شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۲۹
کد خبر : 78153

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران + عکس

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران + عکس

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران نشان می‌دهد در سال 1401 سهم ایران از تجارت جهانی به کمترین حد و سهم ترکیه به یک رکورد تاریخی رسیده است.

به گزارش شهر بورس، مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران نشان می‌دهد ترکیه با وجود تحریم آمریکا و کاهش ارزش پول توانسته رشد اقتصادی خوبی داشته باشد اما ایران رکورد رکود در اقتصاد را زده است!

احسان سلطانی، اقتصاد دان نوشت: سهم ایران از تجارت جهانی به ۰.۲۴ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) رسید که پایین ترین میزان در تاریخ ایران است. در همین حال سهم ترکیه از تجارت جهانی به ۱.۲ درصد رسید که رکوردی تاریخی به شمار می رود.

در ایران تحریمها و تجارت خارجی متکی به صدور مواد خام و اولیه توسط بنگاههای خصولتی و دولتی منجر به سقوط تاریخی و در ترکیه روابط تجاری پویا و قدرتمند با جهان و تجارت خارجی متکی به صدور کالاهای نهایی توسط بنگاههای خصوصی منجر به صعود تاریخی تجارت خارجی شده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی 50 اقتصاددان از رشد اقتصادی 1402


سهم کنونی ایران از تجارت جهانی کمتر از یک-پنجم ظرفیت و قابلیتهای این کشور است. ایران از فرصتهای کسب درآمد خدمات گردشگری و حمل و نقل نیز محروم مانده است. انزوای اقتصادی و تجاری و صادرات مواد خام و اولیه، سبب شده تا ایران نفوذ خود را در منطقه و جهان از دست دهد.

تحریمها و بسته بودن اقتصاد ایران فرصت غارت توسط کاسبان تحریمها و بنگاههای خصولتی، دولتی و خصوصی رانتی و غیر کارآمد را با شوکهای قیمت ارز و کالاها فراهم کرده است.

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران + عکس

مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران + عکس

منبع: اعتمادآنلاین

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 7 =

پراپ تریدینگ

کمان