تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر : 113325

عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان در گفت‌وگو با شهر بورس:

همه جای دنیا اولویت با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است

همه جای دنیا اولویت با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است
محمد نظیفی عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان گفت: در تمام دنیا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اولویت دارد؛ در خصوص نوسانات بازار سرمایه ایران در سال‌های گذشته اگر سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم بیشتر بود قطعاً مردم تجربه سرمایه‌گذاری بهتری را از سر می‌گذراندند.

محمد نظیفی عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان در گفت‌وگو با شهر بورس درباره این گروه مالی اظهار داشت: گروه مهرگان، گروه مالی تخصصی ساتا است؛ ساتا به عنوان یک صندوق بازنشستگی به عنوان مجموعه‌ای که ترکیب دارایی‌های آن پتروپالایشی است، شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: سهم تقریبی 30 درصدی از اقتصاد پتروپالایشی کشور در ساتا بوده و گروه مهرگان هم بازوی تخصصی مالی این مجموعه است و مدیریت دارایی، اصلاح پرتفوی و کارهایی از این دست را هم به صورت مشاوره‌ای و هم اجرایی انجام می‌دهد.

عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان تصریح کرد: در خود گروه در کنار شرکت‌های مرتبط با صنعت مالی که بخشی از خدمات ارائه شده گروه هستند، بخشی از پرتفوی ساتا را هم داریم مثل بخشی از پارسان، بخشی از مارون و بخشی از بیمه کوثر. یعنی پرتفوی، پرتفوی متنوعی است و گروه مالی هم به دلیل ذات آن به دنبال متنوع‌تر کردن پرتفوی است.

وی ادامه داد: پتروپالایشی‌ها ارزش زیادی دارند اما از طرفی هم پرتفوی را یک دست می‌کنند و ریسک همبستگی پرتفوی را افزایش می‌دهند.

نظیفی با بیان اینکه به عنوان یک گروه مالی شرکت سرمایه‌گذاری امین توان، شرکت سبدگردان مهرگان و کارگزاری آرمون بورس و صندوق بازارگردانی و سهامی و سرمایه‌گذاری جسورانه را داریم، گفت: صندوق جسورانه ارغوان، صندوق طلوع بامداد مهرگان و صندوق بازارگردانی مهرگان را داریم که در نوع خود جزو بزرگ‌ترین صندوق‌ها هستند و مسئولیت بازارگردانی سایز بالایی از بازار را دارد.


بیشتر بخوانید:حداقل سن برای استخدام در آموزش و پرورش اعلام شد


عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان ادامه داد: به نوعی به دلیل وابستگی به مجموعه ساتا، خدمات ما شامل تمام خدمات مالی شستا، غدیر و بیمه کوثر هم می‌شود یعنی اقتصادی که با آن در ارتباط هستیم اقتصاد بزرگ و بخش استراتژیکی از اقتصاد کشور است.

وی درباره سهامی عام شدن گروه مالی مهرگان عنوان کرد: سهامی عام شدن ما، ماه گذشته اتفاق افتاد و در صف عرضه در بورس اوراق بهادار تهران هستیم و امیدواریم به‌زودی و در شرایط مناسب بازار شاهد عرضه اولیه شدن گروه باشیم.

نظیفی درباره نقاط مثبت و منفی سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم تصریح کرد: وقتی از یک واسطه برای انجام کاری استفاده می‌کنیم پدیده‌ای به نام هزینه تراکنش داریم که در اقتصاد لحاظ می‌شود؛ ما برای سرمایه‌گذاری یا باید خودمان شرکت تأسیس کنیم که قطعاً بازدهی بالایی دارد اما ببینید چه ریسکی را به فرد وارد می‌کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل شما یک قدم عقب‌تر می‌آیید زیرا ریسک‌های راه‌اندازی را نمی‌خواهید تحمل کنید و سهام آن شرکت را می‌خرید، اگر همین استدلال را بسط دهیم ما به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌رسیم؛ صنعت مالی هم یک کار تخصصی است که متخصصین و نهادهای مالی خودش را دارد و این نهادها برای سرمایه‌گذاران امکان استفاده از بازدهی بازار را بدون قرار گرفتن در معرض ریسک‌های ناشی از فقدان تخصص مرتبط فراهم می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان تصریح کرد: در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شما ریسک کمتری را متحمل می‌شود و طبیعتاً بازدهی هم نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم کمتر است پس شما نسبت به ریسک‌پذیری که دارید سرمایه‌گذاری می‌کنید.

وی ادامه داد: در تمام دنیا این سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اولویت دارد؛ با توجه به نوساناتی هم که در بازار ایران تجربه کردیم اگر سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم بیشتر بود قطعاً مردم تجربه بهتری را از سر می‌گذرانند.

نظیفی در پاسخ به سؤالی درباره صندوق‌ها و نقش آن‌ها در بازار سرمایه گفت: اینکه چرا صندوق‌های درآمد ثابت در شرایط فعلی جذاب شده‌اند به افزایشی بودن نرخ بهره بدون ریسک برمی‌گردد.

عضو هیئت‌مدیره گروه مالی مهرگان ادامه داد: یعنی شاهد رقابت بانک‌ها در نرخ‌های بالا هستیم و وقتی که سود بدون ریسک به بالای 27 رسیده است، این استقبال در بانک‌ها بیشتر شده است و کفه ترازو به نفع سپرده‌گذاری در بانک به جای ثبت شرکت و حضور در بازار سنگین شده است و همین نسبت هم در بازار سرمایه است که مردم به جای بازار سرمایه در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان