شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
کد خبر : 13376

نکاتی که باید پیش از ورود به بورس بدانید

هر فعالیتی برای شروع نیاز به آمادگی دارد و ورود به بورس نیز به همین صورت است. خلاف تصور اشتباه برخی از افراد، به هیچ وجه با شانس و به طور اتفاقی نمی‌توان در بورس روند مثبتی را تجربه کرد. برای سودآوری در بازار سرمایه باید اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه را در

هر فعالیتی برای شروع نیاز به آمادگی دارد و ورود به بورس نیز به همین صورت است. خلاف تصور اشتباه برخی از افراد، به هیچ وجه با شانس و به طور اتفاقی نمی‌توان در بورس روند مثبتی را تجربه کرد. برای سودآوری در بازار سرمایه باید اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه را در اختیار داشت و با تمرین و تجربه به مدیریت درستی در این حوزه رسید؛ مدیریتی که بتواند ما را به سوی هدف و روند مورد نظرمان هدایت کند.

در این میان عده‌ای نیز هستند که از ورود به بورس هراس دارند و تصور می‌کنند از پس اعداد و ارقام و تحلیل‌های این بازار بر نمی‌آیند اما باید بدانید که اگر دانش این کار را به دست آورید و آموزش‌های لازم را دیده باشید، می‌توانید سرمایه‌ خود را به سود برسانید و از مزایای این بازار بهره‌مند شوید.

افرادی که قصد ورود به بورس را دارند، در هر یک از این دو دسته که باشند باید پیش از آغاز سرمایه گذاری نکاتی را در نظر داشته باشند که دانستنشان به روشن‌تر شدن مسیر آنان در بازار بورس کمک می‌کند.

ورود به بورس قلق دارد

نکاتی که باید پیش از ورود به بورس بدانید

شاید بتوان بورس را به رانندگی تشبیه کرد. امکان دارد آموزش‌های رانندگی که ضروری هم هستند، برای ما با استرس و حتی خطر همراه باشند؛ اما در صورتی که درست و اصولی طرز استفاده از خودرو را بیاموزیم و نکات رانندگی را به خوبی اجرا کنیم، نه تنها به ما ضرر نمی‌رساند، بلکه تاثیر مثبت زیادی در زندگی ما دارد.         

فعالیت در بازار سرمایه هم به همین نحو است. اگر بدون آگاهی و دانش کافی وارد آن شویم، نتیجه ای جز شکست و آسیب اقتصادی ندارد. اما اگر قبل از ورود به آن، آموزش های لازم را ببینیم و به اندازه کافی مطالعه کنیم و از راهنمایی‌های کسانی که در این حوزه سواد و تجربه کافی را دارند، بهره ببریم، ورود به این عرصه فرصتی سودآور خواهد بود که کیفیت زندگی ما را بهبود خواهد بخشید.

با هر مبلغی می‌توان آغاز کرد

هر قشری از جامعه با ورود به بازار سرمایه قادر است از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند و از مزیت‌های آن بهره‌مند شود. شروع فعالیت در بورس نیازمند سرمایه زیادی نیست و ورود به آن با هر وضعیت اقتصادی‌ ممکن است؛ به طوری که چه با ۱۰۰ هزار تومان و چه با ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توان سرمایه گذاری در این بازار را آغاز کرد. مهم این است که شما چگونه از قابلیت‌های آن برای کسب سود و درآمد استفاده کنید. در حقیقت شما باید با مطالعه و آموزش‌های درست به سرمایه بالا برسید و کسب دانش و درخواست راهنمایی از افراد آگاه برای فعالیت در این بازار بسیار ضروری است.

اشتباه فکر نکنید

در مورد بورس دو ذهنیت اشتباه وجود دارد؛ اینکه تصور کنید با ورود به بازار سرمایه به سرعت به سود و سرمایه زیادی می‌رسید و دیگر این که عوامل مختلف در بازار بورس همواره سرمایه شما را تهدید می‌کند و نوسانات بازار باعث شکست و ضرر شما می‌شود.

این دو طرز فکر اشتباه هستند. در حقیقت، فعالیت در بورس، فرآیندی است که احتیاج به بررسی، تحلیل، شکیبایی و ارزیابی درست دارد. برای سرمایه گذاری در این بازار باید تفکری تحلیل‌‌گر داشت؛ به این معنی که باید نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داشته باشید و نیز فرصت‌ها و خطرات بورس را به موقع شناسایی کنید.

باید بدانید که برای شروع و تحلیل و ارزیابی باید از چه روش‌ها و اصولی بهره ببرید. شاید در بورس گاهی موفقیت‌هایی با بازدهی سریع به دست آورید؛ اما هدف مهم‌تر پیگیری یک روند مداوم و استراتژیک است.

هدف خود را روشن کنید

برای شروع هر کاری ابتدا باید اهداف خود را مشخص کرد. برای موفقیت و پیشرفت در بورس نیز ابتدا باید موقعیت خود را به خوبی ارزیابی کنید و تعیین کنید که با ورود به بورس قصد دارید به چه نقطه یا جایگاهی در این سرمایه گذاری برسید.

آیا پولی را پس‌انداز کرده اید و قصد دارید با سرمایه گذاری آن به سوددهی بیشتری برسید؟ آیا بیکار هستید و این بازار را به عنوان شغل و منبع درآمد در نظر گرفته‌اید؟ آیا سرمایه قابل توجهی دارید و می‌خواهید آن را در سبدهای سرمایه گذاری و متنوع بورس بگذارید؟

با طرح سوالات بالا مشخص است که ابتدا باید هدف های خود را تعیین کنید و شناختی دقیق از وضعیت و خواسته خود داشته باشید تا هدف‌های درست و منطقی برای خود اتخاذ کنید.

ضمن اینکه باید از پولی برای سرمایه گذاری استفاده کنید که به آن احتیاج فوری نداشته باشید. اگرچه قدرت نقدشوندگی سرمایه در این بازار بالا است اما اگر شما نیاز فوری به پول داشته باشید، ممکن است نتوانید به سرعت به پول نقد برسید. اگر برای سرمایه گذاری در بورس از فردی پول قرض گرفته‌اید، باید با دقت و محتاط‌تر در بازار و خرید سهام‌ مختلف اقدام کنید. می‌بینید که شناخت خودتان نیز برای ورود به عرصه بازار چقدر مهم است.

فریب نخورید

در هر عرصه‌ای زمانی که برای سرمایه گذاری اقدام می‌کنید، همیشه برخی افراد سودجو نیز پیدا می‌شوند که قصد به دام انداختن و تصاحب سرمایه شما را دارند. آن‌ها با مشاوره‌های غیرعلمی و غیرتخصصی خود به شما وعده‌های پررنگ و لعاب می‌دهند، برای مثال شما را با وعده‌ی سود‌های زیاد در بازه‌های کوتاه‌مدت، تضمین سوددهی و غیره دلخوش می‌کنند.

تمام این ادعاها تنها فریب است. با ورود به بازار سهام نمی‌توان در زمان خیلی کوتاه پول زیادی کسب کرد و نیز تضمینی برای سوددهی سرمایه شما در بورس وجود ندارد. برخی سهام‌ها ریسک بیشتر و تعدادی از ریسک کمتری برخوردار هستند. تنها فردی در این محیط نتیجه مطلوبی را شاهد خواهد بود که با حفظ تعادل بین ریسک بازار بورس و بازدهی سرمایه گذاری، مدیریت درستی داشته باشد.  

پس به خاطر داشته باشید که فعالیت در بازار سهام، تلاشی پیوسته همراه با هوشیاری بالا و دقت لازم دارد.

دانش اقتصادی خود را افزایش دهید

عوامل مختلفی در بازار سهام تاثیرگذار هستند. شرایط سیاسی، فرهنگی، نوع سهام شرکت‌ها، نوسان بازار و غیره هر یک بر بازار بورس تاثیر می‌گذارد. پس ضروری است که بدانید بورس از چه عواملی متاثر می شود و در اقتصاد از چه متغیرهایی باید آگاهی داشته باشید. واضح است که اگر با مفاهیم اقتصاد و بازار سهام آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید سرمایه خود را به درستی مدیریت کنید.

در صورتی که با مفاهیم مختلف اقتصاد آشنا باشید، در شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی و موارد دیگر می‌توانید بازار را به خوبی تحلیل کرده و تصمیم‌گیری درستی داشته باشید. پس در هر سطح و با هر مبلغی که قصد ورود به عرصه بورس را دارید، باید با اصول ابتدایی بازار سهام و اقتصاد آشنایی داشته باشید. بدیهی است که جریانات مثبت اقتصاد کشور بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی می‌گذارند و رشد شاخص را به همراه دارند و برعکس، مشکلات اقتصادی روند آن را منفی می‌کند.

در انتخاب کارگزاری دقت کنید

کارگزاری بورس نقش واسطه‌ای میان بازار بورس و شخص فعال در آن را بر عهده دارد. سرمایه گذاران باید حتما از طریق یک کارگزار، سهام خود را خرید و فروش کنند. در حقیقت، هر نوع مبادله سهامی در بورس به واسطه کارگزار انجام می‌شود. با کمی دقت و مطالعه در اینترنت، می‌توانید کارگزاری‌هایی را که به بهترین نحو به شما خدمات می‌دهند و شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنند، انتخاب کنید. ضمن اینکه باید کد معاملاتی یا بورسی را هم از طریق کارگزاری دریافت کنید تا بتوانید فعالیت خود را در بورس آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که با کارگزاری‌ای همکاری کنید که با روند کار آن راحت‌تر هستید و نسبت به آن احساس رضایت دارید. پس تلاش کنید تا با برقراری ارتباط با آن‌ها و نیز مراجعه به سایت مربوط به کارگزاری مورد نظر خود، از خدمات آن اطلاعات لازم را به دست آورده و پی ببرید که کدام یک از آن‌ها اطمینان خاطر بیشتری به شما می‌دهد. در این زمینه می توانید از افرادی که سابقه فعالیت در بورس را دارند نیز مشورت بگیرید.

بورس نیاز به یادگیری دارد

اگر تصمیمی جدی برای شروع فعالیت در این عرصه از سرمایه گذاری را دارید، باید قبل از هر چیز آموزش‌های لازم را دیده و با هوشیاری فعالیت خود را مدیریت کنید. زمانی که دانش کافی داشته باشید، بدون حاشیه پیش می‌روید و تحت تاثیر شایعات و هیجان‌های بازار قرار نمی‌گیرید و با آگاهی تصمیم‌گیری می‌کنید.

همیشه عده‌ای برای کسب منافع بیشتر در بازار شایعه پراکنی می‌کنند تا از این طریق بر تصمیمات سرمایه ‌گذاران تاثیر بگذارند. برای اینکه در دام این افراد نیفتید، باید مسیرهای بورس را به خوبی بیاموزید. اما به چه روش می‌توان روندهای بازار سهام را آموخت؟

 برای یادگیری کتاب‌ها و سایت‌ها در اختیار شما هستند

در حال حاضر سایت‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه بازار سهام و فعالیت و سرمایه گذاری در آن مطالب مفیدی ارائه می‌کنند و برخی از آن‌ها جنبه‌های مختلف این بازار را با دقت تحلیل می‌کنند.

در این زمینه نویسندگان متعددی نیز کتاب‌هایی نوشته‌اند که با کمک آن‌ها می‌توان مفاهیم و فرآیند بورس را شناخت و دانش مناسبی از آن به دست آورد اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که این منابع هر اندازه که مستند و جامع باشد، قادر نخواهند بود که جایگزین تعامل شما با افراد باتجربه در بورس شوند زیرا در صورتی که در این حوزه تازه‌وارد باشید، نخواهید توانست درکی عمیق و درست از مطلب‌های منتشر شده در این کتاب‌ها و سایت‌ها به دست آورید و گاه دچار سوءتفاهم در برخی مطالب خواهید شد.

تحلیل موشکافانه فرآیند بازار سهام، نیاز به ارزیابی دقیق موضوعات گوناگونی دارد که بر بازار اقتصاد تاثیر می‌گذارد. تنها آگاهی از قیمت‌ها مهم نیست؛ بلکه روندهای این بازار، عملکرد شرکت‌ها، سیاست و مسائل دیگر هم باید بررسی شود؛ مسائلی که در بالا یا پایین رفتن ارزش سهام تاثیرگذارند. پس برای یادگیری درست و جامع این عرصه، باید آموزش‌های بنیادی ببینید.

کلاس‌های آموزش حضوری را فراموش نکنید

هر فردی پیش زمینه‌ای از اقتصاد و مفاهیم بورس دارد، ضمن اینکه با توجه به ضریب هوشی هر فرد، سطح یادگیری مفاهیمی از جمله سیاست و اقتصاد متفاوت است. به عبارت دیگر، ممکن است شخصی با مطالعه و بررسی منابع سرمایه گذاری در این محیط، درک درست و فهم کافی را به دست آورد و بتواند فعالیت خود را شروع کند اما شخص دیگر قادر نباشد بدون کمک دیگران و به تنهایی آمادگی فعالیت در بورس را پیدا کند. بنابراین شرکت حضوری در کلاس‌های بورس، باعث ارتباط دو طرفه و تعامل با یک فرد باتجربه در این زمینه می‌شود که دید روشن‌تری به شما خواهد داد.

مزیت های شرکت در دوره های حضوری آموزش بورس

دوره‌‌های آموزش سرمایه گذاری یک پشتوانه محکم برای کسب و کار شما خواهند بود. حتی اگر قادر باشید بدون حضور در این کلاس‌ها فرآیند سهام را بیاموزید، این دوره‌ها فواید دیگری نیز برای شما دارند. افرادی که در این دوره‌ها تدریس می‌کنند، معمولا خود نیز در بورس فعال هستند و تجربیات مفیدی در اختیار شما قرار خواهند داد و مواردی که شما طی چند سال حضور در بازار بورس و با آزمون و خطاهای بسیار به دست خواهید آورد، در این دوره‌ها در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

در کلاس‌های آموزشی بورس، انواع تحلیل‌های تکنیکال، فاندامنتال و روان‌شناسی بازار که برای ورود به این حوزه ضروری است، آموزش داده می‌شود. همچنین در این مسیر ممکن است اتفاقات ناگهانی‌ای رخ دهند که در این دوره‌ها روش عبور از آن‌ به شما آموخته خواهد شد. پس سعی کنید در میان هیاهویی که برای بورس به راه افتاده است، راه‌های درست را برگزینید و از تجربه و دوره‌های آموزشی قابل اطمینان کمک بگیرید.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان