شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر : 56726

بورس ارزنده‌ترین بازار کشور؛

میثم محمدی: در سال های آینده حسرت قیمت کنونی سهام بورسی را می خوریم

میثم محمدی: در سال های آینده حسرت قیمت کنونی سهام بورسی را می خوریم
میثم محمدی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بورس چه با توافق و چه بدون توافق ارزنده ترین بازار در کشور است.

میثم محمدی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با توجه به اینکه برجام و متغیرهای کلان اقتصادی و تاثیرگذار بر بورس در حالت بلاتکلیفی است نمی توان با قطعیت درباره آینده بازار صحبت کرد. همچنین اگر دلار را به عنوان متغیر باهوش درنظر بگیریم می توانیم احتمال دهیم که توافق در پیش است که نرخ ارز افت داشته است. البته بارها دیدیم که به توافق نزدیک شدیم ولی درنهایت توافق به بن بست خورد و دلار قیمت های بالاتر را دید.

وی ادامه داد: شاید الان بیشتر به برجام نزدیک شدیم ولی تا وقتی به صورت رسمی و قانونی امضا نشود نمی توان با قطعیت تصمیمی گرفت. این موضوع سبب شده اکثر سرمایه گذاران بلاتکلیف باشند و ارزش معاملات افت کرده، پول‌ها نظاره گر شدند و منتظر هستند. درواقع حتی اگر از مسؤلان بخواهیم بازاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند نیز نمی‌توانند با قطعیت درباره سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند و صندوق های درآمد ثابت و سپرده های بانکی را ترجیح می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ بهره بین بانکی افزود: برخی متغیرها زمانی اثرگذار است که سواد کافی بین اهالی بازار سرمایه وجود داشته باشد که در واقعیت ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. بیشتر افراد تاثیر این متغیرها را نمی‌دانند که شاهد افت و رشد های بازار هستیم.


بیشتر بخوانید:آغاز پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم


میثم محمدی ادامه داد: در واقعیت نرخ بهره بانکی با بازار سرمایه رابطه عکس دارد و چون همه به صورت تئوری این نکته را می‌دانند زمانی که این نرخ روند افزایشی به خود می‌گیرد اثرات آن روی بازار نمایان می‌شود. افزایش نرخ بهره در واقعیت در کشور ما تاثیر چندانی روی شرایط بازار و تورم نداشته و نرخ بهره واقعی منفی است. به جز بازه های زمانی خاص که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور خوب بوده حتی نرخ بهره واقعی مثبت هم بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتظارات تورمی، خاطرنشان کرد: ما اگر فرض بگیریم که با برجام کاهش انتظارات تورمی، بالا نرفتن قیمت دلار و کالا اتفاق خواهد افتاد شاید نیاز نباشد که نرخ بهره را افزایش دهیم.

میثم محمدی در پاسخ به این سوال که «بازارهای مالی تا پایان عنوان کرد: باتوجه به اینکه دو متغیر مهم که برجام و نرخ دلار است را نمی‌دانیم نمی توان پیش‌بینی دقیقی کرد اما می توان از دوجنبه با برجام و کاهش نرخ دلار یا بدون برجام و افزایش نرخ دلار این موضوع را بررسی کرد.

وی افزود: نرخ دلار زیر ۲۷، ۲۸ هزار تومان برای اقتصاد کشور توجیه ندارد و برای تولید کننده و صادرات خوب نیست. برای همین کف دلار با فرض برجام ۲۷، ۲۸ تومان خواهد بود و اگر دلار زیر این اعداد را ببیند طبق سنوات گذشته مقطعی خواهد بود. اگر برجام اتفاق بیفتد احتمالا شاهد رکود در بازار های تورمی از جمله مسکن، کالا، خودرو و بورس خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی درباره رکود در بازارهای جهانی عنوان کرد: با افزایش تورم جهانی، نرخ بهره اروپا و آمریکا، بحران انرژی و درگیری‌های ژئوپولوتیکی بازارها را سردرگمی قرار داده و اگر رکود جهانی اتفاق بیفتد، کامودیتی‌ها و بازارهای جهانی با مشکل مواجه خواهند شد که روی بورس ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت.

میثم محمدی ادامه داد: احیای برجام سبب رکود خواهد شد، اما در بلندمدت با گشایش‌ها و افزایش فروش شرکت‌ها، بازار سرمایه مانند سنوات گذشته بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

وی به بررسی اثرات عدم احیای برجام پرداخت و عنوان کرد: اگر برجام اتفاق نیفتد نرخ ارز بالا خواهد رفت و بازارهای تورمی از جمله بورس روند رو به رشدی پیدا می‌کنند.

میثم محمدی با اشاره به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، خاطرنشان کرد: این بازار تابع بازارهای جهانی است در رکود رفته و کسب سود از این بازار در کوتاه مدت سخت خواهد بود و نباید عجله کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار بورس چه با توافق و چه بدون توافق ارزنده ترین دارایی در کشور است و برخی سهام با پی بر ای های بسیار جذاب هستند. اگر نگاه بلندمدتی داشته باشیم، سهام بازار سرمایه با نرخ‌های دلار حدود ۲۰ تومان درحال معامله هستند که احتمالا خیلی از افراد در سال‌های آینده حسرت این قیمت ها را خواهند خورد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + 18 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان