شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
کد خبر : 57053

دولت بیشتر به رفتارهای پوپولیستی تمایل دارد؛

میلاد صادقی: بورس ارزنده ترین بازار برای سرمایه گذاری بلندمدت است

میلاد صادقی: بورس ارزنده ترین بازار برای سرمایه گذاری بلندمدت است
میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی معتقد است که بازار سرمایه ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده و چرخه بعدی، متعلق به بورس خواهد بود.

میلاد صادقی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر برجام بر بازارهای ایران، اظهار داشت: مهمترین مسئله این است که آیا توافق می‌شود یا خیر. اگر فرض بگیریم که توافق می‌شود باید چهار پیش فرض در نظر گرفته شود. پیش فرض اول این است که به دلیل تفاوت و تضادهایی که بین طرف‌ها وجود دارد، احتمال پایداری توافق برای بلندمدت بسیار پایین است.

وی افزود: پیش فرض دوم این است که در 40 سال گذشته رشدهای اقتصادی ‌پایین، خروج سرمایه و استهلاک عوامل تولید باعث شده یک اقتصاد ضعیف با ساختار تولید و اقتصاد فرسوده داشته باشیم که حتی توافق هم نمی‌‎تواند فرایند قالب بر اقتصاد ما را دچار تغییرات بزرگ کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پیش فرض سوم این است که در ۱۰سال گذشته، فعالان اقتصادی و عوامل اقتصاد در رابطه با اقتصاد و متغیرهای اقتصادی نسبت به دهه قبل آگاهی پیدا کرده‌اند و فعلا انتظار رفتار رمه‎ای در جامعه و بدنه اقتصاد را نداریم.

میلاد صادقی به بیان چهارمین پیش فرض پرداخته و تصریح کرد: تیم اقتصادی، سیاست خارجی و در کل، تیم دولت فعلی توانمندی بسیار بالایی در اداره کشور و حکمرانی اقتصادی ندارد و به نظر من، نتواند از فرصت پیش رو برای بهبود ساختارهای اقتصادی استفاده کند. دولت بیشتر به رفتارهای پوپولیستی تمایل دارد که فقط باعث سکون بوده و یک مُسکن کوتاه مدت در تنش‎های اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: استراتژی دولت با فرض توافق، بیشتر سرکوب شدید قیمت دلار و کاهش تورم با دلارهای نفتی است تا مقبولیت و مشروعیت از دست رفته دولت در این سال‌ها را برگرداند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال توافق در آبان ماه، خاطرنشان کرد: در صورت احیای توافق، بازارهای ارزی دچار ترس می‌شوند و به کمتر از محدوده تعادلی خود می‌روند. همچنین دلار با انجام توافق به زیر محدوده تعادلی خود در حوالی 27 الی 28 هزار تومان خواهد رفت، اما کاهش قیمت دلار به کمتر از 25 هزار تومان را به هیچ عنوان متصور نیستم؛ چراکه دلار زیر ۲۵ هزار تومان وجود خارجی ندارد.

میلاد صادقی یادآور شد: به موازات کاهش نرخ دلار، سایر بازارها نیز در کوتاه مدت دچار ترس می‎شوند و اگر توافق ادامه دار باشد، نمایان شدن اثر آن حداکثر یک و نیم سال طول می‌کشد و بازارها بعد از آن به نقطه تعادلی خود می‌رسند.

وی عنوان کرد: به علت رشد نقدینگی غیرقابل کنترل، انباشت نقدینگی اتفاق می‌افتد و وعده‌های داده شده مبنی بر کاهش تورم فقط با دلارهای نفتی است و با متغیر های کلیدی پولی امکان پذیر نیست که منجر به هل دادن تورم به سال‌‎های بعد و جهش بزرگ‌تر می‌‎شود.

این اقتصاددان در رابطه با وضعیت بورس، گفت: بازار سهام وضعیت بدی ندارد و در شرایط فعلی ارزنده ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. چرخه بعدی، سهام بورسی خواهند بود.

میلاد صادقی یادآور شد: با فرض توافق بازارها دچار وحشت خواهند شد و حداکثر تا یک و نیم سال بعد، به شرایط تعادلی برمی‌گردند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که «بهترین استراتژی در شرایط کنونی چیست؟»، گفت: سرمایه گذاران از نقد کردن دارایی‌ها در اثر ترس خودداری کنند. در مقطع کنونی، نقد بودن بهترین استراتژی است که اگر قیمت ها به کمتر از میزان تعادلی خود رسیدند، سبد دارایی و سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کنیم.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − شانزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان