شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
کد خبر : 48932

لازمه آغاز روند صعودی بورس چیست؟

ولید هلالات: بازدهی شستا در 6 ماه آینده مثبت است

ولید هلالات: بازدهی شستا در 6 ماه آینده مثبت است
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه به تشریح عوامل تاثیرگذار بر روی بازگشت بورس پرداخت و گفت: بازگشت رونق به بازار تا حد زیادی به نرخ بهره و شفاف شدن ابهامات بستگی دارد.

ولید هلالات در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه، اظهار داشت: متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر روی بورس، بحث بودجه، بازارهای جهانی و برجام است. کمیسیون تلفیق در بودجه 1401 تغییراتی به وجود آورد که حذف ارز 4200 تومانی و تغییر قوانین مالیات مهم‌ترین بخش آنهاست.

وی افزود: دولت بر حذف ارز 4200 تومانی تأکید دارد که پیش‌بینی می‌شود این اتفاق رخ بدهد. نگرانی در خصوص تسهیلات تکلیفی هم وجود داشت که برای بانک‌ها مخاطره محسوب می‌شد، اما با نامه مقام معظم رهبری نگرانی‌ها در این خصوص رفع شد. در سال 1401، افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سود انباشته معاف از مالیات است که امتیاز مثبتی برای شرکت‌ها به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید: واکنش بازار سرمایه به افزایش قیمت نفت


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «وضعیت بازارهای جهانی دیگر نگرانی موجود در بازار است»، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود جنگ بین اوکراین و روسیه به‌صورت محدود اتفاق بیفتد و تحریم سنگینی علیه روسیه وضع نشود. این مسئله، قیمت نفت را تا مدتی بالا نگه می‌دارد. به‌طورکلی، این مسئله تلاطم مهمی در بازارها ایجاد نخواهد کرد.

وحید هلالات ادامه داد: در بازارهای جهانی واکنش به برجام زیاد شده و انتظار توافق و یا امضای تفاهم‌نامه وجود دارد. در بودجه سال 1401، دلار در محدوده 23 هزار تومان در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد حتی در صورت توافق نیز دلار از این محدوده پایین‌تر نخواهد آمد. ثبات نرخ ارز در کنار رفع تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه است.

ولید هلالات

هلالات یادآور شد: به‌طورکلی، شرایط بنیادی بورس خوب است، اما بازگشت رونق به بازار تا حد زیادی به نرخ بهره و شفاف شدن ابهامات بستگی دارد. پایان فصل بودجه و تعیین تکلیف مذاکرات می‌تواند بورس را به ثبات رسانده، حجم معاملات آن را افزایش بدهد و روند آن را مثبت‌تر کند.

وی به تشریح فاکتورهای تأثیرگذار بر روی بازگشت بورس پرداخت و عنوان کرد: تا زمانی که ارزش معاملات بازار در حدود سه هزار میلیارد تومان قرار گرفته، فضای رکودی دارد و مهم‌ترین سیگنال برای عبور از رکود، قرار گرفتن ارزش معاملات خرد در بالای پنج هزار میلیارد است. در این صورت، یک رالی صعودی آغاز می‌شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، نمادها هرچقدر هم که ارزنده باشند، باز هم بازار در محدوده فعلی خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که «به نظرتان نماد شستا به چه صورتی بازگشایی خواهد شد؟»، گفت: شستا بدون سود فروش سهام، حدود 15 تومان سود قابل تکرار دارد که قیمت تئوریک آن به 95 تومان می‌رسد و در مجامع خود، حدود 80 درصد سود قابل تکرار را تقسیم می‌کند.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال تاپیکو و اخابر


ولید هلالات افزود: از طرف دیگر، پس از بسته شدن شستا کلیت بازار با افت مواجه شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود نماد شستا در محدوده قیمت تئوریک خود بازگشایی شود یا نهایتاً با افت پنج درصدی نسبت به ارزش تئوریک خود و نه بیشتر.اگر بازار شرایط عادی داشته باشند، شستا در 6 ماه آینده و تا زمان مجمع خود، بازدهی مثبتی خواهد داشت.

وی راجع به بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بورس، گفت: با توجه به اینکه همه نمادهای بازار هم سو با یکدیگر افت سنگینی داشتند، امکان اصلاح پرتفو وجود دارد. سهامداران اگر نمادی در سبد خود دارند که با آن وارد ضررهای سنگین شده‌اند، باید بررسی‌های لازم را داشته باشند و بدانند که آیا سهام کنونی‌شان در هنگام بازگشت بازار ظرفیت جبران این ضرر را دارند یا خیر. سهامداران لزوماً به امید صفر شدن ضررهایشان بدون فعالیت نمانند و بازار را رصد کنند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + نوزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان