تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر : 53801

عقب افتادگی بازار سرمایه قطعاً جبران خواهد شد

نیما نائینیان: منتظر رشد خیره کننده بورس باشید

نیما نائینیان: منتظر رشد خیره کننده بورس باشید
نیما نائینیان کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس به زودی عقب افتادگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران خواهد کرد و بازار سرمایه به زودی با رشد خیره کننده‌ای مواجه می‌شود.

نیما نائینیان در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه چه از لحاظ تورمی و عملکرد قیمت‌ها و چه از لحاظ قیمت‌های جهانی به شدت از بازارهای موازی عقب است. دو سال پیش که شاخص کل بورس در سطح دو میلیون واحدی قرار داشت، قیمت نفت و کامودیتی‌ها خیلی پایین‌تر از سطوح کنونی بودند. الان شاخص کل در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد است، اما قیمت‌های جهانی با رشدهای بسیاری مواجه بوده‌اند.

وی افزود: با وجود افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها، شاخص کل بورس تهران تغییر چندانی نداشته، اما در همین مدت ما دو تورم 50 درصدی را تجربه کردیم. بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها نظیر کالاهای مصرفی از چیپس و پفک گرفته تا سایر بازارهای موازی مانند طلا و سکه دچارعقب افتادگی است. این عقب افتادگی جبران خواهد شد، اما نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت که این اتفاق از چه طریقی و چه زمانی رخ خواهد داد. با این حال، فاصله زمانی زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فاصله میان بازارهای مالی با فاصله زمانی زیاد از یکدیگر جبران نمی‌شوند، چراکه در این صورت فرصت آربیتراژ ایجاد می‌کنند. پس جبران عقب ماندگی بورس هم خیلی طولانی نخواهد شد و بازار سرمایه به زودی با رشد خیره کننده‌ای مواجه می‌شود.


بیشتر بخوانید: با تشکیل اتاق برای حمایت از بازار موافق نبودم


نیما نائینیان در پاسخ به این سوال که «تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام چه تاثیری بر روی بورس خواهد داشت؟»، گفت: تصویب قطعنامه‌ای که برای اولین بار صورت گرفته و با مخالفت چین و روسیه همراه بوده، دلیل بر رفتن ایران به سمت پرتگاه سقوط نیست و حتی احیای برجام را هم کم رنگ‌تر نمی‌‎کند. لحن صحبت مسئولان کشورها نیز بحث ادامه مذاکرات را منتفی ندانسته‌اند. اثر ادامه دار این تصمیم بیشتر بر روی دلار خواهد بود که می‌تواند رشد قیمتی این اسکناس را در پی داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای اتفاق نیفتد، قیمت دلار می‌تواند جهش داشته باشد. همان طور که در چند وقت اخیر و با هر خبر منفی ازبرجام، قیمت دلار رشد می‌کرد و اکنون در سقف تاریخی خود به سر می‌برد دقیقا این اتفاق تکرار خواهد شد. افزایش قیمت دلار تورم ایجاد خواهد کرد و شاخص کل بورس هم نشان داده که همواره همبستگی عجیبی با قیمت دلار دارد.

نیما نائینیان با اشاره به صنایع تاثیرپذیر از تحولات دلار، عنوان کرد: در صورتی که احیای برجام قوت بگیرد، گروه‌های ریالی و صادراتی می‌توانند با رشد خوبی مواجه شوند. چه برجام اتفاق بیفتد و چه نیفتد، بازار سرمایه رشد خواهد کرد، اما بدترین حالت برای بازار، بلاتکلیفی است. البته امیدواریم که بورس با خبر احیای برجام رشد کند، چراکه جنس رشد تورمی بازار مدنظر ما نیست.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان