شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر : 63511

واردات کاغذ به‌صرفه‌تر از تولید آن است

واردات کاغذ به‌صرفه‌تر از تولید آن است

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران معتقد است واردات کاغذ به‌صرفه‌تر از تولید آن می باشد.

به گزارش شهر بورس، بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران معتقد است واردات کاغذ به‌صرفه‌تر از تولید آن می باشد.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، ظهر امروز (12 آذرماه) نشست خبری نمایشگاه «آینده چاپ ایران IFPEX» برگزار شد. صرفه بالاتر واردات کاغذ به جای تولید آن ازجمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، در ابتدای این نشست در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه وابستگی صنعت چاپ به واردات و از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز چه میزان هزینه تولید را افزایش داده است؟ توضیح داد: مسلماً افزایش نرخ ارز مشکلاتی را در زنجیره تأمین صنعت به وجود آورده است.

او در ادامه به ضرورت تسهیل امور واردات کاغذ تأکید کرد و افزود: محدودیت در واردات به بهانه حمایت از تولید داخل، روش درستی نیست. در هیچ جای دنیا محدودیت در واردات، منجر به رشد صنعت نشده است.

ین فعال صنفی اظهار کرد: دولت برای حمایت از تولید به جای مایه گذاشتن از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید از خود مایه بگذارد. از همین رو لازم است که نگرش دولت نسبت به حمایت از تولید داخل تغییر کند و آن را صرفاً به ممنوعیت واردات کاغذ محدود نکند.

صادرکننده لیبل شده‌ایم

عابدینی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های وارداتی محصولات چاپی به کشور در حوزه لیبل و بسته‌بندی‌های برچسبی بود، اما واردات آن امروز به صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته حدود یک میلیارد دلار واردات لیبل داشتیم که از این میزان 500 میلیون یورو از ترکیه وارد کشور می‌شد.

او به موضوع چالش‌های واردات مواد اولیه اشاره و تأکید کرد: تمرکز دولت باید به این سمت برود که تولیدات داخل کشور بر اساس تولیدات دارای ارزش نسبی برای اقتصاد کشور باشد. تولید کاغذ و مقوا با توجه به مضرات محیط‌زیستی و کمبود منابع آبی ارزش‌افزوده‌ای برای تولید نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه نیازی به تولید تمام مصارف موردنیاز در داخل کشور نیست، توضیح داد: در حوزه محصولات سلولزی وابستگی داریم اما با توجه به مضرات محیط زیستی و کمبود آب، نباید بیشتر از این در حوزه سلولزی صنعت چاپ، سرمایه‌گذاری شود.

ادامه داد: تولید یک برگه A4 که وزن آن پنج گرم است، نیاز به 20 لیتر آب دارد. حال برای تولید 100 هزار تن کاغذ برای مصارف داخلی به صرف آب بسیار زیادی نیاز است.

سهم اندک ایران از صنعت چاپ خاورمیانه

این فعال صنفی در پایان به سهم اندک پنج درصدی ایران از بازار صنعت چاپ خاورمیانه اشاره و اظهار کرد: درصد وابستگی صنعت چاپ به ماشین‌آلات حدود 90 درصد اما درزمینه محصولات انعطاف‌پذیر تقریبا خودکفا شده‌ایم.

عابدینی در پایان از دعوت نمایندگان و متخصصان هفت کشور عراق، سوریه، اقلیم کردستان، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان و روسیه در حوزه چاپ و بسته‌بندی برای بازدید از این نمایشگاه خبر داد.

محدودیت واردات کاغذ به معنای حمایت نیست

در ادامه این نشست هومن حاجی‌زاده، معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: قویاً به سیاست دولت مبنی بر ممنوعیت واردات آن هم به بهانه حمایت از تولید به شیوه انحصاری، غیرتعرفه‌ای و خلاف قانون انتقاد دارم.

او افزود: طی سال‌های اخیر با بهانه کنترل و محدودیتی ارزی، بسیاری از سران سه قوه مصوبه‌ای را اخذ کرده‌اند که به اعتقاد ما این افراد قانون را دور زده‌اند.

حاجی‌پور با اشاره به اینکه در هیچ بخشی از صنعت سراغ نداریم که انحصار موجب رشد و توسعه آن صنعت شده باشد، گفت: بهترین شیوه تقویت صنعت ایجاد فضای رقابتی است، اما متأسفانه مدیران دولتی ما به‌جای حمایت واقعی از صنعت، تنها کاری که می‌توانند انجام دهند، جلوگیری از واردات کاغذ است.

بر اساس این گزارش نمایشگاه آینده چاپ ایران از 20 تا 23 دی‌ماه در نمایشگاه ایران مال با حضور بیش از 70 شرکت در حوزه چاپ و بسته‌بندی برگزار خواهد شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

پراپ تریدینگ

کمان