شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر : 51121

ورود مجلس به ماجرای صندوق های دارا و پالایش

ورود مجلس به ماجرای صندوق های دارا و پالایش
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به نزدیک شدن قمیت صندوق‌ها به ارزش ذاتی (NAV) اشاره کرد.

به گزارش شهر بورس به نقل از صدا و سیما، محسن علیزاده در خصوص راهکارهای سه گانه سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازگشت قیمت تابلوی صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم، افزود: اولین مزیت این تصمیم؛ اعمال رای اشخاص حقوقی غیر دولتی و هدف اصلی خصوصی سازی است که باعث پویایی و انگیزه در سهامداران موجود و خریداران آینده صندوق‌های قابل معامله (ETF) خواهد شد.

وی گفت: این اقدام سبب نزدیک شدن قمیت صندوق‌ها به ارزش ذاتی (NAV) شان خواهد شد، البته باید کم و کیف و سازوکار این راهکارها مشخص شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در ادامه به تبدیل این صندوق‌ها به صندوق فعال و بخشی اشاره کرد و گفت: امکان تغییر ترکیب سهام بر پویایی صندوق کمک می‌کند و از سوی دیگر با تنوع بخشیدن به پرتفوی، ضمن کاهش ریسک و با توجه به شرایط بازارهای جهانی و سودآوری شرکت ها، می‌تواند سبد متنوعی را ایجاد کند.

علیزاده تعیین بازارگردان درETF‌ها را سبب افزایش نقد شوندگی و ثبات در این صندوق‌ها برشمرد و افزود: فروش واحدهای ممتاز جهت تامین نقدینگی از طریق مزایده در بورس و با شفافیت کامل، شیوه مناسبی است و ایجاد فضای رقابتی برای خریداران حرفه‌ای بسیار بهتر از عرضه در قیمت‌های سقف به مردم است.


بیشتر بخوانید:علی عباسیان: ورود به بازار با دید کوتاه مدتی پرریسک است


وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از مردم پس از خرید واحدهای صندوق قابل معامله دولتی دارا و پالایش یکم در ضرر هستند گفت: اخذ هر تصمیم کارشناسی و با پشتوانه قانونی در خصوص این صندوق ها، که در آن تمام مسائل و جزییات مشخص شده باشد، اقدامی شایسته و ضروری است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پایان با تاکید بر اینکه مردم ناآشنا با بورس با اعتماد به مسئولین وارد بازار سرمایه شده اند افزود: مردم باید به شیوه مناسب حمایت شوند تا ضمن جبران زیان و تحقق سود، مهمترین ابزار حکمرانی یعنی اعتماد تقویت شود، بنابراین هر اقدام کارشناسی در جهت حمایت از صندوق‌های معامله گری بورسی با حمایت مجلس همراه خواهد بود.

چندی پیش هیات مدیره سازمان بورس با تصویب راهکارهای سه گانه و پیشنهاد آن به شورای عالی بورس خواستار بازگشت ارزش ذاتی سهام صندوق‌های قابل معامله دولتی دارا و پالایشی یکم شد که در صورت تصویب شورای عالی بورس پیش بینی می‌شود هر چه زودتر ارزش ذاتی این صندوق‌ها به قمیت واقعی و مورد معامله نزدیک‌تر شود:

۱- اشخاص غیردولتی سهام دار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رای کنند.

۲- صندوق‌های قابل معامله (ETF) به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند.

۳- واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود نقدینگی جذب شده صرف بازارگردانی شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

پراپ تریدینگ

کمان