شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 58726

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛

نفت ۱۰۰ دلاری و اقتصاد ایران

نفت ۱۰۰ دلاری و اقتصاد ایران
فریدون اسعدی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ قیمت نفت ۶۵ دلار لحاظ شده و هر چه قیمت فروش نفت ایران بالاتر از این عدد باشد، به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

به گزارش شهر بورس به نقل از سنا، بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرده قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

فریدون اسعدی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با سنا در این خصوص بیان کرد: قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر برخی متغیرهای اقتصادی و سیاسی قرار دارد. هرچه فضای سیاسی در دنیا متلاطم‌تر باشد، قیمت نفت خام هم نوسان بیشتری خواهد داشت. با توجه به تلاطمات بین‌المللی، چشم‌انداز اوضاع سیاسی چندان مثبت نیست. جنگ بین روسیه و اوکراین و محدودیت‌ها در تامین گاز اروپا؛ برخی صحبت‌ها در مورد امکان بکارگیری سلاح اتمی؛ تنش‌ها بین چین و تایوان و… فضا را تیره و تار کرده و این شرایط عرضه و تقاضای نفت خام را هم تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شود. ضمن اینکه در آستانه ورود به فصل سرد سال هم قرار داریم و این موضوع نیز به افزایش قیمت نفت دامن خواهد زد. شخصا معتقدم نفت خام می تواند به محدوده ۱۰۰ دلاری برسد و با توجه به نزدیکی به فصل سرد سال، احتمالا مدتی هم در این محدوده پایدار خواهد ماند.

وی اضافه کرد: قاعدتاً قیمت فرآورده‌های نفتی نیز تحت تاثیر قیمت نفت خام قرار دارد و با افزایش قیمت نفت خام، قیمت فرآورده‌های نفتی هم در بازارهای جهانی افزایش خواهد داشت. این افزایش قیمت فرصتی برای کشورهایی که صادرکننده فرآورده‌های نفتی هستند ایجاد خواهد کرد تا حضور پررنگ‌تری در بازارهای صادراتی داشته و درآمد بیشتری محقق کنند.


بیشتر بخوانید: بورس هفته سوم مهر 1401 چه می شود؟


اسعدی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت نفت خام بر درآمدهای ایران از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی گفت: البته که افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر روی درآمد صادرات نفت ایران هم تاثیرگذار خواهد بود. در بودجه ۱۴۰۱ نفت ۶۵ دلاری لحاظ شده و هر چه قیمت فروش نفت ایران بالاتر از این عدد باشد، به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. اما در نظر داشته باشید که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و آمار صادرات نفت ایران آمار چندان مطلوبی نیست. با توجه به تحریم روسیه، این کشور به رقیبی برای ایران تبدیل شده و رقابت مخربی که شکل گرفته، موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی ایران شده و در دسترسی به برخی بازارهای کشورهای منطقه را با مضیقه مواجه کرده است. تاثیرپذیری درآمدهای صادراتی ایران از افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی به حجم صادرات ایران و دستیابی به بازارهای صادراتی بستگی خواهد داشت. آمارهای غیررسمی و شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم صادرات نفت ایران (روزانه) در حال حاضر کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه است که آمار جالبی نیست.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: صادرات ۵ فرآورده اصلی توسط دولت صورت می‌گیرد و عمده صادرات بخش خصوصی، فرآورده‌های ویژه است. مهمترین بازار صادرات فرآورده‌های نفتی ایران (عمدتا هیدروکربن سبک و سنگین)، افغانستان است که با توجه ورود فرآورده‌های ویژه به بازار افغانستان از سمت کشورهای شمال دریای مازندران، در بازار افغانستان هم با چالش‌هایی مواجه هستیم. ما به دنبال رفع مشکلات فنی در این زمینه هستیم و امیدواریم موضوع زودتر حل و فصل شود.

وی در خاتمه تصریح کرد: با شرایط فعلی به نظر می‌رسد درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی در نیمه دوم سال رشد چندانی نسبت به نیمه اول امسال نخواهد داشت. نکته اینجاست که تامین انرژی مورد نیاز مشترکین خانگی در اولویت قرار دارد و در سال های اخیر در ایام سرد سال حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از گاز تولیدی کشور (حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب) توسط بخش خانگی مصرف می‌شود و به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها چاره ای جز اینکه گاز مایع را در اختیار نیروگاه‌ها قرار دهیم تا تامین برق دچار مشکل نشود، نداریم. لذا به نظر می‌رسد نمی‌توان روی افزایش درآمدهای صادراتی ایران از محل صادرات فرآورده‌های نفتی در نیمه دوم سال، چندان حساب کرد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + چهارده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان