شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۳۷
کد خبر : 9585

نگاهی به راهکارهای بهبود بورس

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، کارشناسان ضمن ارزیابی روند اصلاحی اخیر شاخص بورس معتقدند؛ رشدی که پیش‌بینی شده بود تا پایان سال در بازار شاهد باشیم در کمتر از یک ماه رخ داد؛ بنابراین احتمال ایجاد چنین اصلاحی در بازار دور از ذهن نبود و اکنون سهامداران نباید نگرانی چندانی را از چنین اصلاح

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، کارشناسان ضمن ارزیابی روند اصلاحی اخیر شاخص بورس معتقدند؛ رشدی که پیش‌بینی شده بود تا پایان سال در بازار شاهد باشیم در کمتر از یک ماه رخ داد؛ بنابراین احتمال ایجاد چنین اصلاحی در بازار دور از ذهن نبود و اکنون سهامداران نباید نگرانی چندانی را از چنین اصلاح ایجاد شده‌ای در بازار داشته باشند.

افت اخیر شاخص بورس بیشتر از همه، سهامدارانی را ترساند که به دنبال رشد پرشتاب شاخص بورس در چند ماه گذشته وارد این بازار شدند و بخش زیادی از سرمایه های در اختیار خود را به صورت هیجانی، بدون هیچ تحلیلی از معاملات بازار و با گمان کسب بازدهی‌های چشمگیر و سودهای چند برابری وارد بورس کردند اما در کوتاهترین زمان ممکن بازار تغییر مسیر داد.

سهامداران تازه‌وارد به دلیل کمبود اطلاعاتی که از سرمایه‌گذاری در بورس و روند معاملات این بازار داشتند، تصور می‌کردند که روند چند ماه نخست بازار باید به صورت دائمی ادامه‌دار باشد.

هشدار به سهامداران تازه‌وارد

با بازگشت بازار سرمایه به روزهای صعودی و تداوم رشد بازار، شاخص بورس در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کانال دو میلیون واحد دست پیدا کرد، از همان ابتدا و با ورود شاخص بورس به این قله تاریخی هشدارهای لازم از سوی فعالان حرفه ای بازار در زمینه احتمال ریزش شاخص بورس داده شد.

براساس گزارش ایرنا، با توجه به حمایت های گسترده دولت و سایر مسوولان عالی‌رتبه حاضر در بازار، سهامداران به هیچ عنوان تصوری از تداوم از روند نزولی به مدت سه ماه را نداشتند و ادامه این روند بازار باعث شد تا همانگونه که شاخص بورس به دلیل رفتارهای هیجانی سهامداران رشد کند باز هم با رفتارهای هیجانی آنها برای خروج از بازار و فروش سهام خود به اصلاح بازار عمق ببخشند و سهامداران از مرداد ماه روزهای تلخی را در این بازار بچشند.

عوامل تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس

«جلال روحی» در گفت‌وگویی به افت اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: بازار از اواخر مرداد ماه بعد از رشد پرشتابی که از ابتدای سال تجربه کرد وارد فاز کاهشی شد و روند اصلاحی را در پیش گرفت.

وی ادامه داد: شاخص بورس بعد از فتح قله دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به کانال کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید و افت حدود ۳۵ درصدی را تجربه کرد.

روحی اصلاح اخیر شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و افزود: بخش عمده ای از این موضوع ناشی از پول های سرگردانی بود که به بازار سرمایه ورود پیدا کردند و باعث شد تا قیمت سهام طی یک فرآیند چهار ماه رشد فزاینده‌ای را به‌دست آوردند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از همان زمان و بعد از رشد غافلگیرکننده شاخص بورس، برخی از کارشناسان معتقد بودند که رشد بازار خارج از قاعده است و سهامداران نباید بدون هیچگونه تحلیلی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار تصمیم‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ورود نقدینگی های گسترده به بورس زمینه بهم ریختگی بازار را فراهم کرد اما به مرور و بعد از رشد غافلگیرکننده شاخص بورس پول‌های در گردش بازار از بورس خارج شدند.

روحی افزود: هر چقدر بازار عمق پیدا کند جریان رصد پول های حاضر در بازار نسبت به زمانی که بازار از عمق کمتری برخوردار است با مشکل همراه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان بازار در زمان رشد بازار شروع به خرید سهام بزرگ و شاخص ساز کردند و به تبع آن سهام کوچک و متوسط حاضر در بازار با افزایش تقاضا همراه شدند تا از قافله رشد سهام عقب نمانند.

بیشتر بخوانید؛
اولین تحرکات امروز بورس/ فلزات اساسی تقاضای خوبی دارند

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان