل و خودرو ورود پول داشته و معاملات و نوسانات جذابی نسبت به دیگر گروه‌ها داشتند.


بیشتر بخوانید: عرضه های بورس کالا امروز یک مهر 1402


وی با اشاره به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، یادآور شد: خوشبختانه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته و بالای ۹۰ دلار در هر بشکه تثبیت شد.

شوریابی عنوان کرد: با افزایش قیمت نفت می‌توان گفت که تقاضا برای گروه پالایشی در هفته‌های جاری بیشتر خواهد شد. البته صادرات نفت ما هم افزایش پیدا می‌کند و میزان ارزی که به کشور وارد می‌شود و نرخ دلار در همین محدوده تثبیت می‌شود.

پالایشی‌ ها و فلزات مستعد برای رشد میان‌ مدتی

این کارشناس بازار سرمایهخاطرنشان کرد: افزایش قیمت نفت با افزایش قیمت انرژی همراه است. انرژی بخش بزرگی از بهای تمام شده تولید دیگر کامودیتی‌ها به حساب می آید. بعد از گروه پالایشی گروه فلزات و شیمیایی هم وارد روند صعودی می‌شوند و محصولات شان را با قیمت بیشتری می‌توانند صادر کنند.

وی ادامه داد: در بازار فلزات به ویژه فولاد اتفاق خاصی افتاد. آن هم این است که روسیه بر صادرات محصولات فولادی، زغال سنگ و سنگ آهن عوارض گمرکی بالایی وضع کرد. این مسئله باعث می‌شود برخی از بازارهای صادراتی روسیه برای ایران باز شود و این برای گروه فولادی و فلزات ما خبر خوبی است.

شوریابی گفت: به صورت کلی می‌توان گفت فضای رشد سودآوری و رشد نرخ فروش در شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و فلزات از دیگر گروه‌ها مساعدتر است. این گروه ها طبیعتاً تقاضای بیشتری در هفته‌های آینده به دید میان مدتی خواهند داشت.

مصاحبه از فریده توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان