شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۱۰
کد خبر : 23075

رییس سازمان بورس:

ورود رمزارزها به بورس مشروط به بستر سازی قانونی توسط بانک مرکزی

ورود رمزارزها به بورس مشروط به بستر سازی قانونی توسط بانک مرکزی

رییس سازمان بورس گفت: اکنون رمز ارزها از هیچ جایگاهی در بازار سرمایه برخوردار نیستند اما اگر بانک مرکزی اقدام به ایجاد محیط قانونی کند، تدابیری جهت ابزارسازی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش شهر بورس به نقل از بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی درخصوص امکان ورود رمز ارزها در بورس کالا به ایرنا گفت: این اقدام هیچگاه در دستور کار سازمان بورس نبوده است. رمز ارزها از فناوری بلاک چین یا دیگر فناوری ها استفاده می کنند که در بسیاری از دیگر بازارها قابل استفاده است و هیچ مانعی برای استفاده از این فناوری وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل استفاده رمز ارزها از ارز در واقع به نوعی صحبت از پول به میان است به همین دلیل باید بطور حتم مقرراتی برای آن مشخص کرد. ظرفیت قانونی رمز ارزها در ایران فقط در مرحله استخراج است. رمز ارز نوعی کالا است که در اختیار وزارت صنعت قرار دارد و مجوز می دهد تا عده ای آن را استخراج کنند، فعالیت رمز ارز تا این قسمت قانونی است و سازمان مشکلی با آن ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعیین مقررات رمز ارزی که استخراج می شود و در دست مردم قرار می گیرد بر عهده بانک مرکزی است که تاکنون هیچ دستورالعملی راجع به رمز ارزها ابلاغ نکرده و آن را به رسمیت نشناخته است. ارزی که به رسمیت شناخته نشده باشد و بانک مرکزی قواعد و دستورالعملی برای آن مشخص نکرده به هیچ عنوان نمی تواند جایگاهی را در بازار سرمایه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید از سرمایه‌گذاری در رمز ارزها بدانید

دهقان دهنوی عنوان کرد: اگر روزی بانک مرکزی به موضوع رمز ارزها بپردازد و محیط قانونی برای آن ایجاد کند در آن زمان تدابیری برای ابزارسازی رمز ارزها اتخاذ می شود اما این اقدام لزوما به معنای استقبال از معاملات رمز ارزها در بازار سرمایه نیست. ماهیت رمز ارز در دنیا شناخته شده و از قوانین مشخصی برخوردار نیست. گاهی ریسک شدید ریزش برای آن بوجود آمده و عده ای را مالباخته کرده است.

وی به مقایسه سرمایه گذاری در بازار سرمایه و رمز ارزها پرداخت و گفت: ریزش سهام افراد در بازار سرمایه باعث خدشه شراکت فرد در آن شرکت نمی شود و تعداد سهام فرد در آن شرکت ثابت می ماند و  ضرر و زیان ایجاد شده در آینده جبران خواهد شد. اما در رمز ارزها اگر قیمت ها با ریزش همراه شود دیگر هیچ عینیتی وجود ندارد که فرد بخواهد نسبت به آن مدعی باشد. چنین مسایل و وجود ریسک هایی در رمز ارزها سازمان بورس را محتاط کرده است.

دهقان دهنوی به آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی بورس بین المللی کیش اشاره و اضافه کرد: اگر به دنبال ایجاد بورس جدید هستیم باید فعالیت بین المللی مشخص باشد. باید شرکای خارجی از ابتدا حضور داشته باشند تا معاملات بین المللی در آنجا شکل بگیرد. در صورت رفع الزامات، مجوز تاسیس بورس در کیش داده می شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان