صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر : 101451

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

نقش مثبت شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه

نقش مثبت شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه
حسین خزلی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگویی مفصل به تشریح نقش و آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی بر شفافیت و رشد بازار سرمایه پرداخت.

حسین خزلی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگویی تفصیلی با شهر بورس به نقش و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت بازار سرمایه و مسائلی از این دست پرداخت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است.

شهر بورس: راه‌کارها جدید برای پیشرفت بازار مالی را چه می‌دانید؟

سوشال تریدینگ یعنی معاملات متکی بر شبکه‌های اجتماعی، از جمله راه‌کارهای جدیدی است که در بازارهای مالی وجود دارد. در گذشته با گسترش اینترنت ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر پیدا کرد و اکنون با ورود شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم و  دسترسی آزادانه و آسان به اطلاعات در جریان، شاهد تغییر ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که بازارهای مالی هم شامل این تاثیرپذیری است.

اجازه حضور افراد با نفوذ جهت ارائه نظرات یا سفارشاتشان در بازار سرمایه، برای همگرا کردن دیگران در معاملاتشان بحث روز دنیا است. در همین راستا در سوشال تریدینگ دو پدیده کپی تریدینگ و میرور تریدینگ (Mirror Trading)  یا تریدینگ آینه‌ای بوجود آمده است.

نقش مثبت شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه

امروزه در بازارهای فارکس، کریپتو و سهام، کارگزارها و نهاد‌های مالی سعی می‌کنند با تشکیل شبکه های اجتماعی معاملاتی، بستری را برای تبادل نظر و اطلاعات میان متخصصان و سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. ‌ سرمایه‌گذاران می‌توانند در همین شبکه‌های اجتماعی سفارشات خود را به کارگزار ارسال کنند که این امر سبب افزایش سرعت معاملات می‌شود. البته در این خصوص باید راه‌کارهایی جهت نظارت بر فعالیت اینفلوئنسرهای حوزه مالی اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید: عملکرد ۳ صندوق کارگزاری بانک آینده با حضور در رتبه های اول تا پنجم


شهر بورس: منظور از کپی تریدینگ و میرور تریدینگ چیست؟

میرور تریدینگ یعنی فردی با نفوذ و متخصص در معاملات بازار سرمایه، اجازه افشای معاملاتش را در کانال یا گروه‌های شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و عده‌ای از سرمایه‌گذاران که تخصص کافی در این زمینه را ندارند، بتوانند درخواست‌های مشابه معاملات آن فرد را به کارگزار خود بدهند. در صورتی که این معاملات یک به یک انجام شود معاملات آینه‌ای یا معاملات انعکاسی به حساب می‌آید.

در کپی تریدینگ، سرمایه‌گذاران انتخاب می‌کنند پس از افشای معاملات یک معامله‌گر حرفه‌ای، دقیقا تمامی معاملاتشان را مشابه آن فرد انجام دهد. بنابراین می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به نفع بازار استفاده کرد و کارگزارها اجازه پیدا کنند پس از احراز هویت اشخاص و شرکت‌ها، معاملاتشان را افشا کنند.

متاسفانه یکی از روش‌های دستکاری بازار ارائه سیگنال‌های اشتباه از سوی اشخاص یا شرکت‌ها است یعنی پیشنهاد به خرید سهمی می‌دهند که خودشان می‌خواهند آن‌را بفروش برسانند. در صورتی که احراز هویت صورت گیرد و نظارت نهادهای مالی وجود داشته باشد از چنین سواستفاده‌هایی جلوگیری می‌شود. البته با توجه عمق کم بازار سرمایه ایران، در بازارها و سهم‌های خیلی بزرگ کسی نمی‌تواند با ارائه سیگنال قیمت را بالا یا پایین ببرد اما این پدیده درباره شرکت‌های کوچک، بازارهای پایه و بازارهای جانبی می‌تواند باعث دستکاری شود.

بنابراین با ایجاد دستوالعمل‌هایی، می‌توان اجازه کپی و میرور تریدینگ را مثلا در 50 سهام اول بازار آزاد اعلام کرد. از آنجایی که نمی‌توان با سلیقه جدید مردم که دوست دارند در شبکه‌های اجتماعی فعال باشند، مقابله کرد باید فرآیندها را با این سلیقه جدید تطبیق داد.

ریز ساختار بازار سرمایه ایران  با استانداردهای جهانی متفاوت است؛ در هیچ بورسی حجم مبنا و  محدوده نوسان آن هم با دو درصد وجود ندارد. باید بطور کلی ریز ساختارهای بازار سرمایه را براساس استانداردهای جهانی تنظیم کرد و فرهنگ و تکنولوژی معاملاتی را مطابق استاندارهای بین المللی به روزرسانی کرد تا ازدستکاری‌ها جلوگیری شود.

نرخ ارز، نرخ بهره و آمار اشتغال سه آماری است که مهمترین اثر را در بورس‌های دنیا می‌گذارد؛ اگر نرخ بهره بالا رود، نرخ تامین مالی بالا می‌رود و نرخ سهام پایین می‌آید. سال‌هاست مسئولین ما به دنبال شورای ثبات مالی هستند اما چون نرخ ارز تابع روابط سیاسی است و به شدت دستکاری می‌شود بر تورم هم اثر می‌گذارد و بلافاصله در بورس اثر منفی مشاهده می‌شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان