صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر : 105416

نگاهی به عملکرد بزرگترین صندوق مختلط بازار‌سرمایه

نگاهی به عملکرد بزرگترین صندوق مختلط بازار‌سرمایه
مدیر صندوق زیتون گفت: تعدیل ریسک سهام با ابزارهای مشتقه و حفظ ارزش پول در برابر تورم مهم‌ترین استراتژی صندوق مختلط زیتون است.

به گزارش شهر بورس، مرتضی سجادی مدیر صندوق مختلط زیتون می‌گوید: این صندوق یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرایطی است که تورم نه آنچنان پایین است که سود بانکی آن را پوشش دهد و نه تورم آنچنان بالاست که ریسک سرمایه‌گذاری در سهام، طلا و دلار را بپذیریم که در سالجاری ما شاهد چنین وضعیتی بودیم.

مرتضی سجادی افزود: صندوق مختلط زیتون بیش از ۶ هزار‌میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد که بزرگترین صندوق مختلط بورس است و بازدهی سالانه آن به ۵۳ درصد می‌رسد. صندوق زیتون در حال حاضر 40 درصد از دارایی‌ خود را در اوراق و سپرده بانکی ، 40 درصد در سهام و 20 درصد در ابزارهای مشتقه و آپشن سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیر صندوق زیتون گفت: ما با استفاده از ابزارهای مشقه سعی کردیم پوشش ریسک داشته باشیم که در شرایط بازار نزولی  یا زمانی که تورم فروکش کرد باز هم سرمایه‌گذاران بتوانند بازدهی حداقلی را کسب کنند و در طرف مقابل اگه اوضاع و به شکلی شد که وضعیت تورمی شد ریسک کمتری در مقایسه با سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشند.

مرتضی سجادی ادامه داد: شرایطی را در نظر بگیریم که در یکسال آینده  تورم و بازدهی شاخص‌کل صفر باشد صندوق زیتون در این شرایط بازدهی حدودا ۲۵ درصدی را کسب خواهد کرد در شرایط تورمی حدود ۵۰ الی ۶۰ درصدی نیز صندوق زیتون همچنان قدرت حفظ ارزش پول را خواهد داشت، پیش بینی ما تورم حدودا ۳۰ درصدی برای سال آینده است که می‌توان صندوق زیتون را یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این شرایط معرفی کرد.

صندوق مختلط چیست؟ 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای جدید مالی هستند که امکان سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی را برای افراد فراهم می‌کنند، این صندوق‌ها براساس ریسک سرمایه‌گذاری به انواع درآمد ثابت، سهامی، و مختلط تقسیم می‌شوند.

صندوق درآمد‌ثابت همانطور که از نام آن مشخص است سود یا بازدهی مشابه سپرده بانکی و اندکی بالاتر دارد البته مهم‌ترین مزیت آن نسبت به بانک روزشمار بودن و نقدشوندگی بالا است. صندوق سهامی با ریسک بالا و وابسته به روند بورس است ممکن است در یکسان 80 الی 100 درصد بازدهی و در یکسال دیگر بازدهی صفر و حتی منفی داشته باشد.

صندوق مختلط بین دو صندوق درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد، معمولا نیمی از دارایی‌های صندوق مختلط بدون ریسک مانند سپرده‌بانکی و نیمی دیگر با ریسک و در سهام است، برآيند بازدهی صندوق‌های مختلط معمولا بالاتر از سپرده بانکی است. برای مثال صندوق مختلط زیتون که بزرگترین صندوق مختلط ایران است در بازدهی یکساله 56.3 درصد بازدهی داشته که بیش از 2 برابر سپرده‌گذاری در بانک است.

نگاهی عملکرد بزرگترین صندوق مختلط بازار‌سرمایه

بزرگترین صندوق مختلط بورس ایران کدام است؟

نماد ETF زیتون با بیش از 6 هزار 765 میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت بزرگترین صندوق مختلط بورس ایران است که بیش از 136 هزار نفر در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند. حجم دارایی تحت مدیریت صندوق نشان از اعتماد سهامداران به عملکرد این صندوق است.

بازدهی یا سود صندوق مختلط زیتون + نقدشوندگی آنی

صندوق ETF زیتون در عملکرد یکساله خود بازدهی یا سود 53 درصدی و دوساله 102درصدی داشته است که نشان دهنده بازدهی هموار این صندوق می‌باشد.

این صندوق به واسطه داشتن بازارگردان به صورت آنی نقد می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که اراده کنند سرمایه خود را از صندوق خارج کنند.

صندوق ETF زیتون برای سرمایه‌گذاری کدام افراد مناسب است؟

  • افرادی که سود بالاتر از بانک می‌خواهند
  • افرادی که می‌خواهند از پول خود در برابر تورم محافظت کنند
  • کسانی که می‌خواهند ریسک پرتفوی بورسی خود را تعدیل کنند
  • شرکت‌های حقوقی که می‌خواهند منابع نقدی خود را سرمایه‌گذاری کنند

چگونه در صندوق زیتون سرمایه‌گذاری کنیم؟

صندوق مختلط زیتون ETF است و بر روی تابلوی معاملات بازار سهام قابل خرید و فروش است، افرادی که کد‌بورسی دارند می‌توانند به راحتی با جستجوی نماد «زیتون» این صندوق را خریداری کنند. و افرادی که کد‌بورسی ندارند می‌توانند با شماره 02179326 تماس بگیرند و با دریافت کد‌بورسی در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

  •       کد‌بورسی دارید / ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری/ رفتن به قسمت جستجو / وارد کردن عبارت «زیتون»  / خرید به میزان دلخواه 
  •       کد بورسی ندارید / تماس با شماره 02179326 /دریافت کد‌بورسی / خرید نماد سرو 

برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به صفحه صندوق مختلط زیتون مراجعه کنید و شماره خود را ثبت کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − شش =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان