صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر : 94034

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره «حپرتو»/ نماد تازه وارد فرابورسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه چیز درباره «حپرتو»/ نماد تازه وارد فرابورسی چه ویژگی‌هایی دارد؟
شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس (حپرتو) که به تازگی وارد بازار فرابورس شده، به دنبال به دست آوردن سهم ۵ درصدی از بازار حمل‌ونقل ریلی کشور است.

به گزارش شهر بورس، با جهانی شدن اقتصاد و گسترش پیوندهای اقتصادی کشورها با یکدیگر، آمارها، داده‌ها و شاخص‌های مقایسه بین‌کشوری اهمیتی بیش ‌از‌ پیش یافته و بر‌همین اساس برخی سازمان‌های معتبر بین‌المللی اقدام به گردآوری و انتشار آمارها و شاخص‌های مقایسه‌ای بین‌کشوری می‌نمایند.

از مهم‌ترین شاخص‌ها در حوزه حمل و نقل، شاخص LPI (Logistics Performance Index) می‌باشد که به‌ صورت دوسالانه توسط بانک جهانی ارائه می‌شود. شاخص عملکرد لجستیک یک شاخص چند بعدی می‌باشد که عملکرد بخش لجستیک یک کشور را ارزیابی می‌نماید و از سال 2007 به صورت دو سالانه منتشر می‌شود. این شاخص، عملکرد هر کشور را در شش حوزه که مهم‌ترین ابعاد صنعت لجستیک کنونی را شکل می‌دهد، اندازه‌گیری می‌نماید.

این شش حوزه لجستیکی عبارت است از:

1. کارایی فرایندهای ترخیص کالا
2. کیفیت زیرساخت‌های تجاری و جابجایی
3. سهولت دسترسی به کالاهای مختلف با قیمت رقابتی
4. کفایت و کیفیت خدمات لجستیکی
5. توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی
6. مناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها به مشتری در زمان برنامه‌ریزی‌شده یا زمان مورد انتظار

شاخص LPI در ایران

مطابق با این گزارش، شاخص LPI کشور ایران برابر با 2.3 (کمترین میزان 1.9) است که جزء ضعیف‌ترین عملکرد محسوب می‌گردد در نتیجه انتظار می‌رود به منظور بهبود این شاخص سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت پذیرد.

IMG 20231005 143431 274

حمل و نقل ریلی در دنیا و ایران

ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ ﺑﺮای ﻣﺴﺎﻓﺖﻫﺎی ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. هزﯾﻨﻪ اﺣﺪاث ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ (ﺗﺮﻣﯿﻨﺎل) ﻧﯿﺰ در آن ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮآورد ﻣﯽﺷﻮد و بطور کلی ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ 14 درﺻﺪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺟﺎده‌ای و آﻻﯾﻨﺪﮔﯽ آن ﺑﺮاي ﻣﺤﯿﻂ‌زﯾﺴﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ. همچنین حمل‌ونقل ریلی بخشی از زنجیره لجستیک که به منظور جابجایی بین‌الملل کالا، ترانزیت و رشد اقتصادی در اکثر کشورها استفاده می‌شود.

احداث راه آهن ایران 11 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 1317 هجری شمسی خط شمال و جنوب به یکدیگر متصل گردید. هم اکنون طول کل خطوط راه‌آهن کشور 15037 کیلومتر، طول خطوط اصلی 11798کیلومتر و طول خطوط فرعی 3239 کیلومتر می‌باشد.

باتوجه به تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ و نقل ریلی (مصوب تاریخ 20/7/84 مجلس شورای اسلامی) به عنوان یکی از مبانی و جهت‌گیری‌های تحقق سیاست‌های کلان اصل 44 قانون اساسی، از سال 1384 و بر اساس این مصوبه و آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مرتبط، شرایط مشارکت حداکثری بخش غیر‌دولتی (خصوصی + تعاونی) از طریق واگذاری واگن‌های باری و ایجاد شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی فراهم گردیده و در این راستا علاوه بر فعالیت شرکت‌های فورواردری و بین‌المللی، بیش از 24 شرکت حمل‌و‌نقل ریلی داخلی نیز با مالکیت بیش از 29 هزار واگن در بخش حمل‌و‌نقل داخلی با نظارت و حمایت شرکت راه‌آهن ج.ا.ا با رویکرد تجاری (راه‌آهن + بخش خصوصی) در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی فعال و مشغول تجارت در حوزه ریلی می‌باشند.

صنعت حمل و نقل ریلی در بورس ایران

در بازار سرمایه مجموعا سهام 9 شرکت حمل‌‌‌ونقل ریلی معامله می‌شود که ارزشی بالغ بر 19.9هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین شرکت در این صنعت «حگهر» با ارزش بازاری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان و کوچک‌ترین شرکت نیز شرکت «حگردش» با ارزشی در حدود 572 میلیارد تومان است. اولین معیار منتخب برای ارزش‌گذاری صنعت حمل‌ونقل ریلی، نسبت قیمت به سود هر سهم است. هرچه این نسبت در یک شرکت کمتر باشد، نشان‌دهنده ارزندگی بیشتر قیمت آن است.

شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس (حپرتو)

شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس در سال ۹۱ با نام پرتوانرژی خلیج فارس تاسیس و در سال ۹۷ به نام پرتوبارفرابر خلیج فارس تغییر نام پیدا کرد.

به‌‌طور کلی در سال 1399 توانست با حمل بیش از 800،000 تن محصولات فولادی و نفتی و کنسانتره و گندله آهن و همچنین برخی از کالاهای تجاری در شبکه راه‌آهن ج.ا.ا در حمل بار در بین شرکت‏های حمل‌و‌نقل ریلی لبه‌کوتاه و رتبه مناسب در بین کل شرکت‏های حمل‌ونقل ریلی در شرکت راه‌آهن ج.ا.ا را به خود اختصاص دهد.

IMG 20231005 143509 226

این شرکت در سال 1399 با بارگیری و حمل بیش از 194،000 تن فرآورده‏های نفتی و همچنین تقریباً با بارگیری 552،000 تن محصولات معدنی، فولادی، کنسانتره و گندله آهن توانسته جایگاه به‌سزایی در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کسب نماید.


بیشتر بخوانید: امید به سودآوری حپرتو/ دومین عرضه موفق کارگزاری بانک آینده


۱۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس با دارا بودن کادری متخصص و مجرب و دفاتر فعال در شهرهای مختلف از جمله در بندرعباس، سبزوار، سنگان، خواف، ماهشهر، سمنگان، سیرجان و تهران و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات بارگیری و تخلیه کانتینر در زمره شرکت‏های با قابلیت حمل‌و‌نقل ترکیبی به‌شمار می‏رود که می‏تواند نقش موثری در ارتباط بین حمل‌و‌نقل جاده‏ای و حمل‌و‌نقل ریلی از نگاه متخصصین و کارشناسان صنعت حمل‌و‌نقل بازی کند.

چشم انداز شرکت جهت حمل بار در سال 1402 به میزان 1,062,000,000 تن و به دست آوردن سهم 5 درصدی از سهم بازار می‌باشد.

از دیگر خدمات شرکت میتوان به راهبری، نظارت بر سیر و حرکت، تخلیه و بارگیری، ساخت و تولید، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل اشاره کرد.

ناوگان شرکت پرتوبار فرابار

1405 دستگاه انواع واگن ریلی در اختیار شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس قرار دارد که شامل واگن های مخزن‌دار، لبه بلند و لبه کوتاه هستند. واگن‌های لبه بلند در دوسال گذشته به ناوگان شرکت اضافه شدند. برخی از واگن‌ها بصورت استیجاری هستند که قرارداد آنها از سال 1400 به مدت سه سال تا اردیبهشت سال 1403 می‌باشد.

IMG 20231005 143304 673

IMG 20231005 143314 085

طرح‌های در دست اجرای شرکت پرتوبار فرابار

  • حمل محموله‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق واگن‌های مخزن‌دار
  • حمل شمش فولادی از مجموعه جهان فولاد سیرجان به مقصد بندرعباس و کاشان
  • حمل سالانه یک میلیون تن گندله سنگ‌آهن از مبدا خواف به مقصد فولاد سبزوار
  • حمل محصولات شرکت فولاد زرند ایرانیان به مقصد بندرعباس
  • حمل گندله تولیدی شرکت فولاد بوتیا به مقصد بندر عباس
  • حمل آهن‌اسفنجی از مبدا فولاد سبزوار به مقصد همدان
  • حمل بارهای کانتینری و متفرقه داخلی و بین المللی

برنامه‌های آتی شرکت پرتوبار فرابار

  • حفظ بازارهای موجود و ادامه همکاری با شرکت‌های پارس فولاد سبزوار، ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ذوب آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، فولاد گیلان، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی لرستان، پلیمر کرمانشاه
  • توسعه بازار در راستای حمل محصولات فولادی، کالاهای تجاری و ترانزیت در کلیه مبادی و مقاصد ریلی کشور
  • ارتقاء برند شرکت در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی با هدف افزایش تن کیلومتر حمل بار و کسب حسن شهرت و کسب رضایت مشتریان
  • توسعه و بهینه‌سازی ناوگان ریلی شرکت در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تعمیراتی
  • همکاری و تعامل هرچه بیشتر با شرکت راه ‌آهن ج.ا.ا به‌منظور حفظ و توسعه منافع متقابل
  • توسعه، ، جذب و آموزش منابع انسانی و حفظ نیروهای کارآمد

IMG 20231005 143001 824

IMG 20231005 142758 474

برآورد ارزش نهایی شرکت پرتوبار فرابار

ارزش‌گذاری شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس توسط شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان براساس روش‌های تنزیل جریان نقد آزاد حقوق صاحبان سهام (FCFE)، تنزیل جریان نقد آزاد (FCFF)، تنزیل سودهای تقسیمی (DDM)، ارزش‌گذاری نسبی قیمت به سود (P/E) و روش ارزش روز خالص دارایی‌ها (NAV) صورت پذیرفته است.

از مزیت‌های تنوع در روش‌های مورد استفاده این است که در ارزش‌گذاری حاضر هم وضعیت فعلی شرکت مورد توجه قرار گیرد و هم به وضع شرکت در آینده توجه می‌شود.

IMG 20231005 143142 861

روش‌هایP/E  وNAV وضعیت فعلی شرکت و روش‌های تنزیل جریان نقد آزاد حقوق صاحبان سهام (FCFE)، تنزیل جریان نقد آزاد (FCFF)، تنزیل سودهای تقسیمی (DDM)، وضعیت آینده شرکت را در نظر می‌گیرد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان