شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 56655

نشست هیئت اقتصادی تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزاری شد

نشست هیئت اقتصادی تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزاری شد
نشست هیئت اقتصادی تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی زمینه های همکاری تجاری دو سویه برگزار شد.

به گزارش شهر بورس، نشست تجاری هیئت اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی امروز (چهارشنبه) در تبریز برگزار شد.

بررسی زمینه های همکاری تجاری دو سویه؛ اصلی‌ترین هدف این نشست و حضور اعضای هیئت اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه در تبریز است.

محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در ابتدای نشست هیئت اقتصادی تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی به تشریح ظرفیت‌های این استان برای سرمایه گذاران پرداخت و اظهار داشت: تبریز در مسیر ترانزیت به اروپا و آسیای میانه، اصلی‌ترین مسیر به حساب می‌آید و ویژه ای در ترانزیت کالا دارد.

وی ادامه داد: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد و با آذربایجان و ترکیه دارای مرز مشترک است. پتانسیل‌های ویژه‌ای در حوزه صنعت و گردشگری در این منطقه وجود دارد و از جهت ترانزیت ریلی اصلی‌ترین راه ارتباط ایران به اروپا است.

کلامی با بیان اینکه «آذربایجان شرقی در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی زیرساخت‌های لازم را دارد»، یادآور شد: نزدیک به ۹۰ درصد اقتصاد آذربایجان در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دارد و از جمله بخش‌های مهم می‌توان به صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی، فولاد، لوازم خانگی و … اشاره کرد.

نشست هیئت اقتصادی تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزاری شد


بیشتر بخوانید: میزگرد تخصصی شهر بورس با موضوع «چالش ها و راهکارهای ورود شرکت ها به بورس»


برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم

در ادامه، واقف بهروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: در زیرساخت‌های سرمایه گذاری شهرک های صنعتی جایگاه ممتازی در آذربایجان شرقی قرار دارد. این منطقه از بسترهای قانونی خوبی برخوردار است و به سرمایه گذاران خارجی پوشش‌های حمایتی کامل ارائه می‌دهیم.

وی افزود: ثبت شرکت صددرصد ایرانی با سرمایه گذار خارجی امکان پذیر است و تضمین می‌کنیم که با سرمایه گذاران خارجی همانند سرمایه گذاران ایرانی برخورد کنیم.

بهروزی ادامه داد: همه روش‌های سرمایه گذاری برای خارجی‌ها فراهم است. در همه بخش‌های اقتصادی، سرمایه گذاران خارجی هم می‌توانند فعالیت کنند. معافیت‌های مالیاتی هم برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد که در سرزمین اصلی پنج سال و اگر در مناطق کمتر توسعه یافته باشد، به دو برابر افزایش پیدا می‌کند. همچنین این معافیت مالیاتی در منطقه آزاد ارس هم ۲۰ سال است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی عنوان کرد: بسترهای سرمایه گذاری در استان زمینه ای ایجاد کرده تا تضمین کنیم که سرمایه گذاران خارجی هیچ مشکلی نداشته باشند. در عمل و اجرا برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز طی سخنانی گفت: آذربایجان شرقی و تبریز جزو قطب‌های صنعتی و تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و تبریز از گذشته تا اکنون به‌علت نزدیکی به روسیه، قرارگرفتن در جاده ابریشم و ارتباط با کشورهای اروپایی مورد توجه قرار دارد.

عباس کمالی ادامه داد: آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰۰ کشور مراودات تجاری و اقتصادی دارد و بیشترین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع مختلفی از جمله شکلات، صنایع غذایی، پتروشیمی، کاشی، سرامیک، فولاد، لاستیک، پلاستیک، شیشه، قطعات، خودروسازی، چرم، کفش، نساجی و … انجام می‌شود و در بخش معدن نیز بالغ بر ۸۷ میلیارد تن منابع معدنی شناسایی شده وجود دارد که از این تعداد ۷۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده که ۵۲ مورد آن در آذربایجان شرقی استحصال می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی و خشکبار استان آوازه‌ی جهانی دارد و تبریز مرکز هنر صنایع دستی از جمله سرامیک، سفال، جواهرات، نقره و فرش است که فرش دستباف تبریز مهمترین صنایع دستی صادراتی ما محسوب می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خاتمه یادآور شد: بازار تاریخی تبریز، مراکز تجاری مدرن، بورس تبریز، امکانات حمل‌ونقل جاده ای، ریلی و هوایی، نیروهای متخصص، واحدهای صنعتی و دانش بنیان و مراکز آموزش عالی تنها گوشه‌ای از توانمندی‌های آذربایجان شرقی محسوب با شمار می‌آید.

مبادلات تجاری آذربایجان شرقی و تاتارستان باید به سه برابر برسد

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه طی سخنانی گفت: آذربایجان شرقی و تبریز یکی از فعال‌ترین مناطق جمهوری اسلامی است و یکی از اهداف ما از این سفر معرفی فرصت‌ها و تجارب آذربایجان شرقی و تبریز به شرکت‌های تاتارستان است.

آرتور نیکالایوف ادامه داد: نفت یکی از مهم‌ترین صنایع تاتارستان بوده که وجود این صنعت باعث توسعه یافتن پالایش و پتروشیمی نیز شده است.

وی افزود: منطقه‌ی ویژه آلابوقا تاتارستان سهم زیادی در جذب سرمایه گذار دارد و در این منطقه امتیازات ویژه ای به سرمایه گذاران در سطح منطقه و فدرال داده می‌شود.

معاون اتاق بازرگانی تاتارستان یاداور شد: خینقراد یکی از این شهرک‌های فعال در تاتارستان است که ۳۶۰ شرکت فعال دارد و علی رغم اینکه امسال تاتارستان در بین ۸۴ منطقه‌ فدراسیون روسیه جایگاه دوم را در جذب سرمایه گذار کسب کرده ولی همیشه حائز رتبه‌ی اول بودیم.

نیکالایوف عنوان کرد: در حال حاضر حجم تبادلات تجاری بین دو منطقه ۱۸۰ میلیون دلار است که بسیار پایین بوده و باید به سه برابر برسد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان