تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر : 107614

معرفی انواع گریدهای ورق استیل نگیر کاربردها، ویژگی ها و مشخصات فنی

معرفی انواع گریدهای ورق استیل نگیر کاربردها، ویژگی ها و مشخصات فنی
شهر پلاس: در یک دسته بندی کلی می توان استیل ها را به عنوان پرمصرف ترین متریال فلزی در دو دسته بگیر و نگیر قرار داد.

به گزارش شهرپلاس، در یک دسته بندی کلی می توان استیل ها را به عنوان پرمصرف ترین متریال فلزی در دو دسته بگیر و نگیر قرار داد. استیل های بگیر تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می گیرند و به اصطلاح خاصیت آهنربایی دارند. در مقابل استیل نگیر سفت و سخت تر از این حرف هاست و به دلیل نوع ساختار و ترکیبات خود به راحتی جذب آهنربا نمی شود.  با این مقدمه با ما همراه شوید تا به بررسی استیل نگیر، کاربردها،  خواص و همچنین تفاوت آن با استیل بگیر بپردازیم.

استنلس استیل نگیر چیست ؟

استنلس استیل سری 300 به یک گروه از آلیاژهای استنلس استیل اطلاق می‌شود که از مقدار زیادی نیکل (Ni) تشکیل شده‌اند. این سری شامل استنلس استیل‌هایی با اندازه‌گیری در بازهٔ 18 تا 30 درصد نیکل می‌شود. استفاده اصلی این سری از استنلس استیل‌ها، در مقابل حملات خوردگی و زنگ‌زدگی در شرایط محیطی مختلف است.

ورق استیل نگیر با وجود نیکل یا نیکل-کربن در ترکیبات خود جذب آهنربا نمی شود،  کاربرد گسترده‌ای دارد و فلزی گران محسوب می شود. در مقابل استیل بگیر با خاصیت جذب آهنربا، مصارف محدودتری دارد و با قیمت کمتری نسبت به استیل نگیر به فروش می رسد.

نقش کروم در تولید استیل بگیر (مانند گریدهای استیل 410، 420 و 430) تعیین کننده است زیرا کروم با افزودن به فولاد، به‌صورت دمایی به آن نیترژن می‌دهد که باعث افزایش خواص مغناطیسی آن می‌شود. این تغییر در خواص مغناطیسی به دلیل تشکیل مواد آلیاژی جدید با ساختار مغناطیسی متفاوتی است. به دلیل نحوه تأثیر کروم بر فولاد و ایجاد مواد آلیاژی مغناطیس یا پارامغناطیسی به آن استیل بگیر می گویند.

ترکیبات شیمیایی استیل نگیر

فولادهای ضدزنگ معمولا از ترکیبات جمله کروم، نیکل و مولیبدن تشکیل شده‌اند. فلزاتی مانند کروم و نیکل از اکسیداسیون فولاد جلوگیری می‌کند، در حالی که مولیبدن معمولاً به دلیل خواص مکانیکی و اثرات آلیاژی به فولاد اضافه می‌شود.

استیل نگیراز حداقل ۱۶٪ کروم و ۸٪ نیکل تشکیل شده‌اند و مولیبدن ممکن است به عنوان یک عنصر آلیاژی دیگر به ترکیبات آن اضافه شود. این نوع فولاد به دلیل تشکیل یک لایه پوششی چگال از اکسید کرومی بر روی سطح فولاد در برابر اکسایش و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

استیل های نگیر نسوز هم هستند!

ویژگی مهم استیل نگیر، مقاومت به حرارت و نسوز بودن آن است. این ویژگی‌ها استیل نگیر را برای مواردی که نیاز به مقاومت در برابر دماهای بالا دارند مناسب می‌کند. وجود یک لایه ناسوز بر روی سطح فولاد از اکسیداسیون یا زنگ‌زدگی آن جلوگیری می‌کند. این لایه معمولاً از اکسیدهای فلزی مانند اکسید کروم تشکیل می‌شود که باعث مقاومت فولاد در برابر تأثیرات حرارتی و نیز افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی می‌شود.

استیل های نگیر نسوز هم هستند! 

کاربرد استیل نگیر

فولاد ضد زنگ نگیر کاربردهای متعددی دارد. این نوع فولاد به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون، مناسب برای پروژه هایی است که با رطوبت، اسیدها یا دیگر شرایط شیمیایی و محیطی دشواری روبرو هستند. برخی از کاربردهای دیگر استیل نگیر شامل ساخت ابزارها و وسایل پزشکی، وسایل خوراکی، تجهیزات دریایی، تجهیزات شیمیایی و صنایع غذا و نوشیدنی می‌باشد.

مهمترین گریدهای استیل نگیر

اگر برای پروژه خود می خواهید به بازار آهن آلات بروید یا در فروشگاه های اینترنتی معتبر، محصول مورد نظر خود را جستجو کنید باید حداقل اطلاعات ابتدایی درباره گریدهای رایج استیل نگیر، خواص و ویژگی های آن داشته باشید. به همین منظور در ادامه مطلب این موضوع را بررسی کرده ایم.

گریدهای رایج استیل نگیر عبارتند از:

استیل گرید 304 و 304L

استیل گرید ۳۰۴ با مخلوطی از آهن، کروم و نیکل، بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی است و به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی، خودروسازی، مخازن ذخیره‌سازی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. استیل گرید ۳۰۴L نیز نوعی از استیل ۳۰۴ است که در آن مقدار کمتری کربن وجود دارد، که باعث افزایش مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر خوردگی به دلیل کاهش حساسیت به حرارت می‌شود. این ویژگی‌ها موجب کاربرد گسترده استیل گرید ۳۰۴L در برخی صنایع می‌شود.

نکته:  در حالت استاندارد، استیل ۳۰۴ در دماهای معمولی دارای ساختار آستنیتی و غیرمغناطیسی است. اما پس از انجام فرآیند کارسرد (Quenching)، در نتیجه تغییرات فازی و سرماخوردگی سریع، ساختار آن به مارتنزیتی تبدیل می‌شود و ماهیت فرومغناطیسی پیدا می‌کند.

استیل نگیر 316 و 316L

استیل گرید 316 (حاوی نیکل و مولیبدن) برای مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون در شرایط مختلف، به ویژه در محیط‌های با اسیدیته بالا و دماهای بالا، استفاده می‌شود. استیل نگیر 316 در دماهای بالا (تا حدود 870 درجه سانتیگراد) عمل می کند بدون اینکه خیلی زود زنگ بزند یا تغییر شکل دهد.
استیل گرید 316L مانند 316 است با این تفاوت که  کربن کمتری دارد است در نتیجه مقاومت آن در برابر ترمیم حرارتی بهبود یافته است. معمولاً استیل گرید 316L در مواردی که ترمیم حرارتی پس از فرآیند تولید الزامی است کاربرد دارد.

مهمترین گریدهای استیل نگیر

استیل نگیر 310 و 310S

هر دو استیل گرید 310 و 310S به خوبی در برابر دماهای بالا مقاومت دارند و برای استفاده در شرایط حرارتی بالا مناسب هستند. همچنین مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و خوردگی در شرایط مختلف شیمیایی دارند.

اختلاف اصلی بین گرید 310 و 310S در مقدار کربن است. استیل گرید 310 با کربن بیشتری تولید می‌شود که منجر به مقاومت بیشتر در برابر اکسیداسیون و حرارت می‌شود. در حالی که استیل گرید 310S حاوی کمترین مقدار کربن است که افزایش مقاومت در برابر حرارت و خوردگی این فولاد را به همراه دارد.

استفاده‌های شایع این دو نوع استیل شامل ساخت وسایل پردازش حرارت و شیمیایی، تجهیزات مقاوم در برابر حرارت و اجزای داخلی اتومبیل می‌شود.

 استیل نگیر 309 و 309S

استیل گرید 309 و 309S دارای مقاومت بالا در برابر حرارت هستند و به خوبی در دماهای بالا عمل می‌کنند. بنابراین برای استفاده در شرایط با دماهای بالا، مانند صنایع فولاد و فرایندهای حرارتی مناسب هستند.

این دو نوع استیل با مقاومت خوب در برابر اسیدها و بازها در محیط‌های شیمیایی به خوبی عمل می کنند. علاوه بر آن که به دلیل ظاهر زیبا و با کیفیت در صنایع تزئینی هم بکار می رود.

 استیل نگیر 321

استیل گرید 321 از عناصری مانند کروم، نیکل و تیتانیوم و… تشکیل شده است. ویژگی مهم این نوع استیل، مقاومت بالا در برابر حرارت است. به همین دلیل، برای کاربردهایی که در شرایط دمایی بالا هستند، مناسب می‌باشد. همچنین از نظر جوش پذیری خوب عمل می‌کند و در فرآیندهای جوشکاری به خوبی قابل شکل دهی است.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که استیل گرید 321 برای استفاده در صنایع مختلفی مانند صنایع هوافضا، صنایع خودروسازی و همچنین در تجهیزات پروسه‌های صنعتی، مورد استفاده قرار بگیرد.

مفهوم ساختار فریتی و مارتنزیتی (بگیر) ، آستنیتی (نگیر)  در استیل 

ساختار فریتی استیل به خاطر ساختار دهانه ای (BCC) و فقدان نیکل در ترکیبات آن شناخته می‌شود که به استیل خاصیت مغناطیسی یا بگیر بودن می دهد.

با افزودن کربن به استیل فریتی، سطح فولاد از فریتی به آستنیتی (غیرمغناطیسی) تبدیل می‌شود. نیکل هم به عنوان یکی از عناصر آلیاژدهنده استیل، با تغییر ساختار کریستالی آن می‌تواند از خاصیت مغناطیسی استیل جلوگیری کند. ساختار آستنیتی به استیل ویژگی های مقاومت در برابر خستگی، سایش و خوردگی می‌بخشد. این ساختار همچنین باعث افزایش سختی و دوام استیل می‌شود.

از طرفی زمانی که این فولاد به طور تدریجی خنک شود، ساختار آن از آستنیتی به ساختار مارتنزیتی تغییر می‌کند. این تغییر ساختار از آستنیتی به مارتنزیتی به دلیل فرایند تبدیل فازی و خنک شدن سریع طی فرایند قرار دادن فولاد در یک محیط خنک‌کننده اتفاق می‌افتد و باعث شکل‌گیری ساختار مارتنزیتی می‌شود.

بنابراین مارتنزیت یکی دیگر از فازهای کریستالی فولاد است که به دلیل سریع خنک شدن از دماهای بالا به وجود می آید. معمولاً ساختار مارتنزیتی بسیار سخت و شکننده است و در صنایع مختلف، از جمله صنایع فولاد و فلزات استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی استیل نگیر به لطف نیکل!

عنصر نیکل به عنوان یکی از عناصر تشکیل‌دهنده استیل نگیر (آستینیتی) نقش مهمی دارد. وقتی نیکل به آلیاژ فولاد اضافه می‌شود، می‌تواند خصوصیات مهمی از جمله مقاومت در برابر خوردگی را تا حدود زیادی بهبود بخشد. نیکل اکسیداسیون یا خوردگی را کاهش می دهد زیرا در فرایند خوردگی به عنوان یک اکسیدان عمل می‌کند.

همچنین اضافه کردن نیکل به استیل نگیر از ایجاد پیوندهای نامطلوب میان آن و عناصر دیگری که زمینه ساز خوردگی هستند جلوگیری می کند. بنابراین مقاومت در برابر خوردگی به دلیل ویژگی‌های شیمیایی نیکل ایجاد می‌شود که به عنوان یک عنصر پایدار و با توانایی‌های پاسخگویی به مواد شیمیایی خورنده شناخته شده است.

 راهنمای خرید استیل نگیر

هنگام خرید استیل، چند نکته مهم وجود دارد؛ قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که نوع استیل مورد نظرتان با کاربردهای خاص شما همخوانی دارد. همچنین با توجه به این نکات، می‌توانید خرید هوشمندانه‌تری داشته باشید:

  • استانداردها را بررسی کنید و مطمئن شوید محصول شما با استانداردهای معتبری مانند استانداردهای ASTM تطابق داشته باشد.
  • اندازه و ابعاد را بررسی کنید کهتا خرید خود را بدون هدررفت مواد یا سرمایه مطابق با نیاز پروژه انجام دهید.
  • توجه داشته باشید که قیمت یکی از عوامل مهم است اما باید با کیفیت محصول همراه باشد. قیمت کم در کنار محصول بی کیفیت مزیتی محسوب نمی شود!
  • قبل از خرید، مطمئن شوید که استیل نگیر دارای کیفیت مناسب و قابل اطمینان است و همینطور قیمت آن نیز مناسب باشد. همچنین مطمئن شوید که از فروشنده‌ای معتبر و قابل اعتماد خرید می‌کنید. در این بین می‌توان فروشگاه شهر استیل ( shahrsteel.com ) را به عنوان یکی از استیل فروشی‌های معتبر معرفی نمود، ارائه ضمانت اصالت، بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت بازار و تحویل در کمترین زمان ممکن از جمله خدمات این مجموعه است.

پایان

ورق استیل نگیر یا آستنیتی برخلاف استیل مارتنزیتی و فریتی جذب آهنربا نمی شود و مقاومت به خوردگی بالاتری دارد. عنصر نیکل موجود در ترکیبات استیل نگیر حدود 18 الی 22 درصد است به همین دلیل گران ترند. در حالی که استیل های مارتنزیتی و فریتی بدون عنصر نیکل یا با مقادیر بسیار کم آن ساخته می شوند و با قیمت پایین تری عرضه می شوند. اگر به دلیل خواص و کاربرد گسترده استیل نگیر، می خواهید از این ورق فولادی در پروژه خود استفاده کنید حتما بهترین فروشگاه های اینترنتی را شناسایی و قبل از خرید محصول حتما از کارشناسان بخش فروش استیل نگیر درباره نیازهای پروژه خود مشورت بگیرید. امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان