شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 77152

ورق در بازار سکه و ارز برگشت

ورق در بازار سکه و ارز برگشت
بازار سکه و ارز در این روز ها دستخوش تغییراتی تازه ای بوده است.

به گزارش شهر بورس، به نظر می‌رسد تاثیر اخبار مثبت سیاسی موجود در حال تخلیه است و بازار سکه و ارز بار دیگر قصد دارد به شرایط پیشین خود بازگردد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد حجم خریداران قطعات ریز سکه و همچنین ارز چه در صرافی‌ها و چه در حاشیه خیابان فردوسی و سبزه‌میدان با افزایش روبرو شده است .

نکته مهم اینجاست که قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس بالاتر رفته است اما در عین حال رشد بهای ارز در بازار داخلی این افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را حمایت کرده و بزرگ تر شدن حباب سکه را در پی داشته است.

ظهر دیروز بود که کم کم بازار از جو هیجانی خود فاصله گرفته و رود ریزش قیمت‌ها معکوس شد.

یک فعال بازار ارز در پاسخ به این سئوال که دلیل رشد قیمت در شرایط کنونی چیست؟ گفت: مهمترین دلیل رشد قیمت این است که مردم حس می‌کنند قیمت‌ها دوباره دستخوش افزایش می‌شود. آنها وقتی به این نتیجه می‌رسند که بازار به کف رسیده است، دست به خرید می‌زنند و رشد تقاضا خود به یک عامل مهم افزایش قیمت تبدیل می‌شود.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز این مساله را مورد تایید قرار داده و معتقد است که مهمترین نکته در اجرای سیاست‌ها توجه به میزان اعتماد افکار عمومی است.

وی با اشاره به اینکه ریزش قیمت نه به واسطه تغییر سیاست‌ها و اصلاح آن بلکه به دلیل اخبار مثبت سیاسی رخ داده است، گفت: وقتی سیاست‌های اقتصادی تغییری نکند، طبیعی است مکانیسم انتظارات تورمی فعال می‌ماند و در نتیجه در مدت زمانی کوتاه دوباره رشد قیمت از سر گرفته می‌شود.

به گفته وی از بین بردن تورم انتظاری کاری زمان بر است و دولت باید با اصلاح سیاست‌ها در میان مدت این اطمینان را به جامعه بدهد که قصدی برای تولید تورم ندارد اما وقتی می‌بینیم با کسری بودجه بزرگی روبرو هستیم و نوسانات قیمتی همگی رو به افزایش است، طبیعی است که بازار با این مولفه‌ها خودش را هماهنگ می‌کند.

ماجرای تایید و تکذیب خبر امیرعبداللهیان چه بود؟

در میانه انتشار اخبار مثبت سیاسی درباره برقراری رابطه ایران و عربستان، روز یکشنبه وزیر امور خارجه خبر از توافق ایران و امریکا برای تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی داد. امیرعبداللهیان اعلام کرد: ما در موضع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی در روزهای اخیر دست پیدا کرده‌ایم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی‌ خوب پیش برود فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان هم خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:قیمت طلا و سکه امروز 24 اسفند 1401


این خبر از سوی آمریکا تکذیب شد و کنعانی، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی نیز در سخنانی اعلام کرد: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز واکنش طرف آمریکایی را تعجب برانگیز خواند.برخی صرافان معتقدندهمین مساله سبب شد بسیاری از دلالان بازار درصدد جبران زیان برآیند.

ورق در بازار سکه و ارز برگشت

افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

قیمت دلار که در بازار آزاد، طی روزهای نخستین هفته به نرخ مبادله‌ای نزدیک شده بود، حالا در حال فاصله گرفتن از این قیمت است .

برخی صرافان نرخ دلار را ۴۵ هزار و ۵۰۰ و برخی در محدوده ۴۶ هزار تومان اعلام می‌کنند. در این میان برخی از صرافان نیز از فروش دلار و خرید آن به دلیل نوسانات لحظه‌ای خودداری می‌کنند که این امر سبب شده است ابتکار عمل بیش از پیش به دست کسانی بیفتد که در حاشیه خیابان فعالیت دارند.

نرخ یورو نیز بازگشتی به سقف کانال پنجاه هزار تومان کرده است.

افزایش نرخ دلار در حالی رخ داد که حتی برخی فعالان بخش خصوصی از قیمت‌های کمتر از چهل هزار تومان برای دلار سخن گفتند و تاکید داشتد باز شدن ارتباطات درهمی ایران و امارات، خریداران ارز را با زیان مواجه می‌کند.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، چنین نکته‌ای را مورد اشاره قرار داده بود.

بر اساس این گزارش کانون صرافان ایران نرخ بازگشایی بازار ارز را در ساعت یازده و نیم امروز برابر با ۴۲ هزار و ۴۵۸ تومان اعلام کرد اما در میانه روز بهای ارز از این میزان فراتر رفته به طوری که شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز بهای دلار در میانه روز را ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

در این میان نرخ قطعات سکه نیز دستخوش افزایش شده است. نرخ بازگشایی بازار تمام بهار طرح جدید ۲۷ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان بود اما صرافان بهای هر قطعه سکه را بیش از ۲۸ میلیون تومان اعلام می‌کنند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با رشد نزدیک به دو میلیون تومانی قیمت سطح ۲۶ میلیون و چهارصد هزار تومان را بازپس گرفت.

در این میان بهای نیم سکه با افزایش یک میلیون و پانصد هزار تومانی به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و ربع سکه که قیمت کمتر از نه میلیون تومان را تجربه کرده بود، حالا به نرخ یازده میلیون و دویست هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت سکه گرمی نیز به شش میلیون و هشتصد هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل یک میلیون تومان افزایش را نشان می‌دهد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + هشت =

پراپ تریدینگ

کمان