فارابی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر : 58168

واردات خودرو چگونه بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اثر می گذارد؟

واردات خودرو چگونه بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اثر می گذارد؟
یکی از دلایلی که همواره از سوی مسئولین وزارت صمت برای تصمیم به آزادسازی واردات مطرح می‌شود، کنترل بازار متشنج چند سال اخیر خودرو است.

به گزارش شهر بورس به نقل از اقتصادآنلاین، چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد و اتخاذ سیاست‌های دستوری در کنار انحصار، بازار و صنعت خودروی کشور را با مشکلات متعددی همچون رکود و افت کیفیت مواجه کرده است.با این اوصاف واردات خودرو چگونه بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اثر می گذارد؟

حالا مسئولان وزارت صمت با آزادسازی واردات خودرو با محوریت واردات خودروی اقتصادی تلاش دارند تمام این مشکلات را بر طرف کنند و قیمت خودرو در بازار کاهش یابد.

بانک آینده

 واردات خودرو پس از حدود ۴ سال ممنوعیت آزاد شد و یکی از دلایلی که همواره از سوی مسئولین وزارت صمت برای تصمیم به آزادسازی واردات مطرح می‌شود، کنترل بازار متشنج چند سال اخیر خودرو است.

بازاری که پس از بازگشت تحریم‌ها و تداوم سیاست‌های غلطی همچون قیمت گذاری دستوری روز به روز آشفته تر شده است و حالا طبق گفته‌های مسئولین وزارت صمت قرار است با آزادسازی واردات خودرو و ورود خودروهای اقتصادی به کشور از التهاب آن کاسته شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در خصوص تاثیر واردات خودرو بر رفع التهاب بازار خودرو گفت: آئین نامه واردات خودرو صرفا کلیاتی از این طرح را مشخص کرده بود و بدون مشخص شدن تعرفه‌ها و سایر هزینه‌هایی که می تواند سربار واردات خودرو باشد نمی توان در خصوص تاثیر قطعی این واردات بر بازار و قیمت خودرو اظهار نظر کرد.


بیشتر بخوانید:تغییر زمان عرضه وانت کارا در بورس کالا


واردات خودرو چگونه بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اثر میگذارد؟

به عقیده وی اگر دولت تصمیم بگیرد خودروهای اقتصادی را با تعرفه صفر درصد وارد کند می توان گفت که واردات این خودروها تا حدودی می تواند بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد. به این صورت که اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار بفروشیم قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

البته باید در نظر داشت حتی در صورتی که تعرفه واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری صفر باشد و این خودروها با قیمتی ۳۵۰ میلیون تومانی به بازار عرضه شوند، همچنان نمی توان از لفظ اقتصادی برای این خودروها استفاده کرد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان پیشتر به اقتصادآنلاین گفته بود: خودروی اقتصادی تعریف مشخصی دارد و در سراسر دنیا باید بتوان با مجموع حقوق ۱ سال خودروی اقتصادی خرید که با حداقل قیمت ۳۵۰ میلیونی برای اینگونه خودروهای وارداتی نمی توان به آن‌ها اقتصادی گفت.

یکی دیگر از دلایلی که دولت برای آزادسازی واردات به خصوص واردات خودروهای اقتصادی همواره مطرح کرده ترغیب خودروسازان به افزایش کیفیت با رفع انحصار و همچنین افزایش سطح کیفیت خودروهای به اصطلاح ارزان قیمت موجود در بازار بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران گفت: شرکت‌هایی همچون کیا و هیوندای برای حفظ برند تجاری خود معمولا از کیفیت خودروهای اقتصادی خود نمی کاهند و می توان از خودروهای اقتصادی وارداتی انتظار کیفیتی مطلوب داشت.

سعید موتمنی همچنین در اظهارات خود با اشاره به این نکته که خودروهای وارداتی باید برای همه سلیقه‌ها مناسب باشند از اعمال سقف و محدودیت برای خودروهای وارداتی انتقاد کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =

پراپ تریدینگ

کمان